رویای ساخت “خورشید مصنوعی” سرانجام محقق شد - تکفارس 
رویای ساخت “خورشید مصنوعی” سرانجام محقق شد - تکفارس 
رویای ساخت “خورشید مصنوعی” سرانجام محقق شد - تکفارس 

رویای ساخت “خورشید مصنوعی” سرانجام محقق شد

فرزاد اسرافیلی
۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - 14:09
ساخت خورشید مصنوعی

تیمی از دانشمندان کره‌ای در ساخت خورشید مصنوعی که قادر به تامین انرژی پاک بی‌پایانی است، رکورد جهانی جدیدی را بر جای گذاشته‌اند.

مدت‌ها بود تلاش برای ایجاد خورشید مصنوعی از طریق همجوشی هسته‌ای به رویایی دست نیافتنی برای دانشمندان تبدیل شده بود. اکنون تیمی از محققان با تلاش‌های اخیر خود یک گام به تحقق این رویا نزدیک شده‌اند.

دانشمندان کره جنوبی در پژوهشی با دستگاه تحقیقاتی پیشرفته توکاماک ابررسانا کره موسوم به KSTAR به رکورد جدیدی دست یافته‌اند. در این پروژه راکتور همجوشی هسته‌ای قادر به تولید دمای پلاسما تا ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد شد. این رقم هفت برابر داغتر از هسته خورشید می‌باشد. این تیم موفق به حفظ دمای ۱۰۰ میلیون درجه به مدت ۴۸ ثانیه شد، این در حالی است که رکورد قبلی در سال ۲۰۲۱ و ۳۰ ثانیه ثبت شده بود.

ایده راکتورهای همجوشی بسیار ساده است. تنها کافیست دو عنصر به شدت داغ شوند تا تبدیل به یک عنصر شده و از خود گرما و انرژی بیرون دهد. با این حال، بخش چالش برانگیز مربوط به حفظ راکتور است. رایج‌ترین راه برای دستیابی به انرژی همجوشی، گرم کردن هیدروژن در یک راکتور دوناتی شکل به نام توکامک است.

حرارت دادن انواع هیدروژن باعث پیدایش پلاسما می‌شود، اما نگهداری پلاسما در دماهای بالا کار بسیار دشواری است. هدف محققان موسسه کره‌ای انرژی همجوشی (KFE) حفظ دمای بیش از ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد به مدت ۳۰۰ ثانیه تا سال ۲۰۲۶ می‌باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید