چین استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در ادارات دولتی را ممنوع کرد - تکفارس 
چین استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در ادارات دولتی را ممنوع کرد - تکفارس 
چین استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در ادارات دولتی را ممنوع کرد - تکفارس 

چین استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در ادارات دولتی را ممنوع کرد

فرزاد اسرافیلی
۶ فروردین ۱۴۰۳ - 12:15
ممنوعیت پردازنده اینتل و AMD در چین

دولت چین استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD را در رایانه‌های ادارت دولتی این کشور مسدود کرده است. با این اقدام خصومت‌های دو کشور وارد صنعت فناوری شده است.

خصومت آمریکا و چین بازارهای فناوری را به‌ویژه برای تولیدکنندگان تراشه‌های آمریکایی مانند NVIDIA و AMD دچار مشکل کرده است. این دو شرکت بازار خود را غالبا در این منطقه مستحکم کرده بودند. حال به نظر می‌رسد چین این بار این بازار را هدف قرار داده است.

به گزارش فایننشال تایمز دولت چین استفاده از تراشه‌های اینتل و AMD را در سیستم‌های خود ممنوع کرده است. دلیل آن نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی است و اطمینان از ایمن و قابل اعتماد بودن تجهیزات اداری یاد شده است. علاوه بر این، دولت همچنین به مقامات سطح شهر توصیه کرده است استفاده از ویندوز مایکروسافت را به عنوان سیستم عامل اصلی خود کنار بگذارند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین فهرستی از تراشه‌های منطبق با سیاست‌های دولت را منتشر کرد که شامل تمام تولیدکنندگان چینی «بی نام» می‌شد. شرکت‌هایی مانند هوآوی و فیتیوم نیز در صدر فهرست قرار گرفتند. ممنوع کردن اینتل و AMD اقدام غیرمنتظره‌ای بود. از موقعی که صنعت فناوری چین به وضعیت “انزوا” در بازارهای جهانی رسیده است، مقامات چینی به خصوص پس از شکست اخیر در شتاب دهنده هوش مصنوعی، تصمیمات گسترده‌ای در حمایت از شرکت‌های داخلی اتخاذ کرده‌اند.

ممنوعیت پردازنده اینتل و AMD در چین

این وضعیت برای اینتل و AMD، به سطح هشداردهنده رسیده است زیرا ممنوعیت از سوی دولت به این معنی است که بازارهای مصرفی آنها به زودی مختل خواهد شد، مگر اینکه راه حل موقتی به دست آید. این حرکت همچنین به معنای زیان مالی هنگفت برای این دو شرکت خواهد بود زیرا طبق گزارش ها، اینتل ۲۷ درصد از فروش سالانه خود را از چین به دست می‌آورد. با این حال، شرکت‌هایی مانند هوآوی یا لونگسون که به سرعت در حال توسعه پردازنده‌های داخلی خود هستند، می‌توانند شاهد جذب گسترده مشتری باشند و به تحقیق و توسعه در خط تولید محصولات خود سرعت ببخشند.

حال باید دید اوضاع چطور پیش خواهد رفت و شرکت‌ها به کدام طرف سوق پیدا خواهند کرد. هر دو کشور به شدت در زرادخانه فناوری خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و دولت بایدن از طریق قانون CHIPS خود به توسعه دامن می‌زند و رشد نیمه‌رساناهای داخلی را برای شرکت‌هایی مانند اینتل تشویق می‌کند. با وجود این، اعمال ممنوعیت جدید ابهاماتی را ایجاد کرده است که می‌تواند بر بازارها تأثیر منفی بگذارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید