کارت‌های گرافیک RTX 40 Super‌ انویدیا معرفی شدند - تکفارس 
کارت‌های گرافیک RTX 40 Super‌ انویدیا معرفی شدند - تکفارس 
کارت‌های گرافیک RTX 40 Super‌ انویدیا معرفی شدند - تکفارس 

کارت‌های گرافیک RTX 40 Super‌ انویدیا معرفی شدند

افشین نوری
۱۹ دی ۱۴۰۲ - 07:40
انویدیا

انویدیا سری کارت‌های گرافیک جدید سوپر خود را در سه مدل RTX 4080 Super، RTX 4070 Ti Super و RTX 4070 Super رونمایی کرد.

سری سوپر، کارت‌های گرافیک قدرتمندی هستند که جایگزین کارت‌های RTX 4070، RTX 4080 و RTX 4070 Ti می‌شوند. کارت‌های جدید RTX 4080 Super، RTX 4070 Ti Super و RTX 4070 Super با قیمت مشابه یا پایین‌تر از مدل‌های قبلی عرضه خواهند شد.

انویدیا

کارت RTX 4080 Super قیمتی برابر  ۱۰۰۰ دلار دارد که ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از RTX 4080 است. این کارت ۱۰۲۴۰ هسته CUDA دارد و فرکانس بوست آن به ۲۵۵۰ مگاهرتز افزایش یافته است. این کارت از ۱۱ بهمن روانه بازار می‌شود.

 کارت RTX 4070 Ti Super به‌ جای پردازنده گرافیکی AD104 از پردازشگر AD103 مشابه ۴۰۸۰ استفاده می‌کند. همچنین حافظه گرافیکی آن از ۱۲ به ۱۶ گیگابایت GDDR6X و پهنای باند حافظه آن به ۶۷۲ گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته است. قیمت این کارت بدون تغییر همان ۸۰۰ دلار است و از ۴ بهمن عرضه خواهد شد.

انویدیا

کارت RTX 4070 Super نیز تعداد هسته‌ها را از ۵۸۸۸ به ۷۱۶۸ هسته رسانده و قیمتش همان ۶۰۰ دلار است. کارت قبلی RTX 4070 نیز قرار است با کاهش ۵۰ دلاری به مبلغ ۵۵۰ دلار فروخته شود. کارت RTX 4070 Super از ۲۷ دی عرضه می‌شود.

گفتنی است AMD و انویدیا در حال طراحی تراشه‌های مبتنی بر فناوری آرم جهت استفاده در کامیپوترهای ویندوزی هستند. این اقدام ممکن است فروش پایین کامیپوترهای ویندوزی مبتنی بر آرم را افزایش دهد و همچنین سهم بازار کوالکام را کاهش دهد.

کوالکام چندین سال است که تنها تامین کننده تراشه‌های کامیپوترهای ویندوزی مبتنی بر آرم است، اما قرارداد این شرکت با مایکروسافت در سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید. تراشه‌های AMD و انویدیا احتمالا در سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهند شد.

ظاهرا مایکروسافت دو شرکت AMD و انویدیا را تشویق کرده تا قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی را در تراشه‌های خود اضافه کنند. بنابراین این تراشه‌ها می‌توانند برای افراد حرفه‌ای‌ که با برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سروکار دارند مناسب باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید