با ۷ معیار مهم در خرید لپ تاپ حرفه‌ای آشنا شوید - تکفارس 
با ۷ معیار مهم در خرید لپ تاپ حرفه‌ای آشنا شوید - تکفارس 
با ۷ معیار مهم در خرید لپ تاپ حرفه‌ای آشنا شوید - تکفارس 

با ۷ معیار مهم در خرید لپ تاپ حرفه‌ای آشنا شوید

سپهر بندزر
۶ آذر ۱۴۰۲ - 16:00
لپ تاپ حرفه‌ای

خرید لپ تاپ همیشه یکی از طاقت‌فرساترین و گاهی لذتبخش‌ترین وظایف یک کاربر حوزه فناوری محسوب می‌شود؛ مخصوصا زمانیکه به بررسی مشخصات پردازنده و کارت گرافیک می‌پردازیم. این موضوع زمانی اعصاب خوردکن‌تر می‌شود که قصد داشته باشید لپ تاپ حرفه‌ای برای شغل و حوزه تخصصی خود تهیه کنید.

اگر از مشخصات سخت افزاری سر در نمی‌آورید یا برای اولین بار لپ تاپ می‌خرید، خرید لپ تاپ نامرتبط به نوع مصرف شما آسان است. خرید یک لپ تاپ رده‌بالا معمولا با قیمت سرسام‌آوری همراه است که ممکن است در صورت عدم توجه به نیازهای سخت‌افزاری شما، عملکرد حداکثری آن بدون مصرف باقی بماند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا به معرفی ۷ معیار مهم در خرید لپ تاپ حرفه‌ای بپردازیم که به شکل ساده و قابل فهم در دسترس شما قرار می‌گیرد و می‌توانید حین مشاهده مشخصات و بررسی لپ تاپ‌ها از آن استفاده کنید.


۱. توان مصرفی پردازنده و کارت گرافیک

لپ تاپ حرفه‌ای

اگر قصد خرید لپ تاپ حرفه‌ای و با مشخصات سطح بالا را دارید، قطعا تمرکز خود را روی ترکیب پردازنده و کارت گرافیکی می‌گذارید که به آن نیاز دارید. درحالیکه حین انتخاب پردازنده، المان‌هایی مانند: سرعت فرکانس پردازنده، تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، جزء دانش عمومی محسوب می ‌شوند و به عنوان ملاک اصلی برای تبلیغات نیز درنظر گرفته می‌شوند، اما توان مصرفی، یکی دیگر از نکات مهم است که معمولا توسط کاربران نادیده گرفته می‌شود.

توان مصرفی پردازنده که برای کارت گرافیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، با حالت کوتاه شده TDP و «توان حرارتی» از آن یاد می‌شود و در زمینه کارت گرافیک نیز آن را با عنوان TGP و «توان کلی کارت گرافیک» می‌شناسیم. این ۲ واحد سنجش در زمینه سخت‌افزار، میزان مصرف برق و توان حداکثری پردازنده و کارت گرافیک را تعیین می‌کنند.

اگر بخواهیم به شکل جامع‌تر به این موضوع بپردازیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که هرچقدر قدرت کارت گرافیک و پردازنده بیشتر باشد، طبیعتا برق بیشتری نیز مصرف می‌کند. با این‌حال، اگرچه سخت‌افزار رده‌بالا یکی از رویاهای گیمرها نیز محسوب می‌شود اما توان بالای مصرف برق می‌تواند روی سلامت و مصرف باتری نیز تاثیر منفی بگذارد و عمر باتری را کاهش دهد.

آیا کنسول های بازی به فن خنک کننده نیاز دارند؟

از اینرو، زمانیکه مشخصات لپ تاپ را بررسی می‌کنیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که توان کلی کارت گرافیک، بدلیل کم بودن ظرفیت بدنه‌ و قطعات لپ تاپ نسبت به رایانه شخصی کاهش می‌یابد تا عملکرد لپ تاپ در مصرف باتری، متعادل شود.

به عنوان نمونه، ممکن است ۲ لپتاپ با پردازنده‌ی Core i7-13600K را در فروشگاه‌های اینترنتی و ویدئوهای بررسی تخصصی مشاهده کنید و انتظار عملکرد مشابه را داشته باشید، اما یکی از مدل‌های پردازنده به دلیل توان کلی پایین، عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد، حتی بااینکه باتری را فدای دریافت امتیاز بیشتر می‌کند.

این حالت برای کارت‌های گرافیک نیز صدق می‌کند و ۲ لپ تاپ با کارت گرافیک RTX 4060 Super و توان کلی کارت گرافیک، می‌توانند عملکرد متفاوتی را به نمایش بگذارند.

۲. رم و حافظه داخلی

لپ تاپ حرفه‌ای

معیار بعدی که در مسیر خرید لپ تاپ، مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد، حافظه لپ تاپ و رم است. در زمان نوشتن این مطلب، بهترین رم بازار با فناوری DDR5 به فروش می‌رسد و عوامل مهمی مانند: سرعت رم، حافظه و فناوری ‌های بکار برده شده در آن، در خرید مدل مورد نظر تاثیر می‌گذارند.

با نادیده گرفتن نوع رم، هر رَم فرکانس بخصوصی دارد که در سرعت آن تاثیر می‌گذارد. هرچقدر که فرکانس بالاتر باشد، عملکرد رم در وظایف سبک و سنگین بهتر خواهد بود و قیمت نیز به نسبت آن افزایش می‌یابد.

برای خرید لپ تاپ حرفه‌ای، سرعت ۵۲۰۰ مگاهرتز گزینه مناسبی است و حافظه ۳۲ گیگابایت رم نیز برای کارهای حرفه‌ای و اجرای جدیدترین بازی‌ها مناسب است. اگر در حوزه گرافیک، ویرایش حرفه‌ای فیلم، بازی سازی و طراحی مدل‌های ۳ بعدی فعالیت می‌کنید، به منابع سخت افزاری بیشتری نیاز دارید و اگر می‌توانید از پس هزینه آن نیز بر بیایید، رم ۶۴ گیگابایت به شما پیشنهاد می‌شود.

بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند

با اینحال، رم ۱۶ گیگابایتی برای مصارف نسبتا سطح بالا مطلوب است، اما به یاد داشته باشید که دوره‌‌ی خرید لپ تاپ با رم ۸ گیگابایت به سر آمده و بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌ها به رم بیشتری نیاز دارند؛ از اینرو، مدل‌هایی با رم ۸ گیگابایتی را انتخاب نکنید، حتی اگر بودجه‌ی شما برای خرید لپ تاپی با رم ۱۶ گیگابایت کافی نباشد.

در این بین، حافظه ذخیره سازی لپ تاپ نیز از اهمیت بالایی در اجرای بازی و برنامه‌ها برخوردار است و حافظه ۱ ترابایتی SSD با مدل NVMe از حداقل گزینه‌هایی است که باید برای لپ تاپ خود انتخاب کنید. علاوه بر این، اگر لپ تاپ مورد نظر شما به فضای ۲.۵ اینچی حافظه SSD مجهز شده، می‌توانید از حافظه HDD برای ذخیره اطلاعات خود استفاده کنید و حافظه SSD را برای اجرای سریع‌‌تر سیستم عامل، بازی‌ها و برنامه ها بکار بگیرید.

به یاد داشته باشید که در سال ۲۰۲۳، اکثر لپ تاپ‌های رده‌بالا و میانرده با حافظه SSD به بازار عرضه می‌شوند و حتی سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز ۱۱ و مک اواس هم برای عملکرد بهتر از SSD بهره می‌برند.

۳. صفحه نمایش

لپ تاپ حرفه‌ای

یکی دیگر از معیارهای مهمی که در خرید لپ تاپ حرفه‌ای نقش مهمی را ایفا می‌کند، کیفیت بالای صفحه نمایش است که ممکن است نادیده گرفته شود. صفحه نمایش، بخش حیاتی هر لپ تاپ محسوب می‌‎شود که تمام اوقات با آن سرو کار داریم و باید در صدر انتظارات ما قرار بگیرد، مخصوصا زمانیکه تخصص ما در زمینه ویرایش عکس، ویدئو و حتی تجربه بازی باشد.

صرف‌نظر از برند، لپ تاپ‌های رده‌بالا کیفیت صفحه‌ی مطلوبی دارند، اما معیارهایی در این بخش حضور دارند که باید در نظر بگیرید. برای افرادیکه برای اولین بار نسبت به خرید این نوع از لپ تاپ‌ها اقدام می‌کنند، باید تاکید کنیم که صفحه نمایش با وضوح ۱۰۸۰ نمی‌تواند برای استفاده در سال‌های متمادی مناسب باشد. شاید با درنظر گرفتن ضعیف بودن کارت گرافیک‌هایی مانند: RTX 4050 نسبت به مدل‌های رده‌بالا، بتوان انتخاب وضوح ۱۰۸۰ را منطقی دانست، اما با توجه به هزینه در نظر گرفته شده و اقدام شما مبنی بر خرید لپ تاپ سطح بالا، ما این وضوح را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

۵ دلیل برای اینکه شما به یک گوشی گران قیمت نیاز ندارید

بااینکه وضوح ۱۰۸۰ به عنوان گزینه میانرده شناخته می‌شود، لپ تاپی با پنل OLED و وضوح ۴K نیز روی صفحه نمایش ۱۵ اینچی مناسب نیست. با در نظر گرفتن حد میان، رزولوشن کوآد اچ‌دی یا ۱۴۴۰ گزینه مناسبی است که در زمینه‌های مختلفی نیز کاربرد دارد و تجربه مطلوبی را در کنار کارت گرافیک‌های پیشرفته به نمایش می‌گذارد.

یکی دیگر از نکاتی که حین بررسی صفحه نمایش باید به آن دقت کنید، نرخ نوسازی است که با نرخ فریم فرق دارد. صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز پایین‌ترین حالت برای لپ تاپ‌های رده‌بالا است که می‌تواند در ارائه تجربه کاربری مطلوب و همچنین بازی کردن کاربردی باشد، چه درحال ویرایش ویدئو باشید، چه درحال اجرای برنامه‌های شبیه ساز و حتی گشت و گذار در اینترنت.

در آخر، لپ تاپی را در فهرست خرید خود قرار دهید که نسبت ابعاد صفحه‌ی ۱۶ به ۱۰ دارد. شاید این اعداد روی ورق تفاوت خاصی نداشته باشند، اما فضای عمودی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند که حین خواندن متون و کار با برنامه‌ها می‌تواند مناسب باشد.

۴. عملکرد حرارتی لپ تاپ

لپ تاپ حرفه‌ای

سنجش عملکرد لپ تاپ در تولید و کنترل گرما می‌تواند برای شخصی که قصد خرید مدل مورد نظر خود را دارد سخت بنظر برسد، مگراینکه از لپتاپ استفاده کند. به همین دلیل، بررسی‌های متنی و ویدئویی می‌تواند بهترین راه برای سنجش گرمای تولید شده از لپ تاپ باشد. طیف گسترده‌ای از تولیدکنندگان لپ تاپ این توانایی را دارند تا اجزای قدرتمند سخت افزار را در بدنه‌های نازک جا بدهند، اما سیستم خنک سازی مناسب می‌تواند تا حدی چالش برانگیز باشد.

پردازنده و کارت گرافیک‌های رده‌بالا، گرمای زیادی تولید می‌کنند. این بدان معناست که اکثر لپ تاپ‌های قدرتمند حین قرار گرفتن در انجام وظایف سنگین، گرمای قابل توجهی را تولید می‌کنند.

هرچقدر که لپ تاپ داغ‌تر شود، احتمال افت عملکرد در اجرای برنامه و کاهش FPS حین تجربه بازی نیز افزایش می‌یابد و حتی حین استفاده از لپ تاپ هم حس راحتی نخواهید داشت؛ مگر اینکه لپ تاپ را روی میز بگذارید. از اینرو، یافتن لپ تاپی با سیستم خنک کننده مطلوب، یکی از الزامات است.

همانطور که در توضیحات قبلی به آن اشاره شد، سنجش گرمای لپ تاپ، تنها با بررسی مشخصات سخت افزاری، ممکن است سخت بنظر برسد. اگرچه، روش‌هایی مانند: سیستم خنک کننده مایع و محفظه بخار می‌تواند روش بهتری نسبت به خنک‌سازی سنتی لپ تاپ‌ها از طریق فن باشد که در لپ تاپ‌های میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. کیبورد لپ تاپ حرفه‌ای

بااینکه گیمرها و سایر افراد متخصص بر این باور هستند که یک لپ تاپ رده‌بالا به کیبورد خارجی نیاز دارد، اما کیبورد خود لپ تاپ هم باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. حین خواندن مشخصات بررسی کنید که لپ تاپ مورد نظر شما به چه نوع کیبوردی مجهز شده است.

سوییچ‌های کیبورد مکانیکی از معیارهای مهم است که ممکن است در تمامی مدل‌ها دیده نشود، اما مهم‌ترین نکته، شکل فشار دادن دادن دکمه، سرعت و حسی است که حین استفاده به شما می‌دهد. نور پس زمینه نیز برای قرار گرفتن در محیط‌های کم نور و القای حس و حال حرفه ای لذتبخش است، اما پیشنهاد می‌کنیم که تمرکزتان را روی نور RGB نگذارید تا باتری لپ‌تاپ را تحت تاثیر قرار ندهد.

۶. محل قرار گیری درگاه‌ها

لپ تاپ حرفه‌ای

با استقبال تولید کنندگان از درگاه تایپ سی، اکثر لپتاپ‌های حرفه‌ای و سطح بالا با درگاه‌های کمتری به بازار عرضه می‌شوند. کاربر می‌تواند از طریق این درگاه، اطلاعات مورد نیاز خود را انتقال دهد، از تبدیل های HDMI و Display Port برای نمایش محتوای تصویری استفاده کند و حتی از طریق قابلیت Power delivery لپ تاپ را شارژ کند.

با تمامی ویژگی‌های مثبت درگاه تایپ سی و نوع مصرف کاربر در شرایط مختلف، بهره بردن از درگاه‌های اضافی ایده بدی نیست. به عنوان نمونه، درگاه اختصاصی برای HDMI و دیسپلی پورت می‌تواند برای جلوگیری از حمل تبدیل و دانگل اضافی کاربردی باشد؛ مخصوصا اگر از طریق مانیتور ثانویه به کارهای خود می‌پردازید و حتی بازی می‌کنید.

علاوه براین، درگاه اترنت هم گزینه مناسبی برای استفاده از سرعت اینترنت است و درگاه USB هم می‌تواند برای اتصال فلش و هارداکسترنال کاربردی باشد. واقعیت این است که مجهز بودن لپ تاپ به پورت‌های بیشتر، به نیاز شما بستگی دارد. در این حالت، سریع تصمیم بگیرید که از چه درگاهی بیشتر استفاده می‌کنید.

۷. عمر باتری لپ تاپ حرفه‌ای

اگر همواره درحال سفر و حرکت هستید، عمر باتری خیلی مهم است. از همین الان این نکته را به خاطر بسپارید که لپ تاپ‌های حرفه‌ای عمر باتری شگفت‌انگیزی را در اختیارتان قرار نمی‌دهند، اما می‌توانید از طریق قابلیت‌های بهینه سازی نرم افزاری سیستم عامل، به باتری آن‌ها امیدوار باشید.

باتری لپ تاپ‌ها با واحد وات در ساعت سنجیده می‌شود و هرچقدر این عدد بیشتر باشد، عمر باتری شما نیز بیشتر است. با این‌حال، افزایش ظرفیت باتری با افزایش وزن نیز همراه است و باتری یکی از سنگین‌ترین بخش‌های لپتاپ محسوب می‌شود.

ظرفیت باتری‌های این رده از لپ تاپ‌ها، بالاتر از ۹۹ وات در ساعت است و لپ تاپ‌های ۱۶ اینچ و حتی بزرگتر را در بر می‌گیرد که حین حمل، شما را به زحمت می‌اندازد. اگر همراه با لپ تاپ خود سفر می‌کنید، ما خرید مدل‌های ۱۴ اینچی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ظرفیت باتری ۶۰ و ۷۰ وات‌ساعت یک گزینه مثبت برای سلامت باتری است که برای افرادیکه باتری را در اولویت خود قرار می‌دهند مناسب است.

جمع‌بندی

موقع خرید لپ تاپ‌های حرفه‌ای، ممکن است محو مشخصات رده‌بالای آن‌ها شوید. درحالیکه اکثر لپ تاپ‌های مدرن و رده‌بالا با سخت افزار پیشرفته به بازار عرضه می‌شوند، اما آگاه بودن از نیاز خود و حوزه مصرف شما، می‌تواند در انتخاب بهترین لپ تاپ و کاهش هزینه‌ها بسیار مهم باشد. اینجاست که راهنمای خرید می‌تواند ارزشمند باشد تا تفاوت‌ها و شباهت‌های بین لپ تاپ‌ها را برای خریدار آشکار کند؛ تفاوت‌هایی که در بعضی مواقع می‌تواند تکه‌ای از پازلی باشد که شما برای برآورده کردن نیازهای خود به آن احتیاج مبرم دارید.


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید