محققان یک کیبورد فیزیکی پاپ آپ برای نمایشگر گوشی ها توسعه دادند - تکفارس 
محققان یک کیبورد فیزیکی پاپ آپ برای نمایشگر گوشی ها توسعه دادند - تکفارس 

محققان یک کیبورد فیزیکی پاپ آپ برای نمایشگر گوشی ها توسعه دادند

افشین نوری
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 10:18
کیبورد نمایشگر گوشی

در حال حاضر، گوشی‌های هوشمند فعلی در بهترین حالت از نمایشگرهایی با کیبوردهای ‘on screen’ بهره می‌برند که با ضربه زدن روی آن، موتور کوچکی را به حرکت وا می‌دارد تا بازخوردهای لمسی را ارائه کند. متاسفانه این روش اصلا شبیه به فشار دادن روی دکمه‌های فیزیکی واقعی نیست. به همین خاطر، محققان روشی برای ایجاد دکمه‌های واقعی روی نمایشگر مسطح گوشی‌های هوشمند توسعه داده‌اند که در نوع خود جالب است.

گروه تحقیقاتی Future Interfaces در دانشگاه کارنگی ملون آمریکا توانسته این فناوری را با عنوان ‘embedded electroosmotic pumps for scalable shape displays’ توسعه دهد که شامل بکارگیری هپتیک‌های هیدرولیکی در داخل یک پنل نازک در پشت نمایشگر OLED گوشی می‌شود و هیچ افزایش ضخامتی ایجاد نخواهد کرد.

این فناوری نه‌تنها قادر به پاپ‌آپ کردن نوتیفیکیشن‌های لمسی خواهد بود، بلکه می‌تواند یک کیبورد فیزیکی نیز ایجاد کند که دکمه‌های آن به‌صورت پف‌کرده روی نمایشگر گوشی باقی خواهند ماند تا زمانیکه توسط کاربر فشرده شوند. این فناوری با بهره‌گیری از یک پنل بسیار نازک و دکمه‌های هیدورلیکی مینیاتوری ایجاد شده است. هر دکمه به‌طور جداگانه کنترل می‌شود و می‌تواند به‌طور مجزا برای انجام کارهای مختلفی فعال شود.

خوشبختانه، دکمه‌های لمسی این فناوری سایز بزرگی ندارند و ظاهرا فقط ۲ میلیمتر ضخامت دارند. این فناوری فعلا در مالکیت دانشگاه کارنگی ملون است و این دانشگاه ممکن است لایسنس آن را به شرکت‌های سازنده گوشی و نوت‌بوک بفروشد. این فناوری باعث خواهد شد تا پروسه تایپ کردن روی نمایشگر گوشی‌ها سریع‌تر شود.

انتظار می‌رود در آینده نوت‌بوک‌هایی با نمایشگر دوگانه عرضه شوند که یک طرف آن قادر به پاپ‌آپ کردن دکمه‌های لمسی پف‌کرده به جای کیبوردهای فیزیکی خواهد بود. البته این فناوری برای اینکه بتواند کاملا تجاری شوند نیاز به زمان دارد و باید تغییرات سخت‌افزاری متناسب با آن در دستگاه‌ها صورت بگیرد.

برای اینکه بیشتر درباره اسن فناوری بدنید می‌توانید نسخه PDF آن را اینجا بخوانید.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.