ناسا از لیزر برای ارسال اطلاعات به سراسر کیهان استفاده می‌کند - تکفارس 
ناسا از لیزر برای ارسال اطلاعات به سراسر کیهان استفاده می‌کند - تکفارس 
ناسا از لیزر برای ارسال اطلاعات به سراسر کیهان استفاده می‌کند - تکفارس 

ناسا از لیزر برای ارسال اطلاعات به سراسر کیهان استفاده می‌کند

فرشاد مکوندی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 13:47
ناسا لیزر ازسال اطلاعات

بعد از آزمایش موفقیت‌آمیز سیستم نوری این آژانس فضایی، حال ناسا از فناوری لیزر برای ارسال اطلاعات به سراسر کیهان استفاده می‌کند.

مأموریت اکتشافی Psyche ناسا در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ با هدف کاوش در منشا هسته سیاره‌ها و مطالعه سیارک فلزی ۱۶ Psyche آغاز شد؛ فضاپیمای ناسا قرار است در سال ۲۰۲۹ به این سیارک برسد. در این مدت، آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد تا از این زمان، برای آزمایش فناوری ارتباطات لیزری جدید خود استفاده کند.

به گفته‌ی ناسا، آن‌ها موفق شدند تا سیستم ارتباطات نوری (DSOC) فضاپیمای Psyche را با موفقیت آزمایش کنند. هدف از این سیستم ارتباطی، ارسال داده مبتنی بر لیزر فراتر از فاصله‌ی بین زمین و ماه است. ماژول DSOC پس از ادغام با فرستنده فرکانس رادیویی فضاپیما، با موفقیت یک کپی از داده‌های مهندسی را از فاصله بیش از ۲۲۶ میلیون‌کیلومتری به زمین مخابره کرد.

فرستنده و گیرنده لیزری DSOC توانست به سرعت انتقال داده ۲۵ مگابیت در ثانیه دست پیدا کند و اطلاعات را به ایستگاه downlink در زمین ارسال کند. میرا سرینیواسان از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا توضیح داد که در تاریخ ۸ آوریل، این تیم موفق شده تا تقریباً ۱۰ دقیقه از داده‌های تکراری فضاپیما را دانلود کند.

در حالی که فضاپیمای Psyche در حال حاضر برای انتقال داده به زمین به فناوری رادیویی معمولی متکی است، سیستم DSOC نشان‌دهنده یک جهش به جلو در سرعت ارتباطات فضایی است. ناسا این فناوری را برای دستیابی به سرعت انتقال داده ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سریع‌تر از پیشرفته‌ترین سیستم فرکانس رادیویی فعلی توسعه داد؛ اگرچه سرعت انتقال داده ممکن است در فواصل طولانی‌تر کاهش یابد.

در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳، زمانی که فضاپیمای Psyche در فاصله ۳۱ میلیون کیلومتری زمین قرار داشت، سیستم DSOC ناسا موفق شد تا به حداکثر سرعت انتقال داده ۲۶۷ مگابیت در ثانیه دست پیدا کند. آزمایش اخیر در تاریخ ۸ آوریل، زمانی که فضاپیما از زمین فاصله‌ی بیشتری داشت، به حداکثر سرعت ۲۵ مگابیت در ثانیه دست یافت.

با توجه به اینکه ارتباطات فضایی مبتنی بر لیزر برای برقراری موفقیت‌آمیز پیوند، نیازمند آسمان صاف و شرایط آب‌وهوایی مطلوب هستند و ارتباطات رادیویی کمتر به شرایط آب‌وهوایی وابسته هستند، بعید است که سیستم‌های لیزری مانند DSOC در آینده نزدیک به طور کامل جایگزین سیستم‌های فرکانس رادیویی شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید