لپ تاپ تاشو چیست و آیا ارزش خرید دارد؟ - تکفارس 
لپ تاپ تاشو چیست و آیا ارزش خرید دارد؟ - تکفارس 
لپ تاپ تاشو چیست و آیا ارزش خرید دارد؟ - تکفارس 

لپ تاپ تاشو چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

سپهر بندزر
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - 18:29
لپ تاپ تاشو

شاید با خواندن عنوان مطلب از خود بپرسید که «مگه همه لپ تاپ‌ها قابلیت تا شدن ندارند؟» اما تفاوت لپ تاپ تاشو با مدل‌های معمولی به اِلمانی به نام بدنه انعطاف‌پذیر برمی‌گردد که این نوع از دستگاه‌ها را به عنوان نسخه بزرگتر تلفن‌های هوشمند انعطاف پذیر به دنیای فناوری معرفی می‌کند.

ظهور این دسته بندی از خانواده محصولات انعطاف‌پذیر، با معرفی لپ تاپ ThinkPad X1 همراه بود که اواخر سال ۲۰۲۰ وارد بازار شد و تا اواخر سال ۲۰۲۲، مدل جدیدی به بازار عرضه نشد. در ادامه این مطلب، قصد داریم تا به معرفی لپ تاپ تاشو و بررسی ارزش خرید آن‌ بپردازیم.


لپ تاپ تاشو چیست؟

لپ تاپ تاشو

مفهوم لپ تاپ تاشو به مدل‌هایی از لپ تاپ با قابلیت صفحه نمایش انعطاف‌پذیر برمی‌گردد که اگرچه فهم هدف آن در حالت نوشتاری آسان است، اما مملوء از پیچیدگی‌های قابل توجه و چالش‌های مهندسی است.

گوشی‌های تاشو و انعطاف‌پذیر در ۲ مدل به بازار عرضه می‌شوند: مدل‌هایی همانند One plus Open که به تبلت تبدیل می‌شوند و مدل‌هایی مانند: موتورولا ریزر که توانایی تبدیل شدن به تلفن کوچکتری را دارند. با اینکه این نوع از تلفن‌های هوشمند همچنان مورد استقبال خاص پسند‌ها قرار می‌گیرند، اما درحال محبوب شدن بین سایر جوامع نیز هستند.

براساس گزارش منتشر شده توسط شرکت تحقیقاتی Counterpoint، تا سال ۲۰۲۷ سالانه ۱۰۰ میلیون تلفن هوشمند انعطاف‌پذیر فروخته خواهد شد و سهم این محصولات از کل بازار گوشی‌های هوشمند، ۵ درصد خواهد بود.

سازندگان لپ تاپ‌های تاشو نیز با هدف یکسانی وارد حوزه فناوری شده‌اند و همانطور که تلفن‌های انعطاف پذیر توانستند در مقابل مدل‌های معمولی متمایز به نظر برسند، لپ تاپ‌های تاشو نیز این فرصت را دارند تا شانس خود را محک بزنند.

آیا لپ تاپ تاشو محصول مطلوبی است؟

لپ تاپ تاشو

اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، لپ تاپ‌های تاشو به هیچ عنوان محصولی شکست خورده نیستند، اما اگر به نوع محصولات و برچسب قیمت آن‌ها نگاه بیندازیم، به این نتیجه می‌رسیم که مدل‌هایی از لپ تاپ تاشو مانند: Asus Zenbook 17 fold که با قیمت ۳۵۰۰ دلار به بازار عرضه می‌شوند، تجربه کاربری مطلوبی را در ذهن کاربر ثبت نمی‌کنند.

در این بین، ارزان‌ترین لپ تاپ تاشو بازار که با نام Lenovo ThinkPad x1 Fold 16 از آن یاد می‌شود، بدون تهیه‌ی لوازم جانبی مانند: کیبورد و قلم که هزینه‌ای معادل ۲۵۰ دلار را در بر دارد، با قیمت ۲۵۰۰ دلار در بازار به فروش می‌رسد. در نهایت، عنوان گران قیمت‌ترین لپت تاپ تاشوی بازار به لپ تاپ Spectre Foldable می‌رسد که با قیمت ۵۰۰۰ دلار علامت تعجب را در ذهن شما پدیدار می‌کند.

با همان مبلغ، می‌توانید مدل‌هایی مانند: مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی و حتی Razer blade 18 را تهیه کنید که اگرچه به صفحه نمایش انعطاف پذیر مجهز نیستند، اما با مشخصات سخت افزاری پیشرفته، می‌توانند عملکرد بهتری را نسبت به لپ تاپ‌های تاشو به نمایش بگذارند.

توان ضعیف‌تر پردازشی و سخت افزاری لپ تاپ‌های تاشو نسبت به مدل‌های معمولی در عواملی مانند: ظرفیت محدود بدنه و قابلیت انعطاف پذیری است که در ساخت آن نمی توان از فن‌های خنک کننده استفاده کرد و حتی ظرفیت محدود باتری هم در تجربه کاربری تاثیر منفی می‌گذارد.

لپ‌تاپ گیمینگ MSI Cyborg 15 در بازار ایران؛ مدرن و خاص برای گیمرها!

تولیدکنندگان باید از صفحه نمایش انعطاف پذیری استفاده کنند که اجزای مهمی مانند: پردازنده، رم، حافظه ذخیره سازی و باتری را در کالبد بدنه نگه می‌دارد. علاوه‌بر‌این موضوع، فن خنک کننده هم از الزاماتی است که با توجه به محدودیت‌های ابعاد این لپ تاپ، نمی‌توان از آن استفاده کرد و از اینرو، برای کاهش گرمای داخلی باید به سخت افزار ضعیف‌تری مجهز شود که هم موجب مصرف پایین باتری می‌شود و هم در کاهش دمای بدنه تاثیر گذار است.

بنابر‌ این دلایل، لپتاپ‌های تاشو مدل‌های گران قیمتی هستند که در مقایسه با رایانه و لپ‌تاپ‌هایی با حتی نصف قیمت مدل‌های تاشو، عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارند. با تمامی دلایل ذکر شده، مفهوم و کار لپ تاپ تاشو همچنان سرجایش باقی مانده است، اما عملکرد و پیشرفت آن به حدی نیست که در این برهه زمانی به وجود آن ببالیم.

آیا لپ تاپ تاشو ارزش خرید دارد؟

برای کاربران ایرانی، جواب این سوال قطعا «خیر» است. مگر اینکه چندین میلیون تومان از سرمایه خود را برای خرید محصول جدید کنار گذاشته باشید و بخواهید پُز لپ تاپ جدید خود را به دیگران بدهید.

زمانیکه اولین نسل از تلفن‌های هوشمند تاشو به بازار عرضه شدند، کاملا واضح بود که ایرادات زیادی در طراحی، ساخت و جزئیات آن‌ها وجود دارد که در نسل‌های بعدی باید اصلاح شود. بااینحال، شرکت‌های فعال در این حوزه، محصولات مورد نظر خود را تولید کردند و مردم نیز جنبش Early adaptor pain را شروع کردند.

در این بین، لپ تاپ‌های تاشو نیز در بازار هویتی بیگانه‌تر و جدیدتر دارند و برچسب قیمت آن‌ها بسته به مشخصات سخت افزاریی که در آن استفاده شده، چیزی به جزء خرید غیرمنطقی را در ذهن کاربر نمی‌پروراند و بخش‌های زیادی مانند: طراحی، عملکرد و قابلیت باید اصلاح شود و چالش‌های فناوری باید حل شوند تا این نوع از محصولات توسط طیف گسترده‌ای از کاربران مورد استقبال قرار بگیرند.

یکی از پیشرفت‌های جدید حوزه سخت‌افزار و مخصوصا پردازنده، «پردازنده‌های آرم» برای رایانه و لپ تاپ است که عملکرد مطلوبی را در کنار مصرف کم باتری و تولید گرمای کمتر به ارمغان می‌آورد.

آیا لپ تاپ های تاشو ارزان‌تر خواهند شد؟

لپ تاپ تاشو

خوشبختانه، پاسخ این سوال نیز با در نظر گرفتن روند رشد و فروش تلفن های تاشو «بله» است. به عنوان نمونه، در سال ۱۹۵۶، اولین حافظه اکسترنال که توسط شرکت IBM عرضه شد، برچسب قیمت ۳۲۰۰ دلاری را به همراه داشت. اما حالا هاردهای اکسترنال با قیمت مقرون بصرفه تری به مشتریان فروخته می‌شوند و در کنار سرعت بالاتر و فناوری جدیدتر، اندازه آن‌ها نسبت به مدل‌های قبلی نیز به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

بااینحال، این بدان معنا نیست که لپ تاپ‌های تاشو در ۷۰ سال آینده با قیمت مقرون بصرفه عرضه می‌شوند، بلکه فناوری بکار برده شده برای این دستگاه‌ها در این مقطع از زمان به اندازه کافی پیشرفته نیست و شرکت‌ها باید از پتانسیل‌های خود برای ساخت محصولی کاربردی و خلاقانه استفاده کنند.

با ۷ معیار مهم در خرید لپ تاپ حرفه‌ای آشنا شوید

اگر به تلفن‌های تاشو در چند سال گذشته نگاه بیندازیم، به مدل اولیه گلکسی فولد می‌رسیم که در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۱۹۸۰ دلار به بازار عرضه شد که قیمتی برابر با لپ تاپ مک بوک پرو اپل را داشت. بااینحال، سامسونگ از ساخت این تلفن هوشمند پشیمان نشد و مدل‌های بعدی را با سخت افزار پیشرفته‌تر و قیمت پایین‌تر به بازار عرضه کرد. در بین سایر رقبا، می‌توان به تلفن‌های هوشمند چینی اشاره کرد که بعضی از مدل‌های تاشو با قیمت پایین ۷۰۰ دلار به فروش می‌رسند.

به یاد داشته باشید که همانند تلفن‌های تاشو، لپ تاپ‌های تاشو نیز احتمالاً به این زودی‌ها جایگزین لپ‌تاپ‌های معمولی نمی‌شوند، حتی زمانی که قیمت‌شان مقرون‌به‌صرفه باشد. از اینرو، بعضی از کاربران حتی با پایین‌تر بودن قیمت نیز تمایلی به خرید مدل‌های تاشو ندارند و صفحه نمایش‌های تخت را ترجیح می‌دهند.

اگر نسبت به خرید لپ تاپ تاشو تمایل دارید، باید صبر کنید تا روند رشد این مدل‌ها به حد مطلوب برسد و در این حالت می‌توانید برای خرید یکی از آن‌ها پول پس‌انداز کنید.


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید