شکایت از شرکت نورالینک به خاطر انتقال غیربهداشتی سنسورهای خارج شده از مغز میمون ها به بیرون - تکفارس 
شکایت از شرکت نورالینک به خاطر انتقال غیربهداشتی سنسورهای خارج شده از مغز میمون ها به بیرون - تکفارس 
شکایت از شرکت نورالینک به خاطر انتقال غیربهداشتی سنسورهای خارج شده از مغز میمون ها به بیرون - تکفارس 

شکایت از شرکت نورالینک به خاطر انتقال غیربهداشتی سنسورهای خارج شده از مغز میمون ها به بیرون

افشین نوری
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - 16:13
Neuralink

شرکت نورالینک ایلان ماسک که در زمینه کاشت سنسورهای هوشمند در داخل مغز موجودات زنده فعالیت می‌کند ظاهرا سنسورهای آلوده را از داخل مغز میمون‌ها به بیرون انتقال داده است. 

حالا این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی در بین گروه‌های دوستدار حیوانات شده است و آن‌ها با ارسال نامه‌ای به وزارت بهداشت آمریکا ادعا کرده‌اند که نورالینک در آزمایش‌های خود روی میمون‌ها کاملا غیرمسئولانه رفتار کرده است و باعث انتقال سنسورهای آلوده از داخل بدن حیوانات به محیط بیرون شده است و هیچکدام از کارکنان این شرکت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌اند. قوانین فدرال آمریکا اجازه انتقال مواد آلوده حیوانی را بدون رعایت موارد بهداشتی نمی‌دهد و این همان چیری است که ظاهرا نورالینک در مورد آن کوتاهی کرده است. 

همانطور که احتمالا می‌دانید هدف نورالینک توسعه سنسورهایی است که با استفاده از آن‌ها بتواند مغز حیوانات را کنترل کند. این شرکت قبلا نیز به خاطر سواستفاده از حیوانات مورد پیگرد دادگاه‌های فدرال آمریکا قرار گرفته است. گروه‌های دوستدار حیوانات معتقدند که نورالینک از حیوانات سواستفاده می‌کند و آزمایش‌های خطرناکی روی آن‌ها انجام می‌دهد که منجر به مرگ این حیوانات می‌شود.  

شکایت اخیر را یک سازمان غیردولتی آمریکایی به نام PCRM‌ علیه نورالینک مطرح کرده است و گفته است که این شرکت در آزمایش‌های خود روی میمون‌ها موارد ایمنی را رعایت نکرده است و رفتار غیرمسئولانه این شرکت ممکن است منجر به بروز یک بیماری همه‌گیر دیگر با منشا حیوانی در بین انسان‌ها شود. این سازمان مردم‌نهاد سال گذشته نیز نورالینک را متهم به نقض قانون Animal Welfare Act در مورد سواستفاده از حیوانات کرده بود.  ‌

در شکایت این شرکت عنوان شده است که آزمایش‌های حیوانی نورالینک ممکن است منجر به بروز یک خطر عمومی شود و ایمپلنت‌هایی که این شرکت از داخل بدن حیوانات و میمون‌ها درمی‌آورد ممکن است آلوده به پاتوژن‌های خطرناک باشند و انتقال غیربهداشتی آن‌ها می‌تواند بسیار خطرساز باشد. رویترز نیز گزارش داده است که ظاهرا ایمپلنت‌ها مذکور آلوده به ویروس هپاتیت B حیوانی هستند و کارکنان نورالینک در انتقال آن‌ها بی‌احتیاطی کرده‌اند. 

حالا وزارت بهداشت آمریکا قرار است تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام دهد تا مطمئن شود نورالینک همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده است و خطری برای سلامت عمومی جامعه ایجاد نکرده است. 

نورالینک در سال ۲۰۱۹ مدعی شده بود که توانسته با کاشت یک سنسور در داخل مغز یک میمون کنترل او را از طریق کامپیوتر در دست بگیرد. این شرکت حتی ویدیوهایی منتشر کرده که نشان می‌دهند میمون‌ها از طریق همین سنسورها و کنترل از طریق کامپیوتر می‌توانند ویدیو گیم بازی کنند یا اینکه برخی کلمات را ادا کنند. 

البته نوالینک هنوز نتوانسته این آزمایش‌ها را روی انسان انجام دهد و به نظر می‌رسد که در مورد انسان ریسک این کار بسیار بالاست. این شرکت قرار بود در سال ۲۰۲۰ این کار را انجام دهد اما هر بار آن را به تاخیر انداخته است. ظاهرا فشار رسانه‌های و خطراتی که این کار ممکن است برای انسان ایجاد کند مانع از انجام آن شده است. البته ایلان ماسک اخیرا در جریان یک کنفرانس گفته بود که نورالینک خود را برای تست انسانی تراشه مغزی‌اش آماده می‌کند و احتمالا تا اواسط ۲۰۲۳ این کار روی یک انسان انجام خواهد شد.  

تراشه مغزی نورالینک قرار است روشی برای ارتباط کامپیوترها با مغز انسان‌ها فراهم کند و همه فعالیت‌های این تراشه قابل کنترل و رصد خواهد بود. این تراشه در واقع یک نوع رابط کاربری مغزی‌کامپیوتری خواهد بود که الکترودهای بسیار ریزی را در داخل مغز ما قرار خواهد داد تا ارتباطی بین مغز و کامپیوتر ایجاد کنند.

نورالینک هنوز واکنشی به ادعاهای مطرح شده درباره انتقال غیربهداشتی ایمپلنت‌های خارج شده از مغز میمون‌ها نشان نداده است و اگر ثابت شود که این شرکت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده است ممکن است با جریمه یا محدودیت‌های سنگینی روبرو شود. 

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه تحقیقات وزارت بهداشت آمریکا درباره این موضوع به کجا ختم می‌شود و نورالینک چقدر در این زمینه مقصر بوده است. 

منبع: TheVerge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید