ابداع نازکترین کریستال نوری برای استفاده در فناوری لیزر - تکفارس 
ابداع نازکترین کریستال نوری برای استفاده در فناوری لیزر - تکفارس 
ابداع نازکترین کریستال نوری برای استفاده در فناوری لیزر - تکفارس 

ابداع نازکترین کریستال نوری برای استفاده در فناوری لیزر

فرزاد اسرافیلی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 09:16
نازکتزین کریستال نوری

دانشمندان چینی دانشگاه پکن به تازگی با ابداع نازکترین کریستال نوری جهان برای فناوری لیزر به موفقیت چشمگیری دست یافتند.

دستاوردی بزرگ در فناوری لیزر رقم خورده است. دانشمندان چینی از نازکترین کریستال نوری جهان که عنصری کلیدی برای فناوری لیزر محسوب می‌شود، رونمایی کردند. این ماده متحول کننده، کریستال نیترید بور لوزی شکل نام دارد و ضخامت آن در سطح میکرومتر است. لیزرها نقش مهمی در حوزه‌های مختلف از قبیل پردازش میکرو نانو، مراقبت‌های بهداشتی و فناوری‌های کوانتومی دارند. ازینرو کوچک سازی آنها باعث توسعه می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است.

تیم تحقیقاتی در دانشگاه پکن با استفاده از “نظریه تطبیق فاز گوشه” جدید و بکارگیری نیترید بور سبک وزن به عنوان ماده پایه به این موفقیت دست یافتند. بازده انرژی کریستال نیترید بور لوزی شکل گوشه‌ای در مقایسه با کریستال‌های سنتی با ضخامت مشابه حداقل ۱۰۰ برابر بیشتر است.

راندمان تبدیل فرکانس نوری این کریستال فوق نازک ۸ درصد می‌باشد که ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ برابر بیشتر از کریستال‌های معمولی با ضخامت مشابه است.

دستاوردهای این نوآوری تنها محدود به بهره وری نیست بلکه فراتر از این حرفاست. تطابق فاز گوشه‌ای به کریستال‌های نیترید بور توانایی کنترل قطبش نور را می‌دهد و راه را برای نسل جدیدی از لیزرها با پایداری، اندازه و طول موج بی‌نهایت را هموار می‌کند.

پروفسور Liu Kaihui، از تیم تحقیقاتی چینی، پیش‌بینی کرده است این فناوری قادر خواهد بود لیزرها را تا سطح میکرونی کوچک کرده و مواد غیرکاربردی را به منظور ساخت کریستال‌های نوری احیا کند. این کشف می‌تواند آینده فناوری لیزر را دگرگون سازد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید