ای ام دی کارت‌ های گرافیکی رادئون RX 7900 XTX و RX 7900 XT را معرفی کرد - تکفارس 
ای ام دی کارت‌ های گرافیکی رادئون RX 7900 XTX و RX 7900 XT را معرفی کرد - تکفارس 
ای ام دی کارت‌ های گرافیکی رادئون RX 7900 XTX و RX 7900 XT را معرفی کرد - تکفارس 

ای ام دی کارت‌ های گرافیکی رادئون RX 7900 XTX و RX 7900 XT را معرفی کرد

افشین نوری
۱۳ آبان ۱۴۰۱ - 11:18
رادئون RX 7900

شرکت ای ام دی سرانجام از کارت‌های گرافیکی سری رادئون RX 7000 رونمایی کرد. این سری شامل دو مدل RX 7900 XTX و RX 7900 XT می‌شود‌ که در ادامه به مشخصات آن‌ها می‌پردازیم.

کارت گرافیکی پرچمدار RX 7900 XTX مجهز به ۴۸ پردارنده ورک‌گروپ یا به‌عبارتی ۹۶ واحد محاسباتی است که در مجموع شامل ۱۲,۲۸۸ واحد پردزشی گرافیکی می‌شود. این کارت ۲۰ درصد واحد گرافیکی بیشتری نسبت به مدل ۶۹۵۰ XT دارد و نکته دیگر اینکه ای ام دی از طراحی Dual-shader در این کارت استفاده کرده است که تعداد واحدهای Shader را در داهل هر واحد گرافیکی دو برابر کرده است. لازم به ذکر است که طراحی Ampere انویدیا نیز طبق همین اصل ساخته شده است که درنهایت منجر به بهبود عملکرد گیمینگ کارت گرافیکی می‌شود

رادئون RX 7900

هر دو کارت گرافیکی جدید ای ام دی بر پایه معماری جدید RDNA3 ساخته شده‌اند و سرعت‌های کلاک به‌مراتب بالاتری را موجب خواهد شد‌ بطوریکه سرعت کلاک گیمینگ ۷۹۰۰ XTX به ۲.۳ گیگاهرتز می‌رسد‌. این طراحی همچنین از ۳۸۴ بیت باس مموری GDDR6 پشتببانی می‌کند و سرعت حافظه ان به ۲۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است. ای ام دی قبلا از باس مموری ۲۵۶ بیت با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه روی کارت ۶۹۵۰ XT استفاده کرده بود و حالا در ۷۹۰۰ XTX شاهد افزایش ۶۰ درصدی سرعت حافطه هستیم. این کارت همچنین از ۲۴ گیگابایت حافظه پشتیبانی می‌کند.

توان حرارتی کارت ۷۹۰۰ XTX نیز به ۳۵۵ وات رسیده است که بیشتر از توان ۳۰۰ وات ۶۹۰۰ XT و توان ۳۳۵ وات ۶۹۵۰ XT است. کارت رادئون RX 7900 XTX  به قیمت ۹۹۹ دلار از تاریخ ۱۳ دسامبر قابل دسترس خواهد بود. 

رادئون RX 7900

مدل دیگری که امروز معرفی شد رادئون RX 7900 XT نام دارد که تقریبا شبیه به مدل XTX است و فقط در برخی قسمت‌ها تنزل یافته است. این کارت دارای ۴۸ پردازنده ورک‌گروپ یا ۸۴ واحد محاسباتی است و در مجموع ۱۰,۷۵۲ واحد Shader دارد. همچنین سرعت کلاک این کارت ۲ گیگاهرتز و توان حرارتی آن ۳۰۰ وات است.

این کارت از باس مموری ۳۲۰ بیتی با ظرفیت ۲۰ گیگابایت پشتیبانی می‌کند و قرار است به قیمت ۸۹۹ دلار از روز ۱۳ دسامبر عرضه شود.

منبغ: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید