اینتل فناوری ساخت تراشه ۱.۴ نانومتری را معرفی کرد - تکفارس 
اینتل فناوری ساخت تراشه ۱.۴ نانومتری را معرفی کرد - تکفارس 
اینتل فناوری ساخت تراشه ۱.۴ نانومتری را معرفی کرد - تکفارس 

اینتل فناوری ساخت تراشه ۱.۴ نانومتری را معرفی کرد

افشین نوری
۳ اسفند ۱۴۰۲ - 08:05
اینتل

اینتل در مراسم سالانه‌ IFS خود برای اولین بار از لیتوگرافی ۱۴A که برای ساخت تراشه‌های ۱.۴ نانومتری کاربرد دارد رونمایی کرد.

اینتل در این مراسم تلاش کرد تا خود را به عنوان رقیب جدی شرکت‌هایی مانند سامسونگ و TSMC در زمینه ساخت تراشه‌های پیشرفته معرفی کند.

این شرکت با معرفی لیتوگرافی ۱۴Aقصد دارد پردازنده‌های پرقدرت‌تر و کم‌مصرف‌تر تولید کند و بتواند به رقیب اصلی خود یعنی TSMC نزدیک‌تر شود.

اینتل جزئیات زیادی درباره ۱۴A اعلام نکرد، اما قرار است برای اولین بار در دنیا از اسکنرهای جدید High-NA شرکت ASML استفاده کند که شرکت TSMC احتمالا تا سال ۲۰۳۰ به سراغ آن نخواهد رفت.

اخیرا TSMC گفته است که فناوری ۳ نانومتری این شرکت قویتر از لیتوگرافی ۱۸A اینتل است. TSMC قرار است در سال ۲۰۳۰ به سراغ فناوری ساخت تراشه ۱.۴ نانومتری برود.

TSMC تولید تراشه‌های ۳ نانومتری A17 Pro اپل را بر عهده داشت و حالا این شرکت قصد دارد در مرحله بعدی به سراغ فناوری ۲ نانومتری برود. اما این فناوری ممکن است، علیرغم وعده‌های اولیه برای ارائه در سال ۲۰۲۵، تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیفتد.

فناوری ۲ نانومتری برای TSMC بسیار مهم است چراکه این شرکت قصد دارد به جای ترانزیستورهای FinFET از ترانزیستورهای Gate-all-around (GAA) با هدف کاهش مصرف انرژی و افزایش عملکرد استفاده کند. این فناوری، TSMC را در برابر سامسونگ که در حال حاضر از ترانزیستورهای GAA در پروسه ۳ نانومتری خود استفاده می کند، رقابتی‌تر خواهد کرد.

اپل ممکن است یکی از اولین مشتریان فناوری ۲ نانومتری TSMC باشد. ظاهرا تولید آزمایشی این فناوری به‌زودی آغاز خواهد شد.همچنین طبق گزارش Commercial Times به نظر می‌رسد که علاوه بر اپل شرکت انویدیا نیز از مشتریان پروسه ۲ نانومتری TSMC خواهد بود.

این گزارش به غیر از این دو شرکت به شرکت دیگری اشاره نکرده است و به نظر می‌رسد که اپل و انویدیا تنها شرکت‌هایی خواهد بود که از فناوری ۲ نانومتری TSMC در پردازنده‌های خود استفاده خواهند کرد. گفته می‌شود TSMC حدود ۱۰۰۰ نفر برای بخش تحقیق و توسعه این فناوری موسوم به ‘Fab 20’ گمارده است و محل آن در Hsinchu Science Park تایوان قرار دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید