اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد - تکفارس 
اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد - تکفارس 
اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد - تکفارس 

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

فرشاد مکوندی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 15:53
کامپیوتر نورومورفیک اینتل

کامپیوتر نورومورفیک اینتل با الهام از عملکرد مغز انسان ساخته شده و از ۱.۱۵ میلیارد نورون مصنوعی تشکیل شده است.

کامپیوتر جدید اینتل که Hala Point نام دارد، بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک در جهان است و دارای ۱.۱۵ میلیارد نورون مصنوعی است؛ این کامپیوتر قادر به ارائه قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی است و می‌تواند نسبت به کامپیوتر‌هایی که از GPU و CPU استفاده می‌کنند، انرژی بسیار کمتری مصرف کند.

در کامپیوتر Hala Point از ۱۱۵۲ عدد تراشه کامپیوتری نورومورفیک اینتل استفاده شده است؛ شرکت اینتل در سال ۲۰۲۱ این تراشه را که Loihi 2 نام دارد، برای استفاده در کامپیوترهای نورومورفیک رونمایی کرده بود.

کامپیوتر نورومورفیک اینتل

به گفته شرکت اینتل، این کامپیوتر می‌تواند تا ۲۰ کوادریلیون عملیات در ثانیه را پشتیبانی کند و بازدهی بیش از ۱۵ تریلیون عملیات ۸ بیتی در ثانیه در هر وات (TOPS/W) در هنگام اجرای شبکه‌های عصبی عمیق داشته باشد. قدرت پردازشی این کامپیوتر از کامپیوترهای دیگر که از CPU و GPU استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر است؛ به خصوص کامپیوتر‌های ساخته شده با استفاده از تراشه‌های ساخت شرکت انویدیا که به لطف آن‌ها سال ۲۰۲۴ را با موفقیت بسیاری آغاز کرد.

با استفاده از این سیستم پردازشی قدرتمند، آینده محاسبات شاهد تحولات عظیمی خواهد بود؛ زیرا توانایی محاسباتی این کامپیوتر بینش جدیدی در زمینه‌های کلیدی مانند سیستم‌های دفاعی، معماری کامپیوتر، مدیریت زیرساخت و علوم پایه ارائه می‌دهد.

اینتل معتقد است که محاسبات نورومورفیک انقلاب بزرگ بعدی است و در آینده جایگزین مدل‌های زبان بزرگ می‌شود، زیرا استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ در مقیاس بالا بسیار هزینه‌بر است.

این غول فناوری آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن «هوش مصنوعی الهام گرفته شده از مغز» یک امر عادی است؛ این شرکت برنامه دارد تا در سال‌های آینده این محصول را از نمونه‌ی اولیه تحقیقاتی به محصولی تجاری تبدیل کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید