هر آنچه باید در مورد شارژ USB-C لپ تاپ بدانید - تکفارس 
هر آنچه باید در مورد شارژ USB-C لپ تاپ بدانید - تکفارس 

هر آنچه باید در مورد شارژ USB-C لپ تاپ بدانید

مهدی حلوائی
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - 13:13
هر آنچه باید در مورد شارژ USB-C لپ تاپ بدانید - تکفارس 

شارژرهای USB-C تحول بزرگی را در بازار لپ تاپ‌ها ایجاد کرده و لپ تاپ‌های مجهز به آن‌ها بدون نیاز به آداپتورهای بزرگ و تنها با یک کابل USB-C شارژ می‌شوند. با این وجود، نکاتی در خصوص این فناوری وجود دارد که باید نسبت به آن‌ آگاهی داشته باشید. در این مقاله به بررسی دقیق‌تر شارژ USB-C لپ تاپ خواهیم پرداخت.

شارژ USB-C و لپ تاپ

استاندارد USB-C

هرچند که شارژرهای USB توانایی شارژ کامل دستگاه‌ی کوچک را دارند اما این محصولات برای شارژ باتری لپ تاپ کافی نبوده و به همین دلیل بیشتر لپ تاپ‌ها دارای کابل شارژ بسیار بزرگ‌تر هستند. حالا فناوری USB-C این مشکل را برطرف کرده و در حال حاضر بسیاری از لپ تاپ‌های جدید از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. اما ما چگونه باید از پشتیبانی لپ تاپ خود از شارژ USB-C مطمئن شویم؟ بهترین کار بررسی نوع شارژر لپ تاپ است. کانکتور شارژرهای USB-C کوچک و مدور بوده و از نظر ظاهری با نسخه‌های قبلی USB متفاوت است. این شارژرها همچنین در هر دو جهت به درگاه لپ تاپ متصل می‌شوند.

در حال حاضر میزان استفاده از USB-C در دستگاه‌های مختلف افزایش پیدا کرده و برای مثال گوشی‌های هوشمند، خودروها و شارژرهای همراه نیز از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. با این وجود، تعداد لپ تاپ‌هایی که دارای شارژر USB-C هستند از سایر محصولات بیشتر است.

مطالب مرتبط:

آیا تمامی درگاه‌ها از USB-C پشتیبانی می‌کنند؟

استاندارد USB-C

در حال حاضر USB-C استاندارد شارژ جهانی است و از این رو شارژر USB-C شما، فارغ از مدل آن، باید توانایی شارژ لپ تاپ‌های با درگاه USB-C را داشته باشد. با این وجود هنوز برخی از شارژرهای USB-C با برخی لپ تاپ‌ها سازگار نیستند. برای مثال برخی لپ تاپ‌ها دارای درگاه USB-C هستند اما این درگاه‌ها توانایی شارژ لپ تاپ‌ را نداشته و این وظیفه بر عهده‌ی شارژر مخصوص دستگاه است. لپ تاپ سامسونگ نوت بوک ۹ یا اچ پی انوی ۱۳ جزو این دسته از محصولات قرار می‌گیرند.

همچنین لپ تاپ‌هایی که از شارژ USB-C پشتیبانی می‌کنند نیز ممکن است که با شارژرهای شخص ثالث سازگار نباشند. برای مثال لپ تاپ اچ پی اسپکتر x2 تنها با شارژر USB-C اختصاصی خود شارژ می‌شود چرا که اچ پی معتقد است شارژرهای شخص ثالث می‌توانند به قطعات داخلی لپ تاپ آسیب برسانند. هرچند که این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد اما به هر حال احتمال رخ دادن آن وجود دارد. در طرف دیگر لپ تاپ‌هایی مانند مک بوک پروی اپل وجود دارد که از بیشتر شارژرهای USB-C پشتیبانی می‌کند.

به‌طور کلی کابل‌ها و شارژرهای معیوب می‌توانند مشکلاتی را برای لپ تاپ شما ایجاد کنند و از این رو پیشنهاد می‌شود که شارژرها خود را از شرکت‌های معتبر خریداری کنید. همچنین پیش از شارژ لپ تاپ خود، تنظیمات مصرف انرژی آن را بررسی کنید چرا که در برخی لپ تاپ‌ها کارکرد درگاه USB-C روی انتقال توان قرار داده شده و شما باید به‌طور دستی آن را روی دریافت توان قرار دهید.

انواع شارژرها

استاندارد USB-C

در حال حاضر شارژرهای مختلفی در بازار وجود دارد که فناوری USB-C را ارائه می‌دهند اما احتمالاً مهم‌ترین آن‌ها، هاب‌ شارژ همزمان و همچنین شارژرهای همراه است.

شارژ همزمان

بسیاری از هاب‌های شارژ جدید از قابلیت شارژ همزمان پشتیبانی می‌کنند. این هاب‌ها امکان اتصال چندین دستگاه USB به لپ تاپ و همچنین شارژ همزمان آن را فراهم کرده و در واقع ترکیبی از هاب‌ و کابل شارژ USB-C می‌باشند. هاب شارژ ۶ در ۱ HooToo یکی از بهترین نمونه‌های این فناوریست. همچنین برخی از هاب‌ها دارای قابلیت پخش تصویر در مانیتور و شارژ همزمان نیز هستند.

شارژر همراه

شارژ گوشی‌های هوشمند مجهز به درگاه USB-C با شارژر USB-C لپ تاپ در حالت عادی امکان‌پذیر نیست چرا که این شارژرها توان بیشتری را به لپ تاپ انتقال می‌دهند و استفاده از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند می‌تواند منجر به خرابی تلفن همراه شما شود. با این وجود شارژرهای همراه می‌توانند این مشکل را حل کنند. شما می‌توانید با اتصال این شارژرها به لپ تاپ‌ و اتصال گوشی خود به آن‌ها از شارژر USB-C لپ تاپ خود استفاده کنید.

USB-C و USB4

USB-C به استاندارد فیزیکی کابل‌های USB اشاره دارد (مانند USB-A و غیره) اما استانداردهایی که دارای عدد هستند، قدرت انتقال داده‌‌ی اتصالات مربوطه را نشان می‌دهد. USB4 جدیدترین استاندارد شارژ جهان بوده که حداقل توان شارژ ۷۵ وات، حداکثر توان شارژ ۱۰۰ وات، پشتیبانی از نمایشگرهای مختلف و سرعت انتقال داده‌ی ۲۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. این فناوری جانشین USB3 می‌باشد که توان و سرعت انتقال داده‌ی آن بسیار کمتر است.

مطالب مرتبط:

USB-C و تاندربولت

استاندارد USB-C

تاندربولت نسخه‌ی دیگری از USB-C است که با کمک چند فناوری اضافی، بسیار قدرتمندتر از USB-C عمل می‌کند. استاندارد تاندربولت ۳ دارای سرعت انتقال ۴۰ گیگابیت بر ثانیه بوده و توانایی پشتیبانی از چند نمایشگر ۴K با نرخ ۶۰ فریم و اتصال ۶ دستگاه به یکدیگر را دارد. تاندربولت ۴ نیز علاوه بر ویژگی‌های مذکور از نمایشگرهای بیشتری پشتیبانی کرده، طول کابل آن بیشتر بوده و از قابلیت امنیتی دسترسی مستقیم به حافظه (DMA) بهره می‌برد. همچنین کابل‌ها و درگاه‌های تاندربولت با علامت صاعقه نشان داده می‌شوند و حداقل/حداکثر سرعت شارژ ۱۰۰/۱۵ وات را ارائه می‌دهند.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا تمامی درگاه‌های USB-C از نوع تاندربولت نیستند. دلیل اصلی این موضوع، عدم نیاز بیشتر کاربران به فناوری تاندربولت و عدم پشتیبانی بسیاری از دستگاه‌ها از آن است. استفاده از این فناوری منجر به افزایش قیمت نهایی دستگاه‌ها می‌شود و شرکت‌ها معمولاً چنین چیزی را نمی‌خواهند.

دستگاه‌های اپل

استاندارد USB-C

هرچند که بیشتر دستگاه‌های فعلی اپل از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کنند اما مک بوک پروها و آیپد پروهای جدید این شرکت به درگاه USB-C مجهز شده‌اند و بنا به دستور اتحادیه‌ی اروپا، گوشی‌های این شرکت نیز باید تا سال ۲۰۲۴ از درگاه USB-C بهره ببرند. از آن‌جایی که اپل قصد از دست دادن بازار اروپا را ندارد، انتظار می‌رود که گوشی‌های سری آیفون ۱۵ به جای درگاه لایتنینگ از درگاه USB-C استفاده کنند.

پرسش‌های متدوال

آیا تمامی درگاه‌های USB-C قابلیت شارژ را ارائه می‌دهند؟

هرچند که USB-C در حال تبدیل شدن به استاندارد اصلی بازار است اما تمامی درگاه‌های USB-C از قابلیت شارژ پشتیبانی نمی‌کنند.

آیا امکان شارژ لپ تاپ توسط کابل USB-C وجود دارد؟

به‌طور کلی اگر لپ تاپ شما دارای قابلیت شارژ USB-C است، امکان شارژ آن توسط کابل‌های USB-C وجود دارد. با این وجود، برخی لپ تاپ‌ها تنها از کابل‌های USB-C اختصاصی خود برای شارژ پشتیبانی می‌کنند.

آیا شارژ USB-C بهتر است؟

شارژ USB-C به لطف قابلیت‌های پیشرفته‌تر خود از تمامی استانداردهای شارژ دیگر بهتر بوده و دستگاه شما را نسبت به سایر شارژرهای USB سریع‌تر شارژ می‌کند. برای مثال، سال گذشته از فناوری شارژ ۲۴۰ واتی (USB-C) رونمایی شد و همین موضوع، پتانسیل پیشرفت بیشتر این استاندارد را نشان می‌دهد.

آیا USB-C قابلیت شارژ لپ تاپ بدون نیاز به شارژر را دارد؟

هم بله و هم نه. در صورتی که نوت بوک یا لپ تاپ شما دارای درگاه USB-C مختص شارژ باشد، شما می‌توانید دستگاه خود را بدون نیاز به شارژر شارژ کنید. با این حال همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز گفته شد، تمامی لپ تاپ‌ها دارای چنین درگاهی نیستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید