۵ دلیل برای اینکه شما به یک گوشی گران قیمت نیاز ندارید - تکفارس 
۵ دلیل برای اینکه شما به یک گوشی گران قیمت نیاز ندارید - تکفارس 
۵ دلیل برای اینکه شما به یک گوشی گران قیمت نیاز ندارید - تکفارس 

۵ دلیل برای اینکه شما به یک گوشی گران قیمت نیاز ندارید

افشین نوری
۱۱ مهر ۱۴۰۲ - 16:50
آیا گوشی های ارزان قیمت مناسب هستند؟

شما احتمالا برای خرید گوشی‌های گران قیمتی مانند آیفون ۱۴ پرو مکس، گلکسی S22 اولترا و پیکسل۷ پرو وسوسه شده‌اید.

این گوشی‌ها بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند هر کاری را بدون هیچ مشکلی انجام دهند. اما آیا واقعا شما به این مدل‌های گران قیمت نیاز دارید؟ بیایید در ادامه به این موضوع بپردازیم.

۱. گوشی‌های میان‌رده دوربین‌های عالی دارند

یکی از دلایلی که کاربران در گذشته گوشی‌های رده بالا را انتخاب می‌کردند، دوربین‌های آن‌ها بود. در سال ۲۰۱۹، هرچند کیفیت تصویر گوشی میان‌رده گلکسی A70s سامسونگ برای استفاده‌های معمولی خوب بود، اما گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ عملکرد بسیار بهتری در شرایط نوری چالش‌برانگیز داشت.

گوشی گران قیمت

اما این شرایط در مورد گوشی‌های امروزی دیگر صادق نیست. برای مثال، پیکسل ۶a گوگل به عنوان یک گوشی میان‌رده توانسته ۱۶ گوشی دیگر را شکست دهد و لقب بهترین گوشی دوربین را در سال ۲۰۲۲ کسب کند.

به عبارتی، پیکسل ۶a گوگل در بخش دوربین از گوشی‌های گران‌تری مثل پیکسل ۷ پرو، آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا عملکرد بهتری داشته است. حتی ویوو V25 پرو نیز توانسته در حد سایر دستگاه‌های پرچمدار عمل کند.

۲. گوشی‌های اقتصادی دارای سخت‌افزار قابل مقایسه هستند

یکی دیگر از دلایلی که کاربران گوشی‌های گران قیمت می‌خرند، دسترسی به یک تراشه قدرتمند و رم بیشتر برای انجام کارهای سنگین است. این ویژگی‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا جدیدترین اپلیکیشن‌ها را بدون مشکل اجرا کنند و مطمئن شوند که گوشی‌شان حداقل تا پنج سال بعد قابل استفاده خواهد بود.

این موضوع به خصوص برای کاربرانی که علاقمند به اجرای بازی‌های موبایلی روی دستگاه‌های خود هستند مهم است. اما در سال‌های اخیر، گوشی‌های میان‌رده نیز از تراشه‌های رده‌بالا استفاده می‌کنند.

گوشی گران قیمت

برای مثال، iQOO 11 به عنوان یک گوشی میان رده که روی بازی متمرکز است، از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و ۱۶ گیگابایت رم بهره می‌برد. این مشخصات باعث شده تا iQOO 11 عملکرد بهتری نسبت به گوشی‌های پرچمداری مثل شیائومی ۱۲ پرو و ویوو X80 پرو داشته باشد که هر دو مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و ۱۲ گیگابایت رم هستند.

در بنچمارک‌ها، تراشه قدرتمند iQOO 11 موفق شده تراشه A16 بایونیک اپل در گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس را شکست دهد که تقریبا دو برابر آن قیمت دارد.

۳. عمر باتری طولانی و شارژ سریع در انحصار گوشی‌های پرچمدار نیست

در سال های گذشته، فقط گوشی‌های رده‌بالا می‌توانستند تا یک روز برای استفاده منظم دوام بیاوردند و گوشی‌ها میان‌رده اکثرا عمر باتری کمتری داشتند (حدود چهار تا شش ساعت).

اما حالا با پیشرفت‌ فناوری باتری، گوشی‌های میان‌رده نیز همانند مدل‌های پرچم‌دار مجهز به باتری‌های بهتری با فناوری شارژ سریع‌تر شده‌اند.

گوشی گران قیمت

شما امروزه می‌توانید گوشی میان‌رده‌ای مانند گلکسی A73 5G را با همان ظرفیت باتری بهترین گوشی‌های سامسونگ بخرید. همچنین از آنجاییکه گلکسی S22 اولترا با یک شارژر فست شارژ عرضه نمی‌شود، این گوشی از سایر گوشی‌های میان‌رده بازار مثل Redmagic 7S Pro که با شارژر ۶۵ وات یا سریع‌تر عرضه می‌شود، پیشی گرفته است.

۴. بسیاری از شرکت‌ها پشتیبانی خوبی از گوشی‌های میان رده خود می‌کنند

همانطور که می‌دانید استفاده از گوشی‌هایی که آپدیت‌های امنیتی را دریافت نمی‌کنند ناامن است. به همین خاطر کاربران ترجیح می‌دهند گوشی‌هایی بخرند که برای مدت طولانی‌تری آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیتی را دریافت کنند و اکثر گوشی‌های رده‌بالا این ویژگی را دارند.

با این حال، از سال ۲۰۱۹ چندین شرکت سازنده گوشی هوشمند پشتیبانی نرم‌افزاری و امنیتی از گوش‌های خود را گسترش دادند. برای مثال، گوشی‌های میان رده سری گلکسی A سامسونگ همانند مدل‌های رده بالای سری S و Z از پشتیبانی چهار ساله آپدیت‌های امنیتی برخوردار هستند.

گوشی گران قیمت

گوگل نیز اعلام کرده که همه مدل‌های پیکسل، از پیکسل ۶ به این طرف، تا پنج سال آپدیت‌های امنیتی را دریافت خواهند کرد. حتی گوشی‌های میان رده ردمی نوت و سری می شیائومی نیز سه آپدیت اصلی را دریافت می‌کنند.

با این‌حال، هنوز بسیاری از شرکت‌ها دارای پشتیبانی گسترده نیستند. شرکت‌هایی مانند اوپو، موتورولا و نوکیا فقط سه سال یا کمتر آپدیت‌های امنیتی ارائه می‌کنند. بنابراین، قبل از خرید یک گوشی میان‌رده حتما بررسی کنید که کدام شرکت به‌روزرسانی‌های طولانی‌تری ارائه می‌دهد.

۵. اگر مرتبا گوشی خود را ارتقا دهید هیچ مشکلی نخواهید داشت

بسیاری از کاربران، هر دو تا سه سال یک گوشی جدید می‌خرند. اگر اینطور باشد، بنابراین دیگر نیازی به خرید گران‌ترین گوشی‌ها نخواهید داشت.

به هرحال، فناوری‌هایی که امروزه در گوشی‌های پرچمدار وجود دارند، ظرف یک یا دو سال آینده به مدل‌های میان‌رده راه پیدا می‌کنند. به همین خاطر، برخی کاربران بین انتخاب یک گوشی ارزان جدید و یک گوشی پرچمدار قدیمی سردرگم می‌شوند.

گوگل پیکسل 7a

بنابراین، حتی اگر شما گران‌ترین گوشی‌ها را از دست دهید، باز هم می‌توانید از یک گوشی نسبتا خوب لذت ببرید بدون آنکه مجبور باشید پول زیادی بابت آن پرداخت کنید. همچنین وقتی به کیفیت ساخت گوشی‌های میان رده نگاه می‌کنیم، واقعا قابل رقابت با پرچمداران بازار هستند.

برای مثال، امروزه اکثر گوشی های میان‌رده مجهز به نمایشگر با نرخ نوسازی بالا، باتری‌های بزرگ، پشتیبانی از اتصال NFC و دوربین‌های عالی هستند. دوربین‌های آن‌ها هرچند ممکن است دارای برندهای انحصاری هاسلبلاد، لایکا و زایس نباشند، اما کیفیت تصویر آن‌ها همچنان قابل رقابت با گوشی‌های رده‌بالا هستند.

از طرفی، شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند ممکن است از برخی قابلیت‌های پیشرفته در گوشی‌های میان رده خود صرفنظر کنند. برای مثال، اکثر این مدل‌ها دارای استاندارد IP، پوشش محافظ یاقوت کبود و گوریلا گلس یا مواد درجه یک مانند فولاد ضدزنگ نیستند، اما شما همچنان به مهمترین قابلیت‌هایی را در یک گوشی نیاز است دسترسی خواهید داشت.

گوشی‌های میان‌رده می‌توانند با پرچمداران رقابت کنند

یک گوشی پرچمدار همیشه یک گزینه عالی برای خرید است، اما اگر بودجه کافی ندارید یک گوشی میان‌رده می‌تواند تجربه عالی را بدون پرداخت هزینه بالا ارائه دهد. این مدل‌های اقتصادی می‌توانند همه آنچه که نیاز دارید با قیمتی بسیار پایین‌تر در اختیار شما قرار دهند.

همچنین اگر به دنبال قابلیت خاصی مانند دوربین عالی یا تجربه گیمینگ بهتر هستید، می‌توانید گوشی‌های میان‌رده‌ای را انتخاب کنید که سازندگان آن‌ها به‌طور ویژه برای آن کار ساخته‌اند.

منبع: Makeuseof

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید