گوشی سامسونگ یا شیائومی؟ خرید کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 
گوشی سامسونگ یا شیائومی؟ خرید کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 
گوشی سامسونگ یا شیائومی؟ خرید کدام یک بهتر است؟ - تکفارس 

گوشی سامسونگ یا شیائومی؟ خرید کدام یک بهتر است؟

فرشاد مکوندی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 09:45
گوشی سامسونگ یا شیائومی

گوشی سامسونگ یا شیائومی؟ در این مقاله به بررسی ارزش خرید، مزایا و معایب گوشی‌های هر دو شرکت می‌پردازیم.

شرکت‌های شیائومی و سامسونگ از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های پرفروش در جهان هستند. هر دو شرکت تنوع بسیاری در کاتالوگ محصولات خود دارند و در مقابل هزینه‌ای که برای دستگاه می‌پردازید، تجربه‌ای بسیار عالی ارائه می‌دهند.
هر دو برند با سبد محصولات خاص خود در بازارهای مختلف به موفقیت دست یافته‌اند؛ این محصولات تفاوت‌های متعددی دارند که باعث می‌شود یک گوشی از جنبه‌های خاصی بهتر یا بدتر از گوشی دیگری باشد.

امروزه با تعداد زیادی تلفن همراه در فروشگاه‌های مختلف، انتخاب بهترین گزینه از بین آن‌ها می‌تواند بسیار سخت و چالش‌برانگیز باشد. فقط به این دلیل که یک گوشی دارای طراحی جذاب یا ویژگی‌های جالب است، لزوماً به این معنی نیست که بهترین گزینه برای خرید است. عوامل زیادی بر این تصمیم تأثیر می‌گذارند، مانند کیفیت ساخت، عملکرد و تعداد سال‌هایی که به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای آن گوشی منتشر می‌شود؛ از جمله به‌روزرسانی نسخه اندروید و وصله‌های امنیتی، که شرکت سازنده برای آن منتشر می‌کند.

شیائومی و سامسونگ هر دو برخی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار را ارائه می‌دهند، اما هر کدام مزایا و معایبی دارند که بر روی انتخاب کاربران تأثیر می‌گذارد. در این مقاله گوشی‌های هر دو شرکت را از نظر تجربه کاربری، پشتیبانی، کیفیت ساخت، اکوسیستم و موارد دیگر بررسی می‌کنیم؛ به‌این‌ترتیب می‌توانیم تشخیص دهیم که خرید گوشی از کدام برند بهتر است و گوشی‌های کدام برند طول عمر بیشتری دارند.

گوشی سامسونگ یا شیائومی؟

کیفیت ساخت، مواد و طول عمر

گوشی سامسونگ یا شیائومی

شکی نیست که هم شیائومی و هم سامسونگ گوشی‌های موبایل خود را باکیفیت ساخت نسبتاً بالا به کاربران ارائه می‌دهند. با این حال، همان‌طور که انتظار می‌رود، کیفیت ارائه شده متناسب با رده قیمتی هر دستگاه است.

در محدوده قیمتی گوشی‌های پایین رده، پلاستیک ماده غالب در اکثر تلفن‌های همراه هر دو برند است؛ یافتن یک دستگاه شیائومی یا سامسونگ با پشت شیشه‌ای یا فریم آلومینیومی در این محدوده قیمتی غیرمعمول است. برخی از آنها ممکن است حتی از یک شیشه محافظ شناخته شده مانند گوریلا گلس برای محافظت از صفحه‌نمایش خود استفاده نکنند. به طور معمول، در محدوده قیمتی گوشی‌هایی با قیمت کمتر از ۱۵۰ یورو، نمی‌توانیم انتظار استفاده از مواد درجه یک را داشته باشیم. با این حال، گوشی‌های پایین رده معمولاً به‌گونه‌ای محکم ساخته می‌شوند که در طول سال‌ها، در برابر آسیب ناشی از سقوط مقاوم باشند.

در رده گوشی‌های میان‌رده و بالارده، وضعیت گوشی‌های هر دو برند تغییر می‌کند؛ زیرا هم شیائومی و هم سامسونگ از مواد درجه یک و کیفیت ساخت بالا برای گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. از قیمت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو، بسیاری از تلفن‌های آنها (نه همه) از شیشه برای طراحی بهره برده‌اند و ظاهر جذاب‌تری دارند.

گوشی‌های گران‌تر از محدوده قیمتی ۳۰۰ یورو، معمولا دارای فریم آلومینیومی هستند. همچنین برخی از آن‌ها ممکن است دارای آخرین محافظ صفحه‌نمایش گوریلاگلس برای محافظت بهتر از صفحه‌نمایش باشند. علاوه بر این، شرکت سامسونگ فراتر رفته و چیزی را ارائه می‌دهد که شیائومی در این محدوده قیمتی ارائه نمی‌کند، یعنی مقاومت در برابر آب در گوشی‌های میان‌رده.

ممکن است برخی از گوشی‌های شیائومی را با گواهی IP53 دیده باشید، اما این گواهی فقط از این گوشی‌ها در برابر پاشش آب محافظت می‌کند، در حالی که داشتن گواهی‌های IP67 یا IP68 می‌تواند از گوشی شما در برابر غوطه‌ورشدن در آب محافظت کند. علاوه بر این، داشتن گواهی IP53، یک گوشی را به میزان قابل‌توجهی نسبت به گوشی‌های دیگر در برابر پاشش آب مقاوم‌ نمی‌کند، زیرا تقریباً همه تلفن‌ها بدون توجه به داشتن گواهی IP53 یا نداشتن آن، در برابر پاشش آب مقاومت خوبی دارند. از سوی دیگر، در گوشی‌های میان‌رده‌ سامسونگ، می‌توان مدل‌هایی با گواهی IP67 مانند گلکسی A52s را پیدا کرد که با قیمت کمتر از ۳۰۰ یورو قابل خریداری است. برای مقایسه، گوشی Poco F5 Pro شیائومی که قیمتی نزدیک به ۶۰۰ یورو دارد، فقط گواهی IP53 را دریافت کرده است.

وقتی صحبت از مدل‌های بالارده سامسونگ می‌شود، آخرین مدل‌ها برای چندین نسل از گواهی IP68 برخوردار بوده‌اند. از سوی دیگر، شیائومی گواهی IP68 را تنها در چند دستگاه ارائه می‌کند که گوشی شیائومی ۱۳ یکی از آنهاست؛ بنابراین، با توجه مقایسه مقاومت در برابر آب در این گوشی‌ها، می‌توان گفت که طول عمر گوشی‌های سامسونگ می‌تواند بیشتر از گوشی‌های شیائومی باشد، زیرا برخی از دستگاه‌های میان‌رده آن در برابر آب مقاوم هستند.

پشتیبانی و به‌روزرسانی نرم‌افزاری

گوشی سامسونگ یا شیائومی

یکی از زمینه‌هایی که در آن سامسونگ نسبت به شیائومی برتری قابل‌توجهی دارد، پشتیبانی طولانی‌مدت از گوشی‌های خود است؛ نه به این دلیل که شیائومی به‌روزرسانی‌های کمی برای گوشی‌های خود منتشر می‌کند، بلکه به این دلیل که سامسونگ به یکی از تولیدکنندگانی تبدیل شده است که بیشترین به‌روزرسانی‌ها را برای گوشی‌های خود ارائه می‌کند و باعث می‌شود گوشی‌های این شرکت بیشترین طول عمر را داشته باشند.

اکثر سازندگان تلفن همراه معمولاً حداکثر دو سال به‌روزرسانی اندروید را برای گوشی‌های خود منتشر می‌کنند؛ شرکت شیائومی یکی از آن‌هاست و به همین دلیل است که بسیاری از کاربران احساس می‌کنند بعد از اتمام پشتیبانی نرم‌افزاری، برای ادامه دریافت جدیدترین ویژگی‌ها و بهبودهای نرم‌افزاری، نیاز به تعویض گوشی خود دارند.

در مورد شرکت سامسونگ، وضعیت به‌روزرسانی‌ها بسیار بهتر است. اخیراً این شرکت سیاست به‌روزرسانی خود را اصلاح کرده است و تا چهار سال به‌روزرسانی نسخه اندروید و پنج سال به‌روزرسانی‌های جزئی به همراه وصله‌های امنیتی، رفع اشکال‌ها و بهبود عملکرد را برای گوشی‌های خود ارائه می‌کند. این بدان معناست در حالی که یک گوشی شیائومی با اندروید ۱۳، تا حداکثر نسخه اندروید ۱۵ را دریافت می‌کند، یک گوشی سامسونگ خریداری شده با اندروید ۱۳، تا اندروید ۱۷ قابل ارتقا خواهد بود و تا یک سال دیگر، به‌روزرسانی‌های جزئی و وصله‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

البته، برخی از مدل‌های ‌بالارده‌ی شیائومی مانند شیائومی ۱۳ ممکن است تا سه سال به‌روزرسانی نسخه اندروید را دریافت کنند، اما تعداد کمی از دستگاه‌های شیائومی می‌توانند این سطح از پشتیبانی نرم‌افزاری را داشته باشند.

نمایشگر، پردازنده، دوربین و باتری

گوشی سامسونگ یا شیائومی

هم شیائومی و هم سامسونگ گوشی‌های موبایل بسیار خوبی را در رده‌های مختلف قیمتی ارائه می‌دهند؛ با این حال، شیائومی در این زمینه از سامسونگ بهتر است، زیرا تلفن‌های آن، ارزش بالاتری نسبت به قیمت خود دارند. این بدان معنی است که دستگاه‌های شیائومی در مقایسه با سامسونگ، مشخصات و کیفیت بالاتری را با قیمت کمتر ارائه می‌کنند.

شیائومی گوشی‌هایی با پردازنده‌های قدرتمندتر از سامسونگ در رده‌های اقتصادی و میان‌رده دارد؛ بسیاری از این گوشی‌ها نیز دارای صفحه‌نمایش‌هایی باکیفیت مشابه یا حتی بهتر از گوشی‌های سامسونگ هستند. صفحه‌نمایش‌های سامسونگ به‌خاطر نرخ تازه‌سازی بالا، وضوح تصویر خوب، روشنایی مناسب و رنگ‌های زنده، به‌ خوبی شناخته شده‌اند.

در مورد دوربین، هر دو برند تا حدودی برابر هستند، اگرچه سامسونگ را می‌توان در این زمینه کمی بهتر دانست. از سمت دیگر، شیائومی در مبحث ظرفیت باتری نسبت به سامسونگ بهتر عمل می‌کند. بسیاری از گوشی‌های شیائومی دارای قابلیت شارژ سریع از ۳۳ وات تا ۶۷ وات و حتی ۱۲۰ وات در برخی از آخرین مدل های خود هستند. از سوی دیگر، سامسونگ در این زمینه کمتر سخاوتمند است، زیرا اکثر گوشی‌های آن، تنها از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند؛ حتی پیشرفته‌ترین مدل‌های سامسونگ، مانند گلکسی S23 و S23 اولترا، تنها دارای شارژ سریع ۴۵ واتی هستند.

در سایر ویژگی‌ها، بسته به مدل گوشی و قیمت آن، ممکن است یک برند بهتر از دیگری باشد. با این حال، با توجه به موارد ذکر شده در بالا، شیائومی در بخش سخت افزار از سامسونگ پیشی می‌گیرد.

گوشی‌های شرکت شیائومی در مبحث سخت‌افزار، می‌توانند در درازمدت عملکرد بهتری داشته باشند؛ زیرا گوشی‌های این شرکت از پردازنده بهتر، نمایشگر باکیفیت بالا، باتری‌ بزرگ‌تر با سرعت شارژ سریع‌تر و دوربین‌های مناسب بهره‌مند هستند.

رابط کاربری و تجربه کاربری

گوشی سامسونگ یا شیائومی

برای تعیین اینکه گوشی‌های کدام یک از برندهای شیائومی یا سامسونگ بهتر است، باید رابط کاربری و تجربه کاربری آن‌ها را نیز در نظر بگیریم.

شیائومی از رابط کاربری MIUI به‌عنوان پوسته سفارشی خود برای اندروید استفاده می‌کند، در حالی که سامسونگ از رابط کاربری One UI استفاده می‌کند. از بین این دو رابط کاربری، رابط کاربری MIUI در مقایسه با رابط کاربری One UI دارای معایب قابل‌توجهی است که باعث می‌شود برای بسیاری از کاربران از جذابیت کمتری برخوردار باشد.

رابط کاربری MIUI شیائومی در بسیاری از برنامه‌های از پیش نصب شده خود دارای تبلیغات است، در حالی که رابط کاربری One UI این‌گونه نیست. در حالی که این تبلیغات را می‌توان غیرفعال کرد، اما در ابتدا می‌توانند آزاردهنده باشند. علاوه بر این، رابط کاربری MIUI بهینه‌سازی بسیار بدی نسبت به رابط کاربری One UI دارد و باعث می‌شود بسیاری از گوشی‌های این شرکت، با باگ‌ها و مشکلات عملکردی مختلفی مواجه شوند. خوشبختانه، شیائومی این مشکلات را از طریق به‌روزرسانی‌ها برطرف می‌کند، اما گاهی اوقات رفع آن‌ها بسیار زمان‌بر است.

از طرف دیگر، رابط کاربری One UI سامسونگ یک رابط کاربری ساده‌تر و تمیزتر نسبت به رابط کاربری MIUI است، این رابط کاربری تبلیغات مزاحم ندارد، با برنامه‌های غیر ضروری از پیش نصب شده کمتری همراه است، همچنین بهینه‌سازی بسیار بهتری نسبت به رابط کاربری MIUI دارد و تجربه کاربری بهتری ارائه می‌کند.

اکوسیستم

گوشی سامسونگ یا شیائومی

داشتن یک اکوسیستم گسترده از محصولات، می‌تواند عمر یک تلفن همراه را طولانی‌تر کند؛ به‌خصوص اگر کاربر دارای چندین دستگاه از یک برند باشد که همگی بخشی از یک اکوسیستم باشند.

سامسونگ بدون شک اکوسیستم بهتر و بسیار جامع‌تری نسبت به شیائومی دارد. این اکوسیستم شامل طیف گسترده‌ای از محصولات، از جمله هدفون گلکسی بادز است که می‌تواند به سرعت و به‌ راحتی با گوشی‌های سامسونگ جفت و کنترل شود. رابط کاربری One UI دارای ویژگی‌های بسیاری است که به تلفن‌های سامسونگ امکان تعامل بهتر با تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، کامپیوتر‌ها یا حتی تلویزیون‌های سامسونگ را می‌دهد. فراموش نکنیم که ویژگی Dex سامسونگ امکان استفاده از گوشی به‌عنوان کامپیوتر دسکتاپ را فراهم می‌کند. علاوه بر این، سامسونگ دستگاه‌های مختلفی برای خانه هوشمند ارائه می‌دهد که می‌توانند به طور یکپارچه با تلفن‌های سامسونگ کنترل شوند.

از سوی دیگر، شیائومی در این زمینه تا حدودی از سامسونگ عقب ‌مانده است، زیرا اکوسیستم آن به‌ اندازه سامسونگ توسعه ‌نیافته است. با این حال، شرکت شیائومی در حال کار بر روی نحوه ارتباط گوشی‌های خود با برخی از محصولات خانگی ارائه شده توسط این شرکت است. شیائومی در تلاش است تا از طریق رابط کاربری MIUI، کاربران را قادر سازد تا تمام لوازم‌خانگی سازگار با اکوسیستم خود را کنترل کنند. شاید تا چند سال دیگر، شیائومی بتواند در این زمینه به طور مساوی با سامسونگ رقابت کند؛ اما تا آن زمان، سامسونگ در مبحث اکوسیستم پیشتاز است.

قیمت و ارزش خرید

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، گوشی‌های شیائومی نسبت به گوشی‌های سامسونگ ارزش بالاتری نسبت به قیمت پرداخت شده دارند، به این معنی که در مشخصات برابر، گوشی‌های شیائومی نسبت به گوشی‌های سامسونگ ارزان‌تر هستند.

با این حال، گوشی‌های شیائومی بیشتر از گوشی‌های سامسونگ پس از گذشت زمان دچار افت قیمت می‌شوند. اگر پس از خرید، قصد دارید تا گوشی دست‌دوم شیائومی یا سامسونگ خود را بفروشید، ممکن است با فروش گوشی شیائومی خود، پول بیشتری از دست بدهید. بنابراین، اگر قصد دارید پس از خرید گوشی، بعدا آن را به‌عنوان یک دستگاه دست‌دوم بفروشید، کاهش قیمت آن‌ را پیش از خرید در نظر بگیرید.

نتیجه‌گیری

پس از بررسی تفاوت و شباهت‌های گوشی‌های شیائومی و سامسونگ، واضح است که سامسونگ در بیشتر جنبه‌ها بهتر است، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که گوشی‌های سامسونگ عمر بیشتری دارند. اما این بدان معنا نیست که گوشی‌های شیائومی انتخاب بدی هستند و از ارزش خرید پایینی برخوردار هستند.

شرکت شیائومی می‌تواند با ارائه چندین سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری، بهینه‌سازی رابط کاربری خود و بهبود در زمینه‌هایی که سامسونگ در آنها عملکرد بهتری دارد، مانند کیفیت ساخت و اکوسیستم، به گوشی‌های خود ارزش خرید بیشتری بدهد. با این حال، گوشی‌های شیائومی مزایای خود را دارند؛ که یکی از آن‌ها قیمت پایین گوشی‌های این شرکت نسبت به سامسونگ و دیگری سخت افزار بهتر در قیمت‌های برابر است.

در نهایت، بسته به نیاز شما به ‌عنوان یک کاربر نهایی، ممکن است یک برند انتخاب بهتری برای شما باشد. بنابراین، همه چیز به این موضوع بستگی دارد که شما از گوشی خود چه انتظاراتی دارید و کدام برند می‌تواند گوشی بهتری مطابق با سلیقه شما ارائه دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید