شکایت تعدادی از نویسندگان از انویدیا به خاطر نقض قانون کپی رایت - تکفارس 
شکایت تعدادی از نویسندگان از انویدیا به خاطر نقض قانون کپی رایت - تکفارس 
شکایت تعدادی از نویسندگان از انویدیا به خاطر نقض قانون کپی رایت - تکفارس 

شکایت تعدادی از نویسندگان از انویدیا به خاطر نقض قانون کپی رایت

فرزاد اسرافیلی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - 14:19
انویدیا

به گزارش رویترز، شرکت انویدیا، از بزرگترین سازنده‌های تراشه‌ برای هوش مصنوعی، با شکایتی از سوی سه نوسینده کتاب مواجه شده است. سه نویسنده ادعا می‌کنند انویدیا از کتاب‌های دارای حق چاپ آنها بدون مجوز در آموزش پلتفرم هوش مصنوعی NeMo استفاده کرده است.

برایان کین، عبدی ناظمیان و استوارت اونن سه نویسنده‌ای هستند که به گفته خودشان آثارشان شامل بخشی از مجموعه داده‌ای از حدود ۱۹۶۶۴۰ کتاب بود که از آن‌ها در آموزش NeMo برای شبیه‌سازی زبان نوشتاری معمولی استفاده شده است و در اکتبر «به دلیل گزارش نقض قانون کپی رایت» حذف شدند.

این شکایت دسته جمعی در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو ارائه شد، نویسندگان گفتند این حذف نشان دهنده این است که انویدیا خود به استفاده از آثار آن‌ها در NeMo اعتراف کرده‌اند و در نتیجه قانون کپی رایت را نقض کرده‌اند.

آنها به دنبال افراد دیگری هستند که آثارشان توسط انویدیا در آموزش مدل‌های به اصطلاح زبان بزرگ NeMo در سه سال گذشته استفاده شده است و زیان دیده‌اند.

از جمله آثار مشمول این شکایت می‌توان به رمان Ghost Walk نوشته کین در سال ۲۰۰۸، رمان Like a Love Story اثر ناظمیان در سال ۲۰۱۹ و رمان Last Night at the Lobster اثر اونان در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد.

انویدیا درباره این شکایت تاکنون اظهار نظری نکرده است. وکلای نویسندگان نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر بیشتر پاسخ ندادند.

قبل از این نیز انویدیا با حجم فزاینده‌ای از دعاوی حقوقی نویسندگان و همچنین نیویورک تایمز بر سر هوش مصنوعی مولد روبرو شده بود و متهم شده بود محتوای جدید را بر اساس ورودی‌هایی مانند متن، تصاویر و صداها ایجاد می‌کند.

انویدیا هوش مصنوعی NeMo را راهی سریع و مقرون به صرفه برای استفاده از هوش مصنوعی مولد می‌داند.

OpenAI، سازنده پلتفرم هوش مصنوعی ChatGPT و شریک آن مایکروسافت دیگر شرکت‌هایی هستند که به خاطر این فناوری با شکایت روبرو شده بودند.

رشد هوش مصنوعی باعث محبوبیت فزاینده انویدیا نزد سرمایه گذاران شده است. قیمت سهام این شرکت از پایان سال ۲۰۲۲ با افزایش حدود ۶۰۰ درصدی مواجه شده است و ارزش بازار آن به حدود ۲.۲ تریلیون دلار رسیده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید