رکورد سرعت اینترنت شکسته شد؛ ۳۰۱ ترابیت در ثانیه - تکفارس 
رکورد سرعت اینترنت شکسته شد؛ ۳۰۱ ترابیت در ثانیه - تکفارس 
رکورد سرعت اینترنت شکسته شد؛ ۳۰۱ ترابیت در ثانیه - تکفارس 

رکورد سرعت اینترنت شکسته شد؛ ۳۰۱ ترابیت در ثانیه

افشین نوری
۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - 13:28
رکورد سرعت اینترنت

دانشمنان موفق شدند رکورد سرعت اینترنت فیبر نوری را بشکنند و سرعت ۳۰۱ ترابیت در ثانیه را به ثبت برسانند.

این سرعت عجیب و غریب، حدود ۱.۲ میلیون بار سریع‌تر از متوسط انتقال داده در بک خط پهن باند ثابت است و معادل انتقال بیش از ۱۸۰۰ ویدیوی ۴K در یک ثانیه می‌شود.

در حالیکه اتصال فیبر نوری داده‌ها عمدتا در باند C و L مادون قرمز الکترومغناطیسی که در محدوده بین ۱۵۳۰ تا ۱۶۲۵ نانومتر قرار دارد انجام می‌شود، دانشمندان این بار به سراغ باندهای دیگری رفتند.

آن‌ها با استفاده از دو باند E و S موفق به انتقال داده بسیار سریع و پایدار شدند. باند S قادر به تقویت امواج فرکانسی در فواصل دور است و باند E نیز می‌تواند بر کانال‌های انتقال موج نظارت کند و دامنه آن را تنظیم نماید. 

دانشمندان با استقرار این باندها در کابل‌های فیبر نوری موفق به انتقال داده‌های مادون قرمز بدون هیچ افت و ناپایداری شدند.

سرعت اینترنت ۳۰۱ ترابیت در ثانیه واقعا یک سرعت هیجان‌انگیز در حوزه فناوری فیبر نوری است و می‌تواند چشم‌انداز روشنی را پیش‌روی ما قرار دهد.

اخیرا هم شاهد تست اینترنت ۵.۵G در گوشی شیائومی ۱۴ اولترا بودیم که به سرعت ۵ گیگابیت‌ بر ثانیه دست یافته است.

کوالکام که سازنده تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ است با انتشار پستی در ویبو گفته است که این تراشه از شبکه ۵.۵G پشتیبانی می‌کند و تست انجام شده روی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا سرعت دانلود ۵ گیگابیت‌ بر ثانیه را ثبت کرده است.

خدمات اینترنت ۵.۵G در چین به طور انحصاری توسط China Mobile ارائه می‌شود و برخی گوشی‌های چینی از آن پشتیبانی می‌کنند.

گفته می‌شود سرعت این شبکه ۱۰ برابر سریع‌تر از ۵G خواهد بود‌. فناوری ۵.۵G نه‌تنها طیف وسیعی از امواج را پوشش خواهد داد بلکه بازدهی بسیار بالایی نیز خواهد داشت و باعث ایجاد تحول عظیمی در بخش کسب‌وکارها خواهد شد، بطوریکه ما شاهد ظهور کسب‌وکارهای نوآورانه جدید خواهیم بود‌. 

فناوری ۵.۵G درواقع نسل بعدی ارتباطات بی‌سیم خواهد بود و از آنجائیکه بر پایه شبکه ۵G شکل خواهد گرفت لازم خواهد بود که با همه دستگاه‌های ۵G سازگار باشد. 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید