راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ - تکفارس 
راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ - تکفارس 
راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ - تکفارس 

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

فرشاد مکوندی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 08:48
راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ برای بسیاری از افراد می‌تواند کاری سخت و بسیار زمان‌بر باشد؛ در حالی که با اولویت‌بندی نیاز‌ها، می‌توان لپ‌تاپ مناسبی انتخاب کرد.

چه یک گیمر معمولی باشید و چه یک گیمر حرفه‌ای که برای پیروزی در لیگ ورزش‌های الکترونیکی هدف‌گذاری می‌کند، پیدا کردن یک لپ‌تاپ گیمینگ مناسب بدون داشتن دانش کافی و درک از نیاز‌های خود، می‌تواند به کاری سخت و طاقت‌فرسا تبدیل شود.

در این راهنما، نکات مهمی که باید هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ در نظر بگیرید را با هم مرور می‌کنیم. این نکات به شما کمک می‌کنند تا لپ‌تاپی انتخاب کنید که نه تنها نیازهای بازی شما را برآورده می‌کند، بلکه متناسب با سبک زندگی و بودجه شما نیز باشد. در ادامه به بررسی فاکتورهای مهم در انتخاب یک لپ‌تاپ گیمینگ مناسب می‌پردازیم.

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

سبک بازی خود را بشناسید

قبل از جستجو در فروشگاه‌های مختلف برای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ بهتر است تا سبک بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را بشناسید. به عناوین AAA که به مشخصات بسیار بالایی نیاز دارند، علاقه دارید یا از بازی‌های مستقل که به منابع کمتری نیاز دارند، لذت می‌برید؟

برای گیمرها، شناسایی بازی‌های مورد علاقه و سیستم مورد نیاز آن‌ها، مهم‌ترین نکته برای انتخاب لپ‌تاپ مناسب است. اینکه به چه نوع بازی‌هایی علاقه دارید تاثیر خیلی بالایی بر انتخاب لپ‌تاپ و مشخصات آن مثل پردازنده و کارت گرافیک خواهد داشت. به عنوان مثال، افرادی که می‌خواهند جدیدترین عناوین را با بالاترین کیفیت تجربه کنند، تا حد زیادی نیاز است تا از سخت افزار پیشرفته و به‌روز بهره مند باشند.

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

در بازی‌های رقابتی مانند بازی‌های ورزش‌های الکترونیکی، شما به نمایشگری با نرخ تازه‌سازی بالا و یک کارت گرافیک که گلوگاهی برای آن ایجاد نشود، نیاز دارید. برای بازی‌های ماجراجویی تک نفره، اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ میان رده می‌توانند کافی باشند. در نهایت، اگر از طرفداران عناوین مستقل و بازی‌های قدیمی‌تر هستید، بهتر است بودجه خود را صرف خرید یک لپ‌تاپ معمولی کنید، زیرا به قدرت زیادی برای اجرای بازی‌های خود نیاز ندارید.

از سوی دیگر، برخی از کاربران برای طراحی و یا ادیت فیلم به دنبال خرید لپ‌تاپ گیمینگ مناسب هستند تا بتوانند از قدرت بالای این لپ‌تاپ‌ها استفاده کنند؛ در حالی شرکت‌های مطرح از لپ‌تاپ های مناسب برای افرای که به طراحی و ادیت فیلم علاقه‌مند هستند رونمایی کرده‌اند و کاربران می‌توانند از این لپ‌تاپ‌ها بر اساس نیاز خود استفاده کنند.

انتخاب سخت‌افزار مناسب

بر اساس نیازهای خود، شما می‌توانید نوع سخت‌افزار مورد نیاز لپ‌تاپ خود را تعیین کنید؛ برای خرید لپ‌تاپ‌های گیمینگ لازم است به پردازنده (CPU)، کارت گرافیک (GPU)، مقدار رم و فضای ذخیره‌سازی لپ تاپ توجه کنید. برای اجرای بازی‌های AAA، لازم است به دنبال پردازنده Intel Core i7 یا AMD Ryzen 7، آخرین نسل پردازنده گرافیکی NVIDIA RTX یا AMD Radeon RX، حداقل ۱۶ گیگابایت رم و یک SSD برای بارگذاری سریع‌تر بازی‌ها باشید. از طرف دیگر، برای اجرای بازی‌های سبک یا بازی‌های ورزش‌های الکترونیکی، پردازنده‌ی Intel Core i5 یا AMD Ryzen 5 و پردازنده گرافیکی نسل قبل نیز کافی است و می‌توانید بازی‌ها را با فریم‌ریت مناسب اجرا کنید.

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

از آنجایی که لپ‌تاپ‌ها به اندازه رایانه شخصی قابل ارتقا نیستند، نباید این ایده که لپ‌تاپ متوسطی تهیه کرده و قدرت آن را در آینده با ارتقا افزایش دهید را دنبال کنید. یک لپ‌تاپ گیمینگ مناسب باید بتواند به مدت ۳ الی ۴ سال نیازهای شما را برآورده کند و شما را از سخت افزار جدید بی‌نیاز کند. به این ترتیب، اگر به انجام بازی‌های سبک و معمولی علاقه دارید، بهتر است بودجه خود را صرف خرید یک لپ‌تاپ میان‌رده کنید و بعد از ۴ سال دوباره آن را با مدل جدیدی تعویض کنید، در غیر این صورت ممکن است مبلغ زیادی را برای یک لپ‌تاپ بالارده خرج کنید و از تمام قدرت آن برای بازی‌های خود استفاده نکنید.

قابلیت حمل

یکی دیگر از دلایل مهم برای انتخاب لپ‌تاپ مناسب این است که بدانید به یک سیستم گیمینگ سبک یا یک سیستم سنگین با قدرت بالا نیاز دارید. به طور کلی، لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار سنگین هستند و عمر باتری بسیار کمی دارند. اگر دائماً در حال حرکت و جابجایی هستید، سرمایه‌گذاری بر روی یک لپ‌تاپ سبک وزن‌تر می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

از سوی دیگر، لپ‌تاپ‌های سبک‌تر اغلب قدرت خام را قربانی وزن پایین‌تر می‌کنند. اگر قرار است فقط پشت میز بنشینید و از لپ‌تاپ خود استفاده کنید، سرمایه گذاری روی یک لپ‌تاپ گیمینگ قوی‌تر منطقی‌تر است؛ این دستگاه‌ها معمولاً از مشخصات بالاتر به همراه خنک‌کننده بهتری استفاده می‌کنند، مانند لپ‌تاپ‌های MSI Titan که قدرتی هم‌سطح با کامپیوتر‌های دسکتاپ ارائه می‌کنند.

اندازه نمایشگر

بسته به اندازه لپ‌تاپ خود، می‌توانید از بین اندازه‌های ۱۳ الی ۱۷ اینچی برای صفحه نمایش آن به انتخاب بپردازید. برای اکثر کاربران، یک لپ تاپ گیمینگ ۱۵ یا ۱۶ اینچی کافی است. با این حال، اگر به کیفیت و جلوه‌های بصری اهمیت بیشتری می‌دهید و بر روی میز خود از فضای کافی برای قرار دادن لپ‌تاپ برخوردار هستید، لپ‌تاپ‌های گیمینگ با صفحه نمایش ۱۷ اینچی تجربه‌ی بسیار بهتری ارائه می‌کنند.

وضوح صفحه نمایش یک لپ‌تاپ می‌تواند بر تجربه گیمینگ شما تاثیر زیادی بگذارد، در حالی که وضوح‌های بالاتر مانند ۱۴۴۰p یا ۴K از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، اجرای بازی‌ها با این وضوح‌ها نیازمند سخت‌افزار بسیار قدرتمندی است. در حالی که وضوح ۱۰۸۰P می‌تواند کیفیت مناسب را در کنار نرخ فریم بالاتر برای شما فراهم کند. از طرف دیگر، اگر به دنبال یک لپ‌تاپ قابل حمل و کوچک‌تر هستید، می‌توانید لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۱۳ یا ۱۴ اینچی را نیز مد نظر قرار دهید.

نرخ تازه‌سازی نمایشگر

یکی دیگر از مشخصاتی که هنگام خرید لپ‌تاپ باید به آن توجه کرد، نرخ تازه‌سازی نمایشگر آن است. اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ به پنلی با نرخ تازه‌سازی حداقل ۱۲۰ هرتز مجهز هستند. با انتخاب نمایشگری با نرخ تازه‌سازی بالا، می‌توانید از جلوه‌های بصری بازی‌های تک نفره لذت ببرید و در بازی‌هایی که به واکنش سریع نیاز دارند، نسبت به رقبای خود از عملکرد سریع تری برخوردار باشید. با این حال، اگر اولویت شما انجام بازی های FPS است، باید به دنبال لپ‌تاپ‌هایی باشید که نمایشگر آن‌ها نرخ تازه‌سازی بالاتری نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌ها دارد.

نوع پنل نمایشگر

با پیشرفت تکنولوژی، پنل‌های متعددی در بازار برای انتخاب وجود دارد؛ در حالی که اکثر لپ‌تاپ‌ها به پنل LCD مجهز هستند، با صرفه هزینه بیشتر می‌توانید لپ‌تاپ‌های گیمینگ مجهز به نمایشگر Mini-LED یا OLED را نیز پیدا کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که در حالی که نمایشگرهای OLED از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار هستند، اما این نمایشگرها مستعد Burn-in و ایجاد سایه بر روی نمایشگر هستند. به این ترتیب، یک پنل LCD IPS می‌تواند برای اکثر کاربران کافی باشد و کیفیت مناسبی ارائه کند.

همچنین لازم به ذکر است که نیازی به صرف هزینه اضافی برای خرید یک لپ‌تاپ با صفحه نمایش لمسی ندارید. در حالی که نمایشگرهای لمسی مزایای محدودی دارند، هیچ یک از آن‌ها برای گیمرها صدق نمی‌کند و شما فقط بودجه خود را برای چیزی خرج می‌کنید که به آن نیاز ندارید و به هیچ وجه تجربه گیمینگ شما را بهبود نمی‌بخشد.

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

کیبورد و تاچ پد

بیشتر لپ‌تاپ‌های بازی دارای کیبورد مخصوص بازی هستند. در حالی که نورپردازی RGB به ازای هر کلید به سلیقه‌ی هر شخص بستگی دارد، لازم است اطمینان حاصل کنید که کلید‌های کیبورد لپ‌تاپ از عمق حرکت مناسب برخوردار هستند؛ این عدد معمولاً بین ۱.۵ تا ۲ میلی‌متر است. همچنین بعضی از لپ‌تاپ‌ها از کیبورد سایز کامل استفاده می‌کنند و در صورتی که از کلیدهای NumPad استفاده می‌کنید، انتخاب آن‌ها می‌تواند گزینه‌ی مناسب‌تری باشد.

در حالی که لپ‌تاپ‌ها به تاچ‌پد مجهز هستند، استفاده از آن در بازی‌ها به تجربه‌ی شما لطمه وارد می‌کند. بهتر است در کنار خرید لپ‌تاپ، خرید یک موس گیمینگ را نیز مد نظر قرار دهید.

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

درگاه‌ها و قابلیت اتصال

در هنگام خرید لپ تاپ، بررسی گزینه‌های اتصال آن برای اتصال وسایل جانبی مانند ماوس، کیبورد گیمینگ و هدست امری ضروری است. لازم است اطمینان حاصل کنید که لپ‌تاپ شما دارای پورت‌های USB کافی در کنار پورت HDMI یا DisplayPort برای اتصال به نمایشگرهای خارجی است.

اگر لپ تاپ شما از یک پورت اترنت برای اتصال به اینترنت برخوردار نیست، مطمئن شوید که از Wi-Fi 6 یا آخرین استاندارد وای‌فای برای اجرای روان بازی‌های آنلاین پشتیبانی می‌کند. در نهایت، پشتیبانی از پورت تاندربولت ۳ یا ۴ یک امتیاز مثبت برای انتقال داده با سرعت بالا و اتصال به نمایشگرهای خارجی با وضوح بالا است. هرچند، این پورت‌ها تنها در لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده اینتل در دسترس هستند.

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

حافظه ذخیره‌سازی

در حالی که اکثر کاربران ممکن است در هنگام خرید لپ‌تاپ به فضای ذخیره سازی آن اهمیت ندهند، اما فضای ذخیره‌سازی برای یک لپ‌تاپ گیمینگ بسیار مهم است، زیرا انتخاب یک لپ‌تاپ با حافظه ذخیره‌سازی پایین می‌تواند تعداد بازی‌هایی که می‌توانید بر روی آن ذخیره کنید را محدود کند. در حال حاضر، اکثر لپ‌تاپ‌ها با یک حافظه SSD به فروش می‌رسند و می‌توانید ظرفیت آن را بر اساس میزان بازی‌هایی که قصد دارید بر روی آن ذخیره کنید، انتخاب کنید. برای شروع، ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی می‌تواند برای اکثر کاربران کافی باشد، زیرا انتخاب ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی ممکن است در آینده کمی شما را محدود کند.

سیستم خنک‌کننده

در مبحث لپ‌تاپ‌های گیمینگ، سخت‌افزار چیزی است که هر برندی می‌تواند آن ارائه دهد، اما چیزی که هر لپ‌تاپ گیمینگ را متمایز می‌کند، نوع سیستم خنک‌کننده‌ای است که شرکت سازنده در لپ‌تاپ استفاده کرده است. لپ تاپ‌های گیمینگ گرمای زیادی تولید می‌کنند، بنابراین استفاده از یک سیستم خنک‌کننده کارآمد بسیار مهم است.

برای جریان هوای مطلوب لازم است تا به دنبال لپ‌تاپ‌هایی باشید که از فن‌ها و دریچه‌های متعدد استفاده می‌کنند. علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها از سیستم خنک‌کننده مایع برای عملکرد خنک‌کنندگی بهتر استفاده می‌کنند و می‌توانند عملکرد بهتری ارائه دهند.

بودجه

به راحتی می توان گفت که هرچه بیشتر خرج کنید، لپ‌تاپ بهتری خواهید داشت. با این حال، واقعیت این است که بودجه شما، نقشی اساسی در تصمیم گیری شما دارد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ از گزینه‌های مقرون به صرفه با قیمت تقریبا ۸۰۰ دلار تا مدل‌های سطح بالا که می‌توانند بیش از ۳۰۰۰ دلار قیمت داشته باشند، متغیر هستند. به این ترتیب، بهتر است ابتدا بودجه‌ی خود را مشخص کنید؛ سپس اقدام به اولویت‌بندی نیاز‌های خود و صرف هزینه برای خرید لپ‌تاپ مناسب با آن نیازها کنید.

راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ

بهتر است اگر لپ‌تاپی با مشخصات جدید‌تر از بودجه شما فراتر رفت، آن را رها کنید؛ در عوض، روی مشخصات و ویژگی‌هایی تمرکز کنید که مستقیماً بر تجربه بازی شما تأثیر می‌گذارد. در حالی که داشتن جدیدترین سخت‌افزارها خوب به نظر می‌رسد، اما تقریباً همیشه می‌توانید با خرید دستگاهی که یک سال قبل به بازار عرضه شده است و قیمت پایین‌تری دارد، تا چند سال آینده از بازی‌های مورد علاقه خود لذت ببرید.

لپ تاپ گیمینگ مناسب خود را پیدا کنید

در پایان، انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ مناسب تعادلی بین عملکرد، قابلیت حمل، اندازه صفحه نمایش، تعداد ورودی‌‎ها و اتصالات، سیستم خنک کننده و بودجه است. با درک نیازهای خود و اولویت‌بندی ویژگی‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید، می‌توانید به سادگی لپ‌تاپی مناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید