پیام مدیرعامل انویدیا به کودکان: برنامه‌نویسی را فراموش کنید - تکفارس 
پیام مدیرعامل انویدیا به کودکان: برنامه‌نویسی را فراموش کنید - تکفارس 
پیام مدیرعامل انویدیا به کودکان: برنامه‌نویسی را فراموش کنید - تکفارس 

پیام مدیرعامل انویدیا به کودکان: برنامه‌نویسی را فراموش کنید

یاسین میرزایی
۹ اسفند ۱۴۰۲ - 09:46
مدیرعامل انویدیا

برای دهه‌ها این را از میلیاردرهای دنیای تکنولوژی شنیده‌ایم که اگر فردی جوان می‌خواهد در این حیطه به موفقیت دست یابد، باید برنامه‌نویسی یاد بگیرد. اکنون ولی جن‌سون هوانگ خلاف این را ابراز کرده. مدیرعامل انویدیا باور دارد که هوش‌ مصنوعی این الزام را از بین برده است و انسان‌ها بهتر است تمرکز خود را بر روی یادگیری مهارت‌های مهمی همچون زیست‌شناسی، تحصیلات، تولید و یا کشاورزی بگذارند.

او این نظرات را در اجلاس اخیر دولت‌های جهان در دوبی مطرح کرده و معترف شده که اظهاراتش برخلاف چیزی است که اکثر شخصیت‌های درخشان تکنولوژی در دهه‌های اخیر گفته‌اند که همه، به‌ویژه کودکان باید کدنویسی یاد بگیرند.

کار ما ایجاد فناوری رایانشی‌ای است که همه را از کد زدن بی‌نیاز کند. و اینکه زبان برنامه‌نویسی انسانی باشد. اکنون هرکسی در جهان یک برنامه‌نویس است.

این نخستین باری نیست که هوانگ چنین بیاناتی را ابراز کرده است. تقریباً یک سال پیش او در سخنرانی‌اش در دانشگاه برکلی درباره اینکه قابلیت برنامه‌نویسی ChatGPT چگونه می‌تواند چشم‌اندازها را تغییر دهد صحبت کرد.

به معنای واقعی کلمه هرکسی می‌تواند برای یک کامپیوتر برنامه بنویسد. ما محاسبات کامپیوتری را در مقیاس گسترده‌ای دموکراتیزه کرده‌ایم.

رابطه هوش‌ مصنوعی مولد با برنامه‌نویسی موضوعی مناقشه‌برانگیز شمرده می‌شود. عماد مستک، رئیس شرکت Stability AI باور دارد هوش مصنوعی توانایی جایگزین شدن با شمار زیادی از برنامه‌نویسان را دارد، به‌ویژه در هند که مشاغل برون‌سپاری شده در این حیطه تا سال بعد به‌ واسطه پیشرفت‌های هوش مصنوعی با خطر ناپدید شدن روبه‌رو هستند.

توسعه‌دهنده بازی و بنیان‌گذار id Software یعنی جان کارمک افسانه‌ای هم در این‌باره ابرازاتی داشته است:

کدنویسی هرگز منبع ارزش نبوده و افراد نباید بیش از حد به ‌آن بچسبند. مهارت اصلی توانایی حل مسئله است. انضباط و دقتی که برنامه‌نویسی سنتی خواستار آن است ویژگی‌های ارزشمندی باقی خواهند ماند که قابل انتقال‌اند ولی نداشتن دانش برنامه‌نویسی در آینده مانعی ایجاد نخواهد کرد.

از سوی دیگر این بحث مطرح می‌شود که کیفیت کدهای تولید شده توسط هوش مصنوعی ظرافت کافی را ندارند. این قضیه سال گذشته توسط دانشگاه پردو برجسته شد. آن‌ها دریافتند که ChatGPT به بیش از نیمی از پرسش‌های مربوط به برنامه‌نویسی پاسخ اشتباه داده است. علاوه بر این، شمار زیادی از متخصصان این نکته را یاد‌آور شده‌اند که فناوری‌های نوظهور در گذشته هم وعده از بین بردن یک حیطه شغلی خاص را داده‌اند، اما در پایان آن فناوری‌ها تبدیل به روش‌هایی شدند که در کنار شیوه‌های سنتی به کار می‌روند.

هوانگ اضافه کرد که یادگیری استفاده از هوش مصنوعی مولد پراهمیت است.

ارتقای توانایی همه امری حیاتی است، و باور دارم فرایند این ارتقا لذت‌بخش و شگفت‌آور خواهد بود.

با توجه به اینکه انویدیا کنترل حدود هشتاد درصد از بازار سخت‌افزارهای رده بالای هوش مصنوعی را در اختیار دارد، طبیعی است که هوانگ از همه دلایل بیشتری برای تمجید از فضایل هوش مصنوعی داشته باشد. ارزش دو تریلیون دلاری این کمپانی، این طرفدار کت‌های چرمی را به بیست‌ویکمین فرد ثروتمند جهان تبدیل کرده است. مجموع درآمد تیم سبز در سه ماه گذشته به ۲۲.۱ میلیارد دلار رسید که رشد ۲۶۵ درصدی را نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید