AMD قرارداد همکاری ۳ میلیارد دلاری با سامسونگ امضا می‌کند - تکفارس 
AMD قرارداد همکاری ۳ میلیارد دلاری با سامسونگ امضا می‌کند - تکفارس 
AMD قرارداد همکاری ۳ میلیارد دلاری با سامسونگ امضا می‌کند - تکفارس 

AMD قرارداد همکاری ۳ میلیارد دلاری با سامسونگ امضا می‌کند

فرشاد مکوندی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 17:35
AMD قرارداد همکاری 3 میلیارد دلاری با سامسونگ

بر اساس یک گزارش جدید، شرکت AMD قرارداد همکاری ۳ میلیارد دلاری با سامسونگ برای خرید نسل جدید حافظه‌های پرسرعت این شرکت امضا می‌کند.

شرکت‌هایی که تراشه‌های هوش مصنوعی تولید می‌کنند، به تراشه‌های حافظه با پهنای باند بسیار بالا نیاز دارند و شرکت سامسونگ نیز تراشه‌های حافظه بسیار پیشرفته‌ای برای فروش دارد. شرکت سامسونگ سفارشات عمده‌ای از شرکت‌های پیشرو در حوزه هوش مصنوعی دریافت کرده است؛ زیرا این شرکت به دنبال ایجاد موقعیت غالب در بخش حافظه‌های پرسرعت است، جایی که شرکت SK Hynix، رقیب محلی شرکت سامسونگ، سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورده است.

یک گزارش خبری از کره جنوبی حاکی از آن است که شرکت سامسونگ برنده یک سفارش ۳ میلیارد دلاری از شرکت AMD برای تراشه‌های حافظه HBM3E شده است. تراشه‌های HBM3E در تراشه جدید هوش مصنوعی شرکت AMD برای سرورها، به ویژه تراشه MI350 استفاده می‌شوند.

شرکت AMD تنها شرکت بزرگی نیست که در زمینه ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و برنامه دارد تا از حافظه‌های HBM3E سامسونگ استفاده کند؛ بلکه شرکت انویدیا نیز برنامه دارد تا از تراشه‌های پرسرعت سامسونگ در تراشه‌های هوش مصنوعی خود استفاده کند؛ گفته می شود شرکت سامسونگ تامین‌کننده انحصاری تراشه‌های ۱۲ لایه HBM3E شرکت انویدیا خواهد بود.

طبق گزارش‌ها، از تراشه‌های حافظه ۱۲ لایه HBM3E شرکت سامسونگ در تراشه‌های هوش مصنوعی سری Instinct MI350 شرکت AMD استفاده خواهد شد. ظاهرا این دو شرکت با همدیگر قراردادی دوجانبه منعقد کرده‌اند که گفته می‌شود طبق این قرارداد، شرکت سامسونگ در ازای خرید تراشه‌های HBM توسط شرکت AMD، پردازنده‌های گرافیکی شرکت AMD را خریداری می‌کند. با این حال، هنوز نام محصول یا تعداد پردازنده گرافیکی خریداری شده توسط شرکت سامسونگ مشخص نشده است.

تراشه‌های ۱۲ لایه HBM3E سامسونگ دارای عملکرد چشم‌گیری هستند؛ این تراشه‌ها ظرفیت ۳۶ گیگابایتی دارند و به پهنای باند ۱۲۸۰ گیگابایت‌در‌ثانیه دست پیدا می‌کنند، که حاکی از جهش ۵۰ درصدی ظرفیت و پهنای باند این تراشه‌ها نسبت به تراشه ۸ لایه نسل قبل است.

تراشه هوش مصنوعی Instinct MI350 شرکت AMD که قرار است در نیمه دوم سال جاری عرضه شود، از تراشه حافظه شرکت سامسونگ بهره خواهد برد؛ زیرا این شرکت به‌دنبال رقابت بیشتر با تراشه‌های هوش مصنوعی شرکت انویدیا است.

این گزارش اشاره می‌کند که این معامله بین شرکت سامسونگ و AMD، جدا از قرارداد بین Samsung Foundry و AMD برای تولید ویفر است. طبق گزارش‌ها، شرکت AMD علاقه‌مند است برخی از پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی خود را توسط Samsung Foundry تولید کند، اما طبق گفته‌ها، این قرارداد هنوز امضا نشده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید