ارزش اولین توییت موسس توییتر به عنوان NFT به ۲.۵ میلیون دلار رسید - تکفارس 
ارزش اولین توییت موسس توییتر به عنوان NFT به ۲.۵ میلیون دلار رسید - تکفارس 

ارزش اولین توییت موسس توییتر به عنوان NFT به ۲.۵ میلیون دلار رسید

مهدی ملکی
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - 10:25
توییتر NFT

نظرتان درباره تصاحب قسمتی از تاریخچه تکنولوژی چیست؟ جک دورسی، موسس و مدیر عامل اجرایی توییتر به تازگی اولین توییت منتشر شده روی این شبکه اجتماعی را به عنوان یک NFT برای فروش قرار داده است که به تدریج در حال افزایش قیمت است.

این توییت که در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۸۵ (۲۱ مارس ۲۰۰۶) از طریق حساب رسمی دورسی با نام کاربری @jack ارسال شده، تنها حاوی عبارت زیر است:

Just setting up my twttr

توییت مذکور اکنون روی پلتفرم Valuables برای فروش قرار دارد و به مزایده گذاشته شده است. خریدار پس از انجام خرید خود، به یک دست‌خط معتبر که توسط دورسی امضا شده است، دست می‌یابد که مالکیت این توییت را مشخص می‌کند. ما مدتی پیش طی یک خبر گزارش کردیم که ارزش این توییت به ۱.۵ میلیون دلار افزایش یافته است.

شاید در تعجب باشید که چطور می‌توان چنین چیزی را به فروش رساند؛ مگر اصلاً در دید و دسترس همه قرار ندارد؟ لازم به ذکر است که این‌گونه توییت‌ها به عنوان NFT به فروش می‌روند. NFTها، توکن‌های دیجیتالی هستند که مالکیت و اعتبار کالاهای دیجیتال از جمله توییت‌ها را مشخص می‌سازند. این توکن‌ها در سیستم ذخیره‌سازی بلاک‌چین که برای تراکنش‌های بیت کوین توسعه داده شده‌اند، ذخیره می‌شوند و تنها کاربر دارای امضای مربوطه می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

توییتر NFT

در مجموع شما می‌توانید به واسطه NFTها هرگونه کالای دیجیتالی را بخرید یا بفروشید؛ همچنین وقتی گفته می‌شود «هرگونه کالای دیجتیال» منظور مواردی مانند انیمیشن‌ها، GIFها، ترانه‌ها و … است. یک NFT در تعریف ساده می‌تواند یک نمونه منحصربه‌فرد از چیزی همانند توییت جک دورسی باشد. یا حتی می‌توان NFT را یک کپی از تعداد بسیار زیادی مورد مشابه قلمداد کرد. در این تعریف می‌توان به کارت‌های بیسبال امضا شده اشاره داشت. بنابراین دامنه استفاده، خرید و فروش چیزها به عنوان NFT بسیار گسترده است.

در توضیح تفاوت خرید یک توییت با یک کارت بیسبال امضا شده می‌توان به توضیح رسمی پلتفرم فروش Valuables اشاره کرد:

تنها یک نسخه منحصربه‌فرد امضا شده (تایید شده) از این  توییت وجود دارد و اگر سازنده مایل به فروشش باشد، شما می‌توانید تا ابد صاحب آن بمانید.

با این حال شخص پس از خرید توییت باید آگاه باشد که آن توییت پس از حراج نیز روی توییتر باقی خواهد ماند. در حقیقت پس از اتمام مزایده، برنده یک تاییدیه دریافت می‌کند که اطلاعات و مالکیت توییت یاد شده در آن وجود دارد.

دورسی این توییت را پیش از راه‌اندازی نسخه موبایل توییتر ارسال کرده بود. در آن زمان برای دسترسی به توییتر روی آیفون و آیپد کاربران باید از Tweetie استفاده می‌کردند. سرانجام در سال ۲۰۱۰ این کلاینت توسط شرکت توییتر تصاحب شد. موسس Tweetie پس از واگذاری این شرکت در سال ۲۰۱۰، به تیم توسعه نسخه موبایل توییتر پیوست و به آن کمک کرد که اپلیکیشن آیپد را روانه بازار کنند. مدتی بعد نیز در همان سال نسخه آیفون رسماً عرضه شد.

با آن که کمتر از یک روز پیش درباره قیمت ۱.۵ میلیون دلاری این توییت گزارش تهیه کردیم، اکنون قیمت آن به ۲.۵ میلیون دلار رسیده است. این قیمت توسط سینا استوی (Sina Estavi)، مدیر عامل اجرایی Bridge Oracle پیشنهاد شده است. اگر کنجکاو هستید، گفتنی است که جک دورسی ثروتی بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار دارد و شروع این روند به درآمدزایی مربوط نیست. در ضمن او افزون بر تاسیس و مدیریت توییتر، به عنوان موسس و مدیر عامل اجرایی شرکت اسکوئر (Square) نیز فعالیت می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.