بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند - تکفارس 
بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند - تکفارس 
بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند - تکفارس 

بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند

مهدی حلوائی
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - 09:40
راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

پیدا کردن بهترین مانیتور گیمینگ کار ساده‌‌‌ای نیست و هنوز هم بسیاری از کاربران هنگام خرید مانیتور فاکتورهای مهمی را نادیده می‌گیرند. در این مقاله به بررسی بزرگ‌ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می‌شوند خواهیم پرداخت.

تمرکز روی رزولوشن

بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند

بدون شک برای بسیاری از افراد، رزولوشن یا وضوح مهم‌ترین مشخصه‌ی مانیتور است اما این موضوع به هیچ وجه درست نیست و در واقع تراکم پیکسلی مانیتور نیز به همین اندازه‌ مهم است. برای مثال یک مانیتور ۳۲ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل کیفیت تصویر جالبی نخواهد داشت و یک مانیتور ۲۷ اینچ با رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل گزینه‌ی مناسب‌تری خواهد بود. از این رو پیشنهاد می‌شود که هنگام خرید مانیتور به هر دو عنصر رزولوشن و تراکم پیکسلی توجه داشته باشید.

در حال حاضر وب‌سایت‌هایی وجود دارند که تراکم پیکسلی مانیتورها را اندازه‌گیری می‌کنند و در حالت ایده‌آل، تراکم پیکسلی مانیتور شما باید حدود ۱۰۰ پیکسل در اینچ (PPI) باشد. اگر این عدد کمتر از ۱۰۰ باشد، تصویر مانیتور حالتی ناواضح و تار خواهد داشت و اگر بیشتر از مقدار یادشده باشد، تصویر بیش از حد شفاف خواهد بود. لیست زیر بهترین سایز صفحه را برای رزولوشن‌های مختلف نشان می‌دهد:

  • ۱۰۸۰ پیکسل ـ ۲۴ اینچ
  • ۱۴۴۰ پیکسل ـ‌ ۲۷ اینچ
  • ۴K ـ‌ ۳۲ اینچ
  • اولتراواید ۱۴۴۰ پیکسل (۳۴۴۰x۱۴۴۰) ـ ۳۴ اینچ

به‌طور کلی توجه داشته باشید که رزولوشن مانیتور مورد نظرتان با سایز صفحه‌ی آن همخوانی داشته باشد. این موضوع به شما در کاهش هزینه‌‌ی خرید مانیتور نیز کمک خواهد کرد. برای مثال سایز صفحه‌ی مانیتور ۴K سونی InZone M9 تنها ۲۷ اینچ است که با توجه به نکات بالا چندان مناسب نیست اما شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بسیار کمتر سراغ محصولی مانند کولر مستر Tempest GP27Q بروید که سایز مشابهی را با وضوح مناسب‌تر ۱۴۴۰ پیکسل ارائه داده و نرخ تازه‌سازی بالاتری نیز دارد.

مطالب مرتبط:

عدم توجه به سیستم گیمینگ خود

بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند

مانیتور تنها بخشی از یک سیستم گیمینگ بوده و شما هنگام خرید آن باید به قدرت گرافیکی سیستم خود نیز توجه داشته باشید. در واقع شما باید مانیتوری را انتخاب کنید که با سیستم سازگاری داشته باشد و قدرت آن را به خوبی به نمایش بگذارد.

برای مثال، یک مانیتور ۱۰۸۰ پیکسلی نمی‌تواند از نهایت توان یک سیستم مجهز به کارت گرافیک RTX 4080 استفاده کند و این موضوع حتی ممکن است به کاهش عملکرد پردازنده‌ی سیستم نیز منجر شود. از این رو پیشنهاد می‌شود که هنگام خرید مانیتور به قدرت گرافیکی سیستم خود نیز توجه داشته باشید و برای مثال برای یک سیستم ۱۰۸۰ پیکسلی از مانیتورهای ۴K استفاده نکنید.

مشخصات دروغین

بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند

بسیاری از کاربران تنها با بررسی مشخصات مانیتور مورد نظر خود اقدام به خرید آن می‌کنند اما شرکت‌های سازنده همیشه اطلاعات صحیح و کامل محصول خود را در دسترس کاربران قرار نمی‌دهند و همین موضوع اهمیت خواندن نقد و بررسی مانیتورها پیش از خرید آن‌ها را بیشتر می‌کند. برای مثال، مانیتور سامسونگ نئو G8 وعده‌ی حداکثر میزان روشنایی ۲۰۰۰ نیت را می‌دهد اما این مانیتور در واقعیت هرگز نمی‌تواند به چنین عددی دست پیدا کند.

مشکل اینجاست که در حال حاضر هیچ استانداردی برای لیست کردن مشخصات مانیتورها وجود ندارد و در نتیجه شرکت‌ها با توجه به نیاز خود اقدام به اندازه‌گیری و تبلیغ مشخصات محصول خود می‌کند. همین موضوع باعث شده تا مقایسه‌ی مانیتورها به امری دشوار تبدیل شود. برای مثال ممکن است که حداکثر روشنایی مانیتور سامسونگ نئو G8 در یک ثانیه و در یک پیکسل به ۲۰۰۰ نیت برسد اما دستیابی به این عدد برای چندین دقیقه و در چندین پیکسل موضوع دیگریست.

منتقدین معمولاْ فاکتورهای دیگری مانند دقت رنگ و میزان پوشش فضای رنگ را نیز در بررسی‌های خود در نظر می‌گیرند و از این رو همان‌طور که گقته شد بهتر است پیش از خرید یک مانیتور، نقد و بررسی آن را مطالعه کنید چرا که شرکت‌های سازنده هنگام معرفی محصولات خود به این نکات اشاره‌ای نمی‌کنند.

عدم درک HDR

بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند

امروزه بسیاری از مانیتورهای اقتصادی روی ارائه‌ی قابلیت HDR تبلیغ می‌کنند اما کاربران نباید فریب این تبلیغات را بخورند چرا که فناوری یادشده دارای سطوح مختلفی است و معمولاْ پایین‌ترین سطح آن یعنی DisplayHDR 400 در مانیتورهای اقتصادی یافت می‌شود. در واقع حتی سطح ۶۰۰ نیز نمی‌تواند در ارائه‌ی یک تجربه‌ی مناسب عملکرد قابل قبولی داشته باشد. لیست زیر شامل مواردی است که هنگام خرید مانیتورهای HDR باید به آن توجه داشته باشید:

  • سطح استاندارد DisplayHDR ـ هر چه بیشتر باشد، بهتر است.
  • لوکال دیمینگ (Local Dimming) یا تاریکی موضعی ـ HDR به کنتراست بسیار بالایی نیاز دارد و فناوری تاریکی موضعی با افزایش پویایی به این موضوع کمک می‌کند. به‌طور کلی هر چه تاریکی موضعی بیشتر باشد،‌ نتیجه‌ی نهایی بهتر خواهد بود.
  • نسبت کنتراست ـ کنتراست بیشتر به معنای HDR بهتر است.
  • حداکثر روشنایی ـ‌ برای دستیابی به کنتراست بالا،‌ حداکثر میزان روشنایی نیز باید بالا باشد.
  • نوع پنل ـ برخی از پنل‌ها برای ارائه‌ی فناوری HDR مناسب‌ترند و برای مثال نمایشگرهای QN-OLED به علت بهره‌ بردن از سطوح سیاه فوق‌العاده بالا، در این بخش عملکرد بی‌نظیری دارند.

هرچند که موارد بالا می‌تواند به خرید یک مانیتور HDR کمک کند اما توجه داشته باشید که HDR یک ویژگی ضروری نیست و در واقع مانیتورهای SDR قدرتمند نسبت به مانیتورهای HDR معمولی برتری دارند. علاوه بر این موضوع، مانیتورهای HDR مناسب قیمت بسیار بالایی دارند و ممکن است از نظر اقتصادی ارزش خرید بالایی نداشته باشند.

مطالب مرتبط:

عدم توجه به نرخ تازه سازی

بزرگ ترین اشتباهاتی که کاربران هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب می شوند

نرخ تازه‌سازی به معنی تعداد دفعاتی است که مانیتور می‌تواند در هر ثانیه یک تصویر جدید را به نمایش بگذارد. بنابراین یک مانیتور ۶۰ هرتزی می‌تواند در هر ثانیه ۶۰ تصویر را به نمایش بگذارد و این عدد برای مانیتورهای ۱۴۴ هرتزی برابر با ۱۴۴ است.

نکته‌ی مهم در خصوص نرخ تازه‌سازی این است که کارت گرافیک شما به آن اهمیتی نمی‌دهد و تمام فریم‌های رندرشده‌ی خود را فارغ از آماده بودن یا نبودن مانیتور برای آن ارسال می‌کند. در نتیجه اگر شما از یک مانیتور ۶۰ هرتزی استفاده می‌کنید و نرخ فریم تولیدی سیستم شما ۱۲۰ فریم است، تنها نیمی از این فریم‌ها روی مانیتور قابل مشاهده خواهد بود.

یک مانیتور گیمینگ مناسب باید از نرخ تازه‌سازی بالای ۱۰۰ هرتز پشتیبانی کند (بسیاری از مانیتورهای گیمینگ امروزی دارای نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز هستند) و در واقع این قابلیتی است که مانیتورهای گیمینگ را از نمونه‌های معمولی متمایز می‌کند. علاوه بر این موضوع، توجه داشته باشید که مانیتور مورد نظرتان از نرخ تازه‌سازی متغیر نیز پشتیبانی کند. خوشبختانه‌ امروزه بیشتر مانیتورهای گیمینگ این فناوری را ارائه می‌دهند.

جمع بندی

مهم‌ترین

در حال حاضر مانیتورهای گیمینگ بیشماری در بازار وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا انتخاب از میان آن‌ها کار دشواری به‌نظر برسد. با این وجود شما می‌توانید با بررسی سایز صفحه، رزولوشن، ویژگی‌های مانیتور و مطالعه نقد و بررسی‌های آن‌ها به مانیتوری مناسب دسترسی داشته باشید. مهم‌ترین نکته در این میان، اجتناب از اشتباهاتی است که بسیاری از افراد هنگام خرید مانیتور انجام می‌دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید