چگونه گوشی خیس شده را از مرگ نجات دهیم؟ - تکفارس 
چگونه گوشی خیس شده را از مرگ نجات دهیم؟ - تکفارس 
چگونه گوشی خیس شده را از مرگ نجات دهیم؟ - تکفارس 

چگونه گوشی خیس شده را از مرگ نجات دهیم؟

محمدامین حیدری
۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - 17:00
گوشی خیس شده

در این مقاله تصمیم داریم تا با ارائه راهکارهای مختلف به شما آموزش دهیم که گوشی خیس شده خود را از خطر مرگ و صدمات جبران‌ناپذیر نجات دهید.

گوشی خیس شده را بلافاصله روشن نکنید

گوشی خیس شده

از آنجایی که آب و برق هیچگاه با یکدیگر سازگاری نداشته‌اند، یک دستگاه خیس ممکن است موجب بروز اتصال کوتاه و حتی انتقال شوک الکتریکی به شما شود. آب علاوه‌بر آسیب‌رساندن به نمایشگر گوشی، می‌تواند به داخل قاب، شکاف‌های زیر نمایشگر و حفره باتری نفوذ کند؛ همه این شرایط درصورت عدم اقدام به موقع می‌توانند به دستگاه شما آسیب جدی وارد کنند.

بنابراین اگر گوشی یا تبلت شما در آب افتاده و خاموش شده است، به هیچ‌وجه برای روشن‌کردن آن اقدام نکنید؛ اما درصورتی که همچنان روشن مانده است، برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیب احتمالی، فورا دستگاه خود را خاموش کرده و تا زمانی که به‌طور کامل خشک نشده است، آن را روشن نکنید.

بیشتر دستگاه‌های اندرویدی را می‌توانید با نگه‌داری دکمه Power و انتخاب گزینه Power off از منوی shutdown خاموش کنید. همچنین برای خاموش‌کردن آیپد و آیفون‌های امروزی کافی است تا دکمه کناری دستگاه به همراه یکی از دکمه‌های تنظیم صدا را همزمان فشار داده و نگه دارید تا صفحه shutdown برای شما ظاهر شود؛ اما درصورتی که از مدل‌های قدیمی دستگاه‌های اپل با دکمه هوم استفاده می‌کنید، تنها با فشاردادن و نگه‌داری دکمه کناری، دستگاه شما خاموش خواهد شد.

گوشی خیس شده و بخش‌های جداشدنی آن را خشک کنید

گوشی خیس شده

اکنون که گوشی یا تبلت خود را خاموش کرده‌اید، ابتدا لازم است تا حد امکان قسمت‌های بیرونی آن را خشک کنید؛ با این کار مانع از ورود آب بیشتر به درون دستگاه خود خواهید شد. شایان ذکر است که از دستمال کاغذی یا پاک‌کننده‌های دیگری که ممکن است بقایایی از خود باقی بگذارند، استفاده نکنید.

برای خشک‌کردن گوشی خیس شده به نکات زیر دقت کنید:

  • درصورتی که باتری دستگاه شما قابل جداسازی می‌باشد، آن را از محفظه خود خارج کنید و روی یک سطح صاف قرار دهید؛ سپس برای جذب رطوبت یک پارچه خشک را به آرامی روی آن بکشید.
  • سیم کارت و کارت SD را بیرون آورده و با یک پارچه بدون پرز خشک کنید؛ سپس آن‌ها را در جایی امن قرار دهید.
  • آب باقی‌مانده در محل قرارگیری باتری، سیم کارت و کارت SD را توسط پارچه بدون پرز خود خشک کنید؛ این کار از ورود آب به داخل گوشی و ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری خواهد کرد.
  • تمام قطرات اطراف نمایشگر را پاک کنید؛ همچنین سوراخ پیچ‌ها، قاب و کل قسمت بیرونی گوشی یا تبلت خود را بررسی کنید تا از خشک‌بودن آن مطمئن شوید.
  • گوشی یا تبلت خود را در محیطی گرم مانند اتاق یا فضای بیرون قرار دهید؛ البته از تابش مستقیم نور خورشید یا حرارت شدید خودداری کنید زیرا می‌تواند به دستگاه شما آسیب بزند.
  • به جای استفاده از وسایل حرارتی مانند سشوار، اجازه دهید تا گوشی شما به کمک هوای محیط خشک شود؛ زیرا ممکن است به باتری و سایر قطعات آن آسیب بزنند.

با رعایت نکات گفته‌شده می‌توانید در عرض چند دقیقه قسمت‌های بیرونی گوشی یا تبلت خود را خشک کنید؛ اما برای روشن‌کردن آن عجله نکنید زیرا ممکن است هنوز مقداری آب داخل دستگاه شما وجود داشته باشد.

رطوبت باقی‌مانده را خشک کنید

گوشی خیس شده

درگاه USB، جک‌های صدا و بلندگوها از نقاط آسیب‌پذیری هستند که آب به‌راحتی درون آن‌ها نفوذ می‌کند و اگر خشک نشود، می‌تواند هنگام روشن‌کردن گوشی یا تبلت برای شما مشکل‌ساز شود.

درصورت امکان ابتدا به سراغ درگاه USB و جک‌های صدا بروید و با استفاده از یک دستمال بدون پرز، رطوبت موجود در آن‌ها و سایر درگاه‌های گوشی را خشک کنید. از دمیدن هوا به داخل سوراخ‌ها یا اتصال شارژر و هدفون خودداری کنید زیرا ممکن است موجب هل‌دادن آب به داخل گوشی شما شود.

پیشنهاد ما این است که برای جذب آب باقی‌مانده در بلندگوها و قسمت‌های دیگر، از ژل سیلیکا استفاده کنید؛ این ژل که یک نوع جذب‌کننده رطوبت می‌باشد، از صدمه‌دیدن دستگاه‌های الکترونیکی در اثر خیس‌بودن جلوگیری خواهد کرد. پس از تهیه ژل سیلیکا از فروشگاه محلی، تنها کافی است تا گوشی خود را در یک ظرف دربسته قرار دهید و پاکت‌ها یا دانه‌های این ژل را به‌طور مساوی در ظرف پخش کنید.

توصیه می‌شود گوشی خیس خود را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت درون ژل سیلیکا قرار دهید؛ اما درصورتی که نمی‌توانید صبرکنید، حداقل ۱۲ ساعت به ژل فرصت بدهید تا زمان کافی برای جذب رطوبت را داشته باشد. از قراردادن گوشی خیس‌شده در کاسه برنج خودداری کنید زیرا ممکن است بیشتر از آنکه کمک‌کننده باشد، به دستگاه شما آسیب بزند. همچنین قطعات داخلی گوشی خود را جدا نکنید زیرا احتمال دارد مدار داخلی آن در معرض آب قرار بگیرد و موجب آسیب بیشتر شود.

پس از آنکه گوشی خود را به‌طور کامل خشک کردید و از پاکسازی آب باقی‌مانده مطمئن شدید، برای چند ساعت آن را کنار بگذارید. در نهایت برای روشن‌کردن گوشی خود اقدام کنید؛ اگر با موفقیت روشن شود، همه چیز به‌خوبی پیش رفته و گوشی شما آماده استفاده است؛ اما درصورتی که موفق به روشن‌کردن آن نشوید، باید دستگاه خود را به یک متخصص نشان دهید.

به مراکز تعمیر مراجعه کنید

گوشی خیس شده

اگر تمامی موارد گفته‌شده را انجام داده‌اید و دستگاه شما همچنان روشن نمی‌شود یا نسبت به روشن‌کردن آن تردید دارید، کافی است تا گوشی یا تبلت خود را به مراکز تعمیر ببرید تا توسط کارشناسان آنجا مورد بررسی قرار گیرد. درصورتی که سخت‌افزار دستگاه شما قابل تعمیر نباشد، تنها گزینه پیش روی شما، تعویض آن است؛ اما چنانچه گوشی شما قابل تعمیر باشد، بررسی کنید که آیا گارانتی آن، صدمات ناشی از خیس‌شدن را پوشش می‌دهد یا خیر.

در بیشتر مواقع، مسئولیت پرداخت هزینه تعمیر به عهده شما خواهد بود مگر آنکه هزینه‌ای جداگانه برای مدت‌زمان بیشتر گارانتی مانند +AppleCare یا +Samsung Care پرداخت کرده باشید. شایان ذکر است که برای باطل‌نشدن گارانتی یا بیمه گوشی خود، از سپردن آن به تعمیرکاران غیرمجاز خودداری کنید و به مراکز رسمی در زمینه تعمیرات گوشی مراجعه نمائید.

مراقب مشکلات احتمالی باشید

درصورتی که با موفقیت دستگاه خود را روشن کرده‌اید یا پس از بررسی توسط کارشناسان بدون هیچگونه مشکلی شروع به کار کرده است، برای چند روز به‌دقت آن را زیر نظر داشته باشید. چنانچه در این مدت علائمی از آسیب‌دیدگی مانند تار بودن صفحه‌نمایش، لکه‌های نمایشگر، مه‌آلودبودن دوربین، خش‌خش‌کردن صدا، ضعیف‌بودن بلندگوها یا شارژ ناپایدار مشاهده کردید، دستگاه خود را خاموش کرده و مجددا آن را مورد بررسی قرار دهید.

اگر در هنگام استفاده از گوشی آیفون یا سامسونگ به ترتیب با اخطارهای “Liquid Detected in Lightning Connector” و “Moisture detected” یا هرگونه اخطار دیگری مبنی بر وجود رطوبت در دستگاه خود مواجه شدید، ممکن است مقداری آب در گوشی یا تبلت شما باقی مانده باشد؛ برای دریافت راهنمایی درباره رفع اینگونه اخطارها کافی است تا به وب‌سایت سازنده دستگاه خود مراجعه کنید.

اما درصورتی که پس از انجام مراحل پیشنهادشده موفق به رفع اخطارهای مذکور نشدید، بهتر است تا برای بررسی مشکل به یک کارشناس مراجعه کنید. گفتنی است که اگر گوشی آیفون دارید، می‌توانید از شورت‌کات‌های شخص ثالت برای خارج‌کردن آب از بلندگوها و میکروفون دستگاه خود استفاده کنید.

با انجام نکات گفته‌شده در این مقاله، می‌توانید تبلت یا گوشی خیس‌شده خود را از خطر صدمات جبران‌ناپذیر نجات دهید. البته برای جلوگیری از تکرار وضعیت مشابه، بهتر است یک سری نکات را رعایت کنید؛ از این نکات می‌توان به استفاده‌نکردن از گوشی در نزدیکی آب، محافظت‌کردن از دستگاه خود در برابر بخار حمام و کارنکردن با آن در هنگام نوشیدن آب اشاره نمود. همچنین هنگام استفاده از گوشی هوشمند در مکان‌هایی که خطر خیس‌شدن آن وجود دارد، احتیاط کنید.

شایان ذکر است که با بیمه‌کردن گوشی خود می‌توانید هزینه تعمیرات آن را به حداقل برسانید؛ البته بهتر است در زمان ارتقا به مدل بالاتر، یک گوشی ضدآب خریداری کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید