مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI شیائومی - تکفارس 
مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI شیائومی - تکفارس 
مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI شیائومی - تکفارس 

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI شیائومی

فرشاد مکوندی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 09:39
مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI

شرکت شیائومی پس از سال‌ها رابط کاربری MIUI خود را کنار گذاشت و رابط کاربری HyperOS را معرفی کرد. در این مقاله به مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI می‌پردازیم.

رابط کاربری MIUI شرکت شیائومی یکی از محبوب‌ترین پوسته‌های اندرویدی است که میلیون‌ها نفر در حال استفاده از آن هستند، این رابط کاربری به تدریج با رابط کاربری HyperOS، جدیدترین پوسته سفارشی این شرکت در حال جایگزینی است؛ اما این رابط کاربری در مقایسه با MIUI از چه ویژگی‌های جدیدی استفاده می‌کند؟ آیا عملکرد بهتری ارائه می‌دهد؟

در این مقاله به مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI خواهیم پرداخت و شما را با هر دو پوسته اندروید آشنا خواهیم کرد. در پایان این مقاله، بررسی خواهیم کرد که آیا رابط کاربری جدید شرکت شیائومی می‌تواند از رابط کاربری MIUI بهتر ظاهر شود؟

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI شیائومی

HyperOS چیست؟

HyperOS تنها یک نام جدید برای جایگزین رابط کاربری MIUI نیست، بلکه این شرکت از سال ۲۰۱۷ در حال توسعه آن بوده است و چندین تغییر قابل توجه در مکانیسم اصلی آن در مقایسه با رابط کاربری MIUI ایجاد کرده است.

طبق گفته‌های شرکت شیائومی، HyperOS یک سیستم‌عامل جدید از این شرکت است، اما جایگزین کامل اندروید نیست. در واقع، هنوز هم مانند رابط کاربری MIUI، مبتنی بر اندروید است و از لینوکس در آن استفاده شده است. این سیستم‌عامل، سیستم Vela داخلی شیائومی را برای تغییرات عمیق‌تر در سطح سیستم یکپارچه می‌کند.

۱. تغییرات ظریف در طراحی

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI

زمانی که دستگاه خود را به HyperOS ارتقا می‌دهید، در نگاه اول تفاوت واضحی بین رابط کاربری MIUI و HyperOS مشاهده نخواهید کرد. هر دو رابط کاربری دارای آیکون‌ها و طراحی کاملا مشابهی هستند. اما بعد از آنکه زمان بیشتری صرف استفاده از رابط کاربری HyperOS کردید، متوجه تغییراتی در آیکون‌ها خواهید شد. آیکون‌ها در HyperOS در مقایسه با MIUI تغییرات کوچکی را تجربه کرده‌اند و از زیبایی بیشتری برخوردار هستند.

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI

در رابط کاربری HyperOS، منوهای دسترسی سریع نیز به طرز ماهرانه‌ای تغییر کرده است. رابط کاربری HyperOS بخش جزئیات برنامه و بخش منوی برنامه‌ها را ادغام می‌کند تا بهتر و تمیزتر به نظر برسند. اگر از نزدیک به منو دسترسی سریع برنامه‌ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آنها دوباره مرتب شده‌اند و به ترتیب بر اساس آنکه کاربر از کدام یک بیشتر استفاده می‌کند، قرار گرفته‌اند.

۲. تغییرات جدید کنترل سنتر

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI

شیائومی تغییرات قابل توجهی را در کنترل سنتر HyperOS ایجاد کرده است؛ بعد از به‌روزرسانی به رابط کاربری جدید شیائومی، به سرعت متوجه خواهید شد که نام تمام آیکون‌ها حذف شده است؛ در حالی این تغییر، ظاهری ساده‌تر به کنترل سنتر می‌بخشد، تشخیص اینکه کدام آیکون چه کاری را انجام می‌دهد، برای بسیاری از افراد دشوار است. با این حال، با رفتن به بخش تنظیمات و سپس بخش اعلان‌ها، می‌توانید به راحتی نام آیکون‌ها را بازگردانید.

۳. استفاده از طرح‌های جدید در لاک اسکرین

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI

یکی از بزرگترین تغییرات HyperOS، معرفی طرح‌های جدید برای صفحه قفل است. این طرح‌ها از iOS 16 در آیفون‌ها وجود داشته‌اند و اکنون به رابط کاربری HyperOS که شیائومی آن را «صفحه قفل هنری» می‌نامد، اضافه شده‌اند. این طراحی‌ها کاملا قابل شخصی‌سازی هستند و می‌توانید به آن‌ها جلوه‌ی عمق نیز اضافه کنید.
با استفاده از طراحی‌‌های متفاوت برای صفحه قفل، می‌توانید هر از گاهی برای باز کردن قفل گوشی خود، تجربه جدیدی داشته باشید.

۴. خداحافظی با اپ‌های اضافی

گوشی‌های هوشمند شیائومی نه تنها دارای ویژگی‌های بسیار زیادی هستند، بلکه تعداد زیادی برنامه ناخواسته (bloatware) را نیز در خود جای داده‌اند. سال‌هاست که این مشکل در گوشی‌های شیائومی وجود دارد و در نهایت این مشکل با رابط کاربری HyperOS برطرف می‌شود.

اگرچه راه‌حل‌هایی برای حذف این برنامه‌های از پیش نصب شده در گوشی‌های مجهز به رابط کاربری MIUI وجود دارد، اما انجام این مراحل برای اکثر کاربران بسیار سخت است. در نهایت، رابط کاربری HyperOS به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیر ضروری را به سادگی حذف کنند.

حذف برنامه‌های ناخواسته از دستگاه شیائومی شما، نه تنها مقداری فضای ذخیره‌سازی آزاد می‌کند، بلکه منابع سیستم اشغال شده توسط آن‌ها را نیز آزاد می‌کند. بنابراین، فضای ذخیره‌سازی بیشتر و عملکرد بهتری خواهید داشت.

۵. ویژگی شبیه به جزیره پویا در آیفون‌ها

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI

در نسخه جدید رابط کاربری شرکت شیائومی، این شرکت یکی از ویژگی‌های سیستم‌عامل اپل را به رابط کاربری خود اضافه کرده است؛ اگرچه شیائومی نامی برای آن انتخاب نکرده است، اما بسیاری آن را «ناچ پویا» می‌نامند. برخلاف جزیره پویا در آیفون‌ها، در گوشی‌های شیائومی این ویژگی، کار زیادی انجام نمی‌دهد.

زمانی که شارژر را به گوشی خود متصل می‌کنید، اطراف ناچ گوشی تیره می‌شود تا سرعت شارژ و درصد باتری را به شما نشان دهد؛ همچنین هنگامی که هات‌اسپات تلفن همراه را روشن می‌کنید، حالت «مزاحم نشوید» را فعال می‌کنید یا دستگاه را در حالت بی‌صدا قرار می‌دهید، این ویژگی جلوه‌های بصری جذابی را ارائه می‌دهد. در حالی که ویژگی ناچ پویا کار زیادی انجام نمی‌دهد، با این حال داشتن عناصر بصری جدید، این رابط کاربری را زیباتر کرده است. امیدواریم تا شرکت شیائومی در آینده نزدیک، کارهای بیشتری با استفاده از ویژگی ناچ پویا انجام دهد.

۶. سیستم‌عامل سبک‌تر با بهبود دوام باتری

رابط کاربری HyperOS در مقایسه با MIUI فضای کمتری در گوشی شما اشغال می‌کند؛ طبق بررسی‌ها، رابط کاربری MIUI 14 حداقل ۱۲.۵۳ گیگابایت از فضای گوشی را اشغال می‌کند، در حالی که رابط کاربری HyperOS به حداقل ۹.۱۴ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی گوشی شما نیاز دارد. بنابراین شما فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای ذخیره عکس‌ها، ویدیوها و سایر فایل‌ها دارید.

شیائومی تغییرات قابل توجهی در هسته سیستم‌عامل خود ایجاد کرده است که در نتیجه آن، عمر باتری دستگاه بهبود یافته است. در حالی که دشوار است تا بگوییم که چقدر باید انتظار پیشرفت باتری از رابط کاربری جدید شیائومی داشته باشید، زیرا طول عمر باتری گوشی به نوع استفاده از آن بستگی دارد، با این حال می‌توانید به صورت میانگین یک ساعت بیشتر از گوشی خود استفاده کنید.

انتظار نداشته باشید که بعد از آپدیت به رابط کاربری HyperOS، به سرعت عمر باتری بهبود یافته را در گوشی خود مشاهده کنید، زیرا هنگامی که رابط کاربری جدید را نصب می‌کنید، دستگاه در پس‌زمینه به بهینه‌سازی این رابط کاربری مشغول است؛ به همین دلیل مصرف باتری ممکن است در روزهای اولیه زیاد باشد، اما پس از آن، مصرف باتری دستگاه بهتر از گذشته خواهد بود.

۷. یک میانبر جدید برای برنامه دوربین

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI

اگرچه تغییرات زیادی در برنامه دوربین اتفاق نیوفتاده است، اما رابط کاربری HyperOS یک میانبر مفید برای دسترسی به گزینه‌های فیلم‌برداری اضافه می‌کند. در رابط کاربری MIUI، باید روی سه خط افقی در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید تا گزینه‌های مختلف را ببینید، اما در رابط کاربری HyperOS، فقط با کشیدن انگشت از وسط به پایین بر روی نمایشگر، می‌توانید این کار را انجام دهید.

اگر با گوشی شیائومی خود فیلم‌های زیادی می‌گیرید، این تغییر کوچک می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

۸. گروه‌بندی برنامه‌ها بر اساس رنگ

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI

بسیاری از افراد گروه بندی برنامه‌ها بر اساس رنگ آیکون هر برنامه را جذاب می‌دانند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، به رابط کاربری HyperOS یک ویژگی جدید برای انجام این کار اضافه شده است.

برای باز کردن منو برنامه ها، بر روی صفحه اصلی گوشی خود، انگشت خود را به سمت بالا بکشید، روی آیکون در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید و «گروه‌بندی آیکون‌ها براساس رنگ» را انتخاب کنید. اکنون همه برنامه‌های موجود در منوی برنامه‌ها، بر اساس رنگ غالب در آیکون هر برنامه، گروه بندی می‌شوند.

۹. آسان‌تر شدن استفاده از چند پنجره

مقایسه رابط کاربری HyperOS و MIUI

وقتی برنامه‌ها را با استفاده از نوار کناری باز می‌کنید، در یک پنجره کوچک باز می شود. در رابط کاربری MIUI 14 باید آن‌ها را به صورت دستی تنظیم کنید اما در رابط کاربری HyperOS این گزینه دستخوش تغییر شده است. در طراحی جدید، اگر بر روی سه نقطه ضربه بزنید، گزینه‌ای برای تقسیم صفحه (بالا/پایین)، بستن آن و یا باز کردن برنامه به صورت تمام صفحه مشاهده خواهید کرد. استفاده از چند برنامه به صورت همزمان در حالت تقسیم صفحه، بسیار ساده‌تر و کارآمد‌تر است.

۱۰. استفاده از HyperOS روی همه دستگاه‌های شیائومی

تمرکز اصلی شیائومی با HyperOS ایجاد یک اکوسیستم عمیقا مرتبط است. غول فناوری چینی قصد دارد تا یک سیستم یکپارچه برای دستگاه‌های ساخته شده توسط شیائومی ایجاد کند؛ این دستگاه‌ها می‌توانند شامل گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، بلندگوهای هوشمند، ساعت‌های هوشمند، نمایشگرهای هوشمند، روشنایی هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام باشند. HyperOSحتی در خودروی برقی شرکت شیائومی نیز استفاده شده است.

نتیجه گیری

رابط کاربری HyperOS از هر نظر بهتر از رابط کاربری قدیمی این شرکت یعنی MIUI است. با به‌روزرسانی گوشی خود به رابط کاربری HyperOS، می‌توانید از ویژگی‌های طراحی صفحه‌ قفل فوق‌العاده، کنترل سنتر زیبا و ساده‌تر، ناچ پویا، میانبرهای جدید دوربین و مدیریت بهتر تقسیم صفحه بهره‌مند شوید. اگر دستگاه شما واجد شرایط به‌روزرسانی به رابط کاربری HyperOS است، به‌روزرسانی جدید را نصب کنید و ویژگی‌های جدید را بر روی گوشی خود امتحان کنید.

قبل از به‌روزرسانی، لطفاً به یاد داشته باشید که HyperOS یک رابط کاربری جدید است و می‌تواند دارای برخی اشکالات باشد. اگر با هر مشکلی مواجه شدید، به طور مرتب دستگاه خود را به‌روز کنید تا از رفع اشکالات، اطمینان حاصل کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید