هر آنچه باید قبل از خرید کیبورد مکانیکی بدانید - تکفارس 
هر آنچه باید قبل از خرید کیبورد مکانیکی بدانید - تکفارس 
هر آنچه باید قبل از خرید کیبورد مکانیکی بدانید - تکفارس 

هر آنچه باید قبل از خرید کیبورد مکانیکی بدانید

محمد صداقت
۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - 10:30
کیبورد مکانیکی

در این مطلب قرار است با مزیت‌های صفحه کیبورد مکانیکی بیشتر آشنا شویم. خرید کیبورد جدید ممکن است در ابتدا کار ساده‌ای به نظر برسد. اما به محض آن که درباره گزینه‌های موجود تحقیق می‌کنید، متوجه می‌شوید که گزینه‌های متنوعی در دسترس قرار دارند. همین امر می‌تواند سبب سخت شدن انتخاب شود.

شما می‌توانید عواملی مانند شکل، طرح کلیدها، رنگ، نور پس زمینه، گزینه‌های اتصال و حتی فونت را در انتخاب خود مد نظر بگیرید. علاوه بر آن می توانید با تصمیم گیری درباره نحوه عملکرد صفحه کلید خود، انتخاب بهتری انجام دهید. منظور از سوئیچ مکانیزمی فیزیکی است که سیگنال را از صفحه کلید به رایانه شما انتقال می‌دهد. اکثر آنها این کار را با برقراری جریان الکتریسیته یا قطع آن، در سراسر مدار انجام می‌دهند. بنابراین هنگامی که کلید A را روی صفحه کلید خود فشار می دهید، سوئیچی فعال می‌شود و به رایانه شما سیگنال می‌دهد تا A را روی صفحه نمایش شما ظاهر کند.

انواع مختلفی از سوئیچ‌ها وجود دارد؛ اما یکی از محبوب‌ترین های آن‌ها به خصوص در میان گیمرها، سوئیچ‌های مکانیکی هستند. صفحه کلیدهای مکانیکی اغلب گران قیمت هستند اما به عنوان بهترین گزینه‌های موجود در بازار شناخته می شوند. تقریبا تمامی برندهای بزرگ فعال در زمینه ساخت صفحه کلید مانند Cloud Nine، Kinesis، Logitech و Corsair صفحه کلید های مکانیکی تولید می کنند. چه عاملی سبب تمایز این صفحه کلیدها با گزینه‌های ارزان‌تر می‌شود؟ آیا این صفحه کلیدها واقعا بهتر عمل می‌کنند؟

چه عاملی سبب مکانیکی شدن کیبورد می‌شود؟

چه عاملی سبب مکانیکی شدن صفحه کلید می شود؟
چه عاملی سبب مکانیکی شدن صفحه کلید می شود

تفاوت اصلی صفحه کلید مکانیکی با سایر گزینه‌های موجود در بازار به نوع مکانیسم مورد استفاده برای فعال کردن سوئیچ مربوط می شود. سوئیچ های مکانیکی به دلیل نحوه عملکرد سوئیچ فلزی تعبیه شده با سایر نمونه‌های ارزان‌تر، تفاوت دارند.

در کلیدهای مکانیکی، سوئیچ از یک پایه، فنر و ساقه تشکیل شده است. سازنده کیبورد Dygma توضیح می دهد: «الکتریسیته از طریق تماس نقطه ای جریان می یابد. هنگامی که یک کلید را فشار می دهید، دو جزء فلزی با یکدیگر تماس پیدا می کنند و فشار کلید ثبت می شود.» این مکانیزم دلیل نام گذاری صفحه کلیدهای مکانیکی است.

هنگامی که سوئیچ در اکثر کیبوردهای مکانیکی فعال می‌شود، حسی تیز و لمسی به وجود می آید. وقتی که کلیدها را فشار می‌دهید، مقاومت کمی وجود دارد که با تماس اجزای فلزی با یکدیگر مواجه می شود و از آن فراتر می رود. بسیاری از کاربران معتقد هستند که صفحه کلیدهای مکانیکی خیلی بهتر و رضایت بخش تر از انواع غشایی خود هستند. برخی نیز می گویند که صفحه کلیدهای مکانیکی دقیق تر هستند زیرا هر ضربه کاملا یکسان است و یک نقطه تماس کاملاً اندازه گیری شده دارد.

جایگزین کیبورد مکانیکی

کیبورد مکانیکی
جایگزین صفحه کلیدهای مکانیکی

انواع مختلفی از سوئیچ ها وجود دارند اما سوئیچ های غشایی و نوری معروف ترین ها هستند. این نوع سوئیچ ها جزو محبوب ترین گزینه ها هستند. بنابراین هنگام جستجوی صفحه کلید به احتمال زیاد با آن ها روبرو خواهید شد.

سوئیچ های غشایی رایج ترین سوویچ های بازار هستند. این نوع سوئیچ ها از پلاستیک، لاستیک یا سیلیکون برای ایجاد یک غشای مورب استفاده می‌کنند. وقتی کلید را فشار می‌دهید، با بستن یا باز کردن مدار برای فعال کردن کلید، تحت فشار قرار می‌گیرد. صفحه کلیدهای غشایی بسیار رایج هستند زیرا تولید آنها ارزان است. به همین دلیل در ارزان ترین صفحه کلیدها استفاده می شوند. برخی از آنها مکانیسم‌های لمسی برای تقلید از تجربه تحریک مکانیکی در خود دارند.  البته در این حالت نیز غشا که سیگنال‌دهی واقعی به رایانه را انجام می‌دهد.

سوئیچ‌های نوری از انواع جدید سوئیچ‌های موجود در بازار هستند. این نوع سوئیچ‌ها از مدارهای مکانیکی استفاده نمی کنند. آنها از مادون قرمز و سوئیچ های فوتوالکتریک استفاده می کنند. به گفته PCMag، سوئیچ‌های نوری «زمان واکنش سریع‌تری نسبت به سوئیچ‌های فلزی دارند و عمر طولانی‌تری دارند، زیرا تماس فلزی در آن ها وجود ندارد. آن ها انحراف ها را نیز حذف می کنند تا اطمینان حاصل شود که تنها یک سیگنال در هنگام فشار دادن کلید تولید می شود. علاوه بر آن هر سوئیچ را می توان به راحتی جدا نموده و آن را تعویض کرد.

در حالی که سوئیچ های نوری نسبتاً جدید هستند و تعداد زیادی از آنها وجود ندارد، می توانند از نظر کیفیت با سوئیچ های مکانیکی رقابت کنند.

انواع کلیدهای مکانیکی

کیبورد مکانیکی
انواع کلیدهای مکانیکی

همه سوئیچ‌های مکانیکی یکسان نیستند. سه نوع آن‌ها خاص شامل صفحه کلیدهای کلیکی، لمسی و خطی می باشد. سوئیچ های کلیکی با فشار دادن صدایی ایجاد می کنند. بنابراین هنگام استفاده از آنها یک حس مشخص در انگشتان ایجاد می شود و شما می توانید عمل سوئیچ را در واقع احساس کنید. سوئیچ های کلیکی اغلب به دلیل طرح رنگی که توسط برند Cherry MX رایج شده است، Blues نامیده می شوند. برندهای مختلف گاهی اوقات از رنگ های متنوعی برای شناسایی سوئیچ های خود استفاده می کنند.

سوئیچ‌های لمسی یا قهوه ای، مشابه سوئیچ‌های کلیکی هستند اما وضوح بیشتری دارند. شما هنوز هم می‌توانید تحریک را احساس کنید، اما نامحسوس تر است. آنها به طور قابل توجهی ساکت تر هستند. سوئیچ های خطی یا قرمزها محبوب ترین در بین گیمرها هستند. آنها یک تحریک نرم دارند که سطح یکنواختی از مقاومت را در تمام مراحل ارائه می دهد. آنها بی صداترین گزینه موجود هستند.

برندهای مختلف در زمینه سوئیچ های بی صدا، سوئیچ های کلیکی اضافه و سوئیچ های سرعتی فعالیت دارند. برخی از این برندها ممکن است که طرح های رنگی را تغییر دهند اما معمولا شامل  تنوعی از این سه طرح اصلی هستند.

برندهای مختلف گزینه‌های زیادی را ارائه می‌دهند

کیبورد مکانیکی
برندهای مختلف گزینه های زیادی را ارائه می دهند

هنگام بررسی کیبورد مکانیکی، ارزیابی مارک سوئیچ به اندازه مارک صفحه کلید اهمیت دارد. برندهای زیادی در زمینه تولید سوئیچ فعالیت می کنند و برخی از آنها کیفیت بسیار بالاتری نسبت به بقیه دارند. Cherry MX یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای سوئیچ مکانیکی است.  به همین دلیل بسیاری از مردم به Cherry MX به‌عنوان استانداردی برای برندهای سوئیچ مکانیکی نگاه می کنند. این سوئیچ ها گران قیمت هستند و همه نمی توانند از آن استفاده کنند. البته مارک های دیگری نیز وجود دارند و شما می توانید از بین آن ها انتخاب کنید.

Kailh برندی است که به عنوان یک جایگزین مشابه اما بسیار ارزان تر برای Cherry MX شناخته می‌شود. در ادامه برند Gateron وجود دارد که با Cherrys  متفاوت است اما کیفیتی مشابه ارائه می دهد. Invyr، Gazzew، Akko و TTC نیز جزو برندهای با کیفیت محسوب می شوند. بسیاری از صفحه‌کلیدها دارای سوئیچ‌هایی با قابلیت تعویض گرم هستند. شما به کمک این قابلیت می‌توانید سوئیچ‌های موجود در صفحه‌کلید را با مارک‌ها یا انواع دیگر جایگزین کنید.

انبوه گزینه‌ها یکی از دلایل محبوبیت سوئیچ های مکانیکی برای مدت طولانی است. همانطور که گفته شد، انتخاب سوئیچ مکانیکی صفحه کلید شبیه انتخاب یک جفت کفش است. شما می‌توانید آن‌ها را آنلاین بررسی کنید و مقالات مختلف را مطالعه نمایید. بهترین راه برای فهمیدن اینکه چه گزینه ای برای شنا بهتر است می‌توانید به یک فروشگاه بروید و صفحه کلیدها را از نزدیک بررسی نمایید.

آیا کیبوردهای مکانیکی بهتر هستند؟

کیبورد مکانیکی
آیا کیبوردهای مکانیکی بهتر هستند

انتخاب صفحه کلید اهمیت زیادی دارد. هر فردی سلیقه متفاوتی دارد و خواسته های او نیز از صفحه کلید متفاوت خواهد بود. شما ساعت ها از زمان خود را صرف تایپ کردن می کنید. بنابراین باید مطمئن شوید که صفحه کلید مناسبی برای خود می خرید.   

با این حال، نظر اکثر کاربران و بازبینان فناوری این است که صفحه کلیدهای مکانیکی از نظر کیفیت به طور قابل توجهی بهتر از صفحه کلیدهای غشایی هستند. این صفحه کلیدها سازگارتر هستند، دوام بیشتری دارند و برای تایپ کردن مناسب تر هستند. علاوه بر آن صفحه کلیدهای مکانیکی دارای برندهای متنوعی هستند. این مساله سبب تنوع گزینه های موجود برای خرید می شود.

این مساله بدان معنا نیست که کیبوردهای مکانیکی برای همه مناسب می باشد. برخی از افراد ممکن است صفحه کلیدهای نوری را به دلیل سرعت و طول عمر ترجیح دهند. البته شایان ذکر است که این صفحه کلیدها معمولا گران قیمت هستند. گاهی اوقات ممکن است که تایپیست‌ها به صفحه کلیدهای غشایی علاقه بیشتری داشته باشند. بهترین روش آن است که خود شما صفحه کلیدهای مختلف را امتحان کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید