کشف آثار حیات در مریخ توسط مریخ نورد ناسا - تکفارس 
کشف آثار حیات در مریخ توسط مریخ نورد ناسا - تکفارس 
کشف آثار حیات در مریخ توسط مریخ نورد ناسا - تکفارس 

کشف آثار حیات در مریخ توسط مریخ نورد ناسا

فرزاد اسرافیلی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 09:51
حیات در مریخ

دانشمندان ناسا با استفاده از مریخ نورد خود موفق به کشف محیطی شبیه به زمین در سیاره مریخ شده‌اند که غنی از مواد معدنی مرتبط با حیات می‌باشد.

مریخ نورد ناسا داده‌هایی را از سطح مریخ جمع آوری کرده است که محققان آن را به عنوان ماده معدنی مرتبط با حیات تفسیر کرده‌اند.

پژوهش جدیدی که در مجله تحقیقاتی منتشر شده است به جزئیات کشف ماده معدنی مریخ که بر روی زمین در داخل یک رودخانه، دلتا یا خط ساحلی یک دریاچه باستانی تشکیل می شود، پرداخته است. این یافته باعث شد محققان به این فکر کنند که دهانه گیل در مریخ زمانی غنی از آب و اکسیژن بوده است.

بنا به اعلام این تیم تحقیقاتی مریخ نورد ناسا مقادیر بالاتر از حد معمول منگنز را در سنگ‌های دهانه گیل در مریخ کشف کرده است. مریخ نورد ناسا با استفاده از ابزار ChemCam با پرتاب لیزر به درون صخره‌ها، داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل در اختیار محققان قرار داده است.

پاتریک گسدا، محقق آزمایشگاه ملی لس آلاموس و نویسنده اصلی این پژوهش توضیح داد که تشکیل منگنز از مقادیر بالای اکسیژن در جو زمین و از میکروب‌هایی که به کاتالیز واکنش‌های اکسیداسیون منگنز کمک می‌کنند، در کره زمین تشکیل می‌شود. بحث این است که در مریخ هیچ اکسیژنی و در نتیجه هیچ مدرکی دال بر حیات وجود ندارد،. البته محققان گمان می‌کنند مریخ دوره باستان احتمالا محیط مناسبی برای حیات بوده است.

آقای گسدا در این باره گفت:

شواهدی برای حیات در مریخ وجود ندارد، و مکانیسم تولید اکسیژن در جو باستانی مریخ نیز نامشخص است، بنابراین چگونگی تشکیل و غلظت اکسید منگنز در مریخ بسیار گیج کننده است. این یافته‌ها به فرآیندهای بزرگ‌تری اشاره می‌کنند که در جو مریخ یا آب‌های سطحی رخ می‌دهند و نشان می‌دهند که برای درک اکسیداسیون در مریخ باید تخقیقات بیشتری انجام شود.

نینا لانزا، محقق اصلی ابزار ChemCam، نیز گفت:

محیط دریاچه گیل، همانطور که از این سنگ‌های باستانی پیداست، بسیار شبیه مکان‌های قابل سکونت روی زمین امروزی است. یافتن چنین ویژگی‌های قابل تشخیصی در مریخ دوره باستان قابل توجه است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید