۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک - تکفارس 
۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک - تکفارس 

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

محمد رضا حیدری
۶ مرداد ۱۴۰۰ - 09:00
بهترین افتتاحیه های تاریخ المپیک

المپیک ۲۰۲۰ به هیچ وجه المپیک معمولی و ساده‌ای نیست. المپیک توکیو به خاطر شیوع شدید ویروس کرونا به مدت یک سال به تأخیر افتاد و حال با تمام اخبار و اعتراضات و استقبال‌های پیرامون خود کارش را آغاز کرده است.

همان‌طور که می‌دانید، جشن‌های افتتاحیه‌ی المپیک همواره نشانه‌ای جذاب از فرهنگ کشورهای میزبان و ارزش این کشورها برای ورزش، المپیک و میزبانی از دیگر کشورهای جهان است که بدون شک از جمله جذاب‌ترین بخش‌های المپیک به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط:

با این حال در هنگامی که در حال لذت بردن از مسابقات و اجراهای شگفت‌انگیز ورزشکاران فوق‌العاده‌ی ۲۰۵ کشور جهان نیستید، شاید دوست داشته باشید بدانید که بهترین جشن‌های افتتاحیه‌ی المپیک مربوط به چه سال‌ها و کشورهایی بوده‌اند. در این مقاله برخی از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱۰. توکیو – ۱۹۶۴

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: هیچ

دلیل حضور در این جایگاه: شاید برایتان جالب باشد که بدانید این المپیک، دومین المپیکی است که توکیو میزبانی آن را بر عهده دارد. المپیک اول توکیو در سال ۱۹۶۴ از بسیاری جهات اولین بود: اولین المپیک برگزار شده در آسیا، اولین المپیک ژاپن و اولین المپیکی که تصاویر آن از طریق ماهواره به تلویزیون‌های رنگی ارسال می‌شد. این موضوع بدان معنی بود که طرفداران ورزش‌های مختلف می‌توانستند تصاویر هزاران بالن رنگی، ۸۰۰۰ کبوتر سفید رنگ و ۵ جتی که حلقه‌های المپیک را در آسمان رسم کردند را ببینند.

لحظات خاطره‌انگیز: روشن شدن مشعل المپیک توسط یوشینوری ساکای یا «نوزاد هیروشیما» که در هیروشیما و تنها یک روز پس از بمباران اتمی هیروشیما در ۱۹ سال پیش به دنیا آمده بود.

۹. آتلانتا – ۱۹۹۶

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: گلادیس نایت، سلین دیون، جان ویلیامز

دلیل حضور در این جایگاه: اولین و تنها المپیکی که توسط شهری در شمال آمریکا میزبانی شده است. این مراسم پر بود از اجراهایی با تم این منطقه از آمریکا: نایت و اجرای فوق‌العاده‌ی آهنگ «Georgia on My Mind»، جیمز ارل جونز ۹۰ ساله و خواندن جملاتی از نویسندگان مشهور و در نهایت رقص فوق‌العاده با محوریت تولد دوباره پس از جنگ داخلی.

لحظات خاطره‌انگیز: روشن شدن مشعل المپیک توسط محمد علی، دارنده‌ی مدال طلا که به بیماری پارکینسون دچار شده بود آن هم پس از دست‌به‌دست شدن مشعل توسط ۱۰ هزار مشعل‌دار به آتلانتا.

۸. تورینو – ۲۰۰۶

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: لوسیو پاواروتی، سوفیا لورن، یوکو اونو، پیتر گابریل

دلیل حضور در لیست: ایتالیا با این المپیک تنها یک حرف برای جهانیان داشت: این کشور در هر شکلی از هنر سردمدار است. مهم نیست درباره‌ی چه وجهی از هنر و یا در چه زمانی صحبت می‌کنیم. از پاواروتی و اجرای فوق‌العاده‌اش گرفته تا دانته و حتی یک فراری F2005، َ همه و همه نشان‌دهنده‌ی عشق ایتالیایی‌ها به هنر بودند.

لحظات خاطره‌انگیز: اجرای بی‌نظیر لوسیو پاواروتی که کسی در آن زمان نمی‌دانست آخرین اجرای این هنرمند بزرگ در مقابل عموم خواهد بود.

۷. لس‌آنجلس – ۱۹۸۴

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: اتا جیمز، جان ویلیامز

دلیل حضور در لیست: این افتتاحیه یکی از آن مراسماتی بود که اهمیت بسیار زیادی به موسیقی آمریکا داده بود. سرود کلاسیکی که توسط جان ویلیامز مشهور نوشته بود به نظر می‌رسید از زمان امپراتوری یونان تا کنون سرود رسمی المپیک بوده است. اجرای دسته‌های ۸۰۰ و ۴۱۰ نفره با اجراکنندگانی از تمام ایالات آمریکا، ۸۴ پیانوی بزرگ و نواختن قطعه‌های مشهور جاز از دیگر موارد قابل توجه در این المپیک بودند.

لحظات خاطره‌انگیز: پرواز بیل سویتور با یک جت پک هیدروژنی بر فراز محل برگزاری مراسم.

۶. ریو دو ژانیرو – ۲۰۱۶

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: گیلبرتو گیل، سیتانو ولزو

دلیل حضور در لیست: کارگردان دوم مراسم تصمیم گرفت این مراسم را در کشوری که با مشکلات شدید اقتصادی مواجه بود با بودجه‌ای کمتر برگزار کند. ممکن نیست حاضران این مراسم باور کنند که این مراسم تنها یک دهم بودجه‌ی المپیک ۲۰۱۲ لندن خرج داشته است. این مراسم تأکید گسترده‌ای بر فرهنگ‌های بومی برزیل داشت.

لحظات خاطره‌انگیز: پیوستن آنیتا به گیلبرتو گیل در هنگام اجرا.

۵. سالت لیک سیتی – ۲۰۰۲

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: لیان رایمز، کریستی یامیگوچی، اسکات همیلتن

دلیل حضور در لیست: این مراسم که تنها پنج ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر برگزار شد، مشخصاً دارای حال و هوای گرفته‌ای بود اما آمریکایی‌ها به خوبی حس میهن‌پرستی خود را به نمایش گذاشتند. در کنار تمام این‌ها، در هنگام رژه‌ی کشورها، ورزشکاران پرچم آمریکا را برای نشان دادن اتحادشان در دست داشتند.

لحظات خاطره‌انگیز: خوانده شدن سرود ملی آمریکا در حالی که پرچم این کشور که از بقایای چلنجر – شاتل فضایی منفجر شده – بازیابی شده بود به اهتزاز در می‌آمد.

۴. آتن – ۲۰۰۴

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: بیورک، تیستو

دلیل حضور در لیست: آتن که از بازگشت المپیک به سرآغاز خود خوشحال بود، این شادی را با نمایشی تاریخی از تمام تاریخ خود نشان داد. از شروع اولین المپیک گرفته تا خدایان یونانی و حتی اسکندر کبیر. در غافلگیری جالبی، کشورها به ترتیب نام خود در الفبای یونانی در رژه‌ی کشورها حضور پیدا کردند.

لحظات خاطره‌انگیز: باز شدن دامن ۱۰ هزار فوت مربعی بیورک و نمایش نقشه‌ی جهان بر روی آن.

مدال برنز. سیدنی – ۲۰۰۰

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: هیومن نیچر، اولیویا نیوتون-جان، جان فارنهام

دلیل حضور در لیست: اگر تا پیش از این استرالیا مقصد سفرتان نبود، پس از دیدن این مراسم افتتاحیه قطعاً دوست داشتید به این قاره سفر کنید. مراسمی که درواقع توری به تمام نقاط این قاره محسوب می‌شد و در نهایت نیز هزار جزیره‌نشین به کشورهای رقابت کننده خوش‌آمد گفتند.

لحظات خاطره‌انگیز: روشن شدن مشعل توسط دونده‌ی استرالیایی با وجود مشکل کوچکی که باعث شد تمامی جهان نفس خود را برای چهار دقیقه حبس کنند.

مدال نقره. پکن – ۲۰۰۸

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: لئو هوان، سارا برایتمن، لانگ لانگ، جکی چان

دلیل حضور در لیست: همه‌چیز در چین بزرگ‌تر از حالت عادی است. مراسم افتتاحیه‌ی المپیک پکن ۱۴ هزار نفر را درگیر خود کرد و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خرج برای چین برداشت. آکروبات‌های الهام گرفته از فضانوردی، رقصندگانی با قلم‌های مخفی و اجرای ۸۹۷ نفر برای نمایشی حیرت‌انگیز.

لحظات خاطره‌انگیز: اجرای ۲۰۰۸ نوازنده‌ی فو، یک ساز باستانی چینی، با هماهنگی فوق‌العاده.

مدال طلا. لندن – ۲۰۱۲

۱۰ مراسم افتتاحیه‌ی برتر تاریخ المپیک

اجراهای قابل توجه: پائول مک کارتنی، روان آتکینسون، کنیس پرنگ، جی کی رولینگ

دلیل حضور در لیست: این مراسم تمام دست آورد های تاریخی انگلستان را به نمایش گذاشت. از انقلاب صنعتی گرفته تا موسیقی و ادبیات کودک محبوب این کشور (همراه با عروسک‌هایی بسیار بزرگ از کاپیتان هوک و ملکه‌ی قلب‌ها). همچنین در خلال این مراسم، روان آتکینسون (مستر بین معروف) همراه با سمفونی ارکستر لندن به اجرای یک نت تکراری در اجرای قطعه‌ای کلاسیک پرداخت.

لحظات خاطره‌انگیز: بیرون پریدن جیمز باند به همراه ملکه‌ی انگلستان از هلیکوپتری بر فراز استادیوم. ملکه‌ی انگلستان واقعاً در تمام فیلم تا پیش از پریدن از هلیکوپتر حضور داشت.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید