نورالینک سرانجام آزمایشات انسانی تراشه مغزی خود را می پذیرد - تکفارس 
نورالینک سرانجام آزمایشات انسانی تراشه مغزی خود را می پذیرد - تکفارس 
نورالینک سرانجام آزمایشات انسانی تراشه مغزی خود را می پذیرد - تکفارس 

نورالینک سرانجام آزمایشات انسانی تراشه مغزی خود را می پذیرد

افشین نوری
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - 10:27
نورالینک

نورالینک سرانجام قصد دردبه روی اولین آزمایشات انسانی خود را که به عنوان مطالعه PRIME شناخته می شود آغاز کند. این خبر می‌تواند نقطه عطفی در زمینه رابط‌های مغز و رایانه (BCIs) باشد.

شرکت نورالینک تاکنون آزمایش‌های حیوانی سنسور مذکور را با موفقیت پشت سر گذاشته است. درباره فناوری نورالینک باید بگوییم که این فناوری شامل یک تراشه بسیار ریز می‌شود که با قرار دادن آن در مغز انسان می‌توان توانایی‌های مغز او را افزایش داد‌. 

تراشه مذکور توسط یک ربات تخصصی در مغز بیمار قرار می‌گیرد. برخلاف فناوری Stentrode شرکت Synchron که بدون جراحی انجام می‌شود، فناوری نورالینک به جراحی رباتیک نیاز دارد. این فناوری سیگنال‌های الکتریکی مغز را به دستورات دیجیتال تبدیل می‌کند و به‌عنوان واسطه‌ای بین ذهن و کامپیوتر عمل می‌کند.

ایلان ماسک معتقد است که تراشه مغزی نورالینک کاملا امن است و خطری برای بیماران ایجاد نخواهد کرد. او حتی گفته بود که حاضر است آن را در داخل مغز فرزندش قرار بدهند. 

نورالینک در سال ۲۰۱۹ مدعی شده بود که توانسته با کاشت یک سنسور در داخل مغز یک میمون کنترل او را از طریق کامپیوتر در دست بگیرد. این شرکت حتی ویدیوهایی منتشر کرده که نشان می‌دهند میمون‌ها از طریق همین سنسورها و کنترل از طریق کامپیوتر می‌توانند ویدیو گیم بازی کنند یا اینکه برخی کلمات را ادا کنند. 

البته نوالینک تاکنون نتوانسته بود این آزمایش‌ها را روی انسان انجام دهد و به نظر می‌رسد که در مورد انسان ریسک این کار بسیار بالاست. این شرکت قرار بود در سال ۲۰۲۰ این کار را انجام دهد اما هر بار آن را به تاخیر انداخته است. ظاهرا فشار رسانه‌های و خطراتی که این کار ممکن است برای انسان ایجاد کند مانع از انجام آن شده است. البته ایلان ماسک اخیرا در جریان یک کنفرانس گفته بود که نورالینک خود را برای تست انسانی تراشه مغزی‌اش آماده می‌کند و احتمالا تا اواسط ۲۰۲۳ این کار روی یک انسان انجام خواهد شد.  

تراشه مغزی نورالینک قرار است روشی برای ارتباط کامپیوترها با مغز انسان‌ها فراهم کند و همه فعالیت‌های این تراشه قابل کنترل و رصد خواهد بود. این تراشه در واقع یک نوع رابط کاربری مغزی‌کامپیوتری خواهد بود که الکترودهای بسیار ریزی را در داخل مغز ما قرار خواهد داد تا ارتباطی بین مغز و کامپیوتر ایجاد کنند.

در هر حال باید ببینیم آزمایشات انسانی این تراشه چقد موفقیت‌آمیز خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید