۲۲ گیگابایت داده از سطح خورشید به دست دانشمندان رسید - تکفارس 
۲۲ گیگابایت داده از سطح خورشید به دست دانشمندان رسید - تکفارس 

۲۲ گیگابایت داده از سطح خورشید به دست دانشمندان رسید

سید محمد معلمی
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - 15:01
۲۲ گیگابایت داده از سطح خورشید به دست دانشمندان رسید - تکفارس 

حدوداً یک سال می‌شود که یک فضاپیما در اطراف خورشید در حال گردش است. این وسیله که Parker Solar Probe نام دارد، ۱۲ آگوست سال گذشته جهت بررسی خورشید به فضا ارسال گردید و تا ۹ روز دیگر این پرتاب یک ساله خواهد شد. حالا در همین مدت ۳۰۰ و چند روز، اطلاعات جذابی به دست محققان رسیده که با مشاهده تصویر می‌توانید به اهمیت آنها پی ببرید و متوجه شوید که این داده‌ها چه‌قدر توانسته بر افزایش آگاهی دانشمندان از خورشید کمک کند.

در پست وبلاگی که محققان آزمایشگاه John Hopkins Applied (سازنده فضاپیمای Parker Solar Probe) روز ۱ آگوست (چهارشنبه هفته گذشته) منتشر کردند، خبر دادند که تا تاریخ ۶ می ۲۰۱۹ توانسته‌اند ۲۲ گیگابایت اطلاعات از خورشید به دست بیاورند که این عدد فراتر از انتظارشان است. در واقع ۲۲ گیگابایت حدود ۵۰ درصد بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردند به دستشان برسد.

نیکالائوس پین‌کین (Nickalaus Pinkine) یکی از محققان آزمایشگاه John Hopkins Applied می‌گوید:

از آن جایی که در مورد چگونگی انجام مأموریت‌ها در محیط داغ اطراف خورشید اطلاعات بیشتری کسب کرده‌ایم، تیم تحقیقاتی ما نیز با ابزارهای فوق‌العاده فضاپیما، میزان داده‌های دانلود شده را افزایش داد

پس از ارسال Parker Solar Probe، کنترل کنندگان این وسیله توانستند شیوه دریافت اطلاعات را بهبود بخشند و حالا انتظار دارند ۲۵ گیگابایت داده دیگر که به بازه زمانی ۲۴ ژولای تا ۱۵ آگوست مربوط می‌شود را دریافت کنند.

به خاطر اینکه تا کنون کسی خورشید را از چنین فاصله کمی بررسی نکرده، اطلاعاتی که دانشمندان حاضر در زمین آنها را منتشر خواهند کرد منحصربفرد خواهند بود. چهار ابزار Parker Solar Probe می‌توانند ذرات خورشید مانند پروتون‌ها و یون‌های داغ خارج شده از آن را مورد بررسی قرار دهند. بر این اساس، هر چه میزان اطلاعات دانلود شده بیشتر باشد، آگاهی ما از داغ‌ترین شیء جهان هستی و تأثیرات آن افزایش خواهد یافت.

فاز بعدی بررسی خورشید توسط این فضاپیما از تاریخ ۲۷ آگوست آغاز خواهد شد و در روز ۱ سپتامبر به نزدیک‌ترین فاصله خود با خورشید خواهد رسید. در تاریخ ۲۶ دسامبر نیز برای دومین بار به سمت ونوس پرواز خواهد کرد تا خود را برای حرکتی سریع‌تر به سمت خورشید آماده نماید و بتواند بار دیگر رکورد نزدیک شدن به آن را بشکند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید