ای ام دی اعتراف کرد فعلاً برای رقابت با کارت گرافیکی RTX 4080 انویدیا محصولی ندارد - تکفارس 
ای ام دی اعتراف کرد فعلاً برای رقابت با کارت گرافیکی RTX 4080 انویدیا محصولی ندارد - تکفارس 
ای ام دی اعتراف کرد فعلاً برای رقابت با کارت گرافیکی RTX 4080 انویدیا محصولی ندارد - تکفارس 

ای ام دی اعتراف کرد فعلاً برای رقابت با کارت گرافیکی RTX 4080 انویدیا محصولی ندارد

افشین نوری
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - 09:07
AMD

شرکت ای ام دی اخیرا کارت‌های گرافیکی سری رادئون ۷۰۰۰ را با تبلیغات فراوان معرفی کرد و حالا فرانک آزور (Frank Azor) مدیر ارسد راهکارهای گیمینگ این شرکت به برخی سوالات وب‌سایت PCWorld در این زمینه پاسخ داده است‌.

یکی از سوالات این بود که چرا ای ام دی برای رقابت با کارت‌های گرافیکی سری RTX 4000 انویدیا محصول جدیدی ارائه نکرده است؟ پاسخ آزور این بود که «سری رادئون ۷۰۰۰ اصولا قرار نبود برای رقابت با کارت‌های سری RTX 4000 انویدیا ارایه شود، بلکه آن‌ها برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند و بناربراین می‌توانم بگویم که ما فعلا برای رقابت با مدل RTX 4080 انویدیا محصولی نداریم.» 

آزور در ادامه گفت که او هنوز به بنچمارک مدل RTX 4080 دست نیافته است و نمی‌داند که عملکرد این کارت در چه حد است، با این حال به نظر او مقایسه محصولاتی که قیمت مشابهی ندارند اصولا کار درستی نیست. 

در حال حاضر، قیمت رادئون RX 7900 XTX ای ام دی ۹۹۹ دلار است،  درحالیکه قیمت جی‌فورس RTX 4080 انویدیا ۱۲۰۰ دلار است. قیمت مدل جی‌فورس RTX 4090 انویدیا نیز ۱۶۰۰ دلار است که نشان می‌دهد ما با کارت‌های بسیار رده‌بالایی طرف هستیم. 

طبق اطلاعاتی که جدیدا فاش شده است کارت گرافیکی ۷۹۰۰ XTX  از همان فناوری قدیمی Navi 31 GCD استفاده کرده است و سرعت کلاک آن اصلا در حد عالی نیست. گفته می‌شود فناوری GCD طوری طراحی شده است که بدون در نظر گرفتن محدودیت دما و مصرف انرژی می‌تواند به حداکثر سرعت کلاک ۳ گیگاهرتز برسد. اما مساله اینحاست که در دنیا واقعی به‌خاطر محدودیت‌های موجود امکان رسیدن به چنین سرعتی وجود ندارد‌.

در هر حال، نباید انتظار زیادی از کارت‌های جدید ای ام دی داشته باشیم و همانطور که خود آزود گفت این شرکت فعلا محصولی برای رقابت با کارت RTX 4080 انویدیا ندارد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید