کاشت تراشه نورالینک برای اولین بار در مغز انسان - تکفارس 
کاشت تراشه نورالینک برای اولین بار در مغز انسان - تکفارس 
کاشت تراشه نورالینک برای اولین بار در مغز انسان - تکفارس 

کاشت تراشه نورالینک برای اولین بار در مغز انسان

افشین نوری
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - 08:19
کاشت تراشه نورالینک برای اولین بار در مغز انسان - تکفارس 

شرکت نورالینک (Neuralink) متعلق به ایلان ماسک اعلام کرد که برای اولین بار موفق به کاشت تراشه مغزی خود در درون مغز یک انسان شده است. این تراشه برای بهبود فعالیت مغزی بیمارانی که از فلج حرکتی و قطع نخاع رنج می‌برند طراحی شده است.

این شرکت اخیرا توانسته بود مجوز کاشت تراشه مغزی را از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دریافت کند و ظاهرا افراد زیادی برای دریافت این تراشه اعلام آمادگی کرده‌اند که امروز اولین داوطلب با موفقیت آن را دریافت کرده است.

تراشه مغزی نورالینک قرار است روشی برای ارتباط کامپیوترها با مغز انسان‌ها فراهم کند و همه فعالیت‌های این تراشه قابل کنترل و رصد خواهد بود. این تراشه در واقع یک نوع رابط کاربری مغزی‌کامپیوتری خواهد بود که الکترودهای بسیار ریزی را در داخل مغز ما قرار خواهد داد تا ارتباطی بین مغز و کامپیوتر ایجاد کنند.

نورالینک در سال ۲۰۱۹ مدعی شده بود که توانسته با کاشت یک سنسور در داخل مغز یک میمون کنترل او را از طریق کامپیوتر در دست بگیرد. این شرکت حتی ویدیوهایی منتشر کرده که نشان می‌دهند میمون‌ها از طریق همین سنسورها و کنترل از طریق کامپیوتر می‌توانند ویدیو گیم بازی کنند یا اینکه برخی کلمات را ادا کنند. 

البته نورالینک تاکنون نتوانسته بود این آزمایش‌ها را روی انسان انجام دهد و به نظر می‌رسید که در مورد انسان ریسک این کار بسیار بالاست. این شرکت قرار بود در سال ۲۰۲۰ این کار را انجام دهد اما هر بار آن را به تاخیر انداخته بود.

ظاهرا فشار رسانه‌های و خطراتی که این کار ممکن است برای انسان ایجاد کند مانع از انجام آن شده است. ایلان ماسک در جریان یک کنفرانس گفته بود که نورالینک خود را برای تست انسانی تراشه مغزی‌اش آماده می‌کند و احتمالا اوایل سال ۲۰۲۴ این کار روی یک انسان انجام خواهد شد.  

تراشه مذکور توسط یک ربات تخصصی در مغز بیمار قرار می‌گیرد. برخلاف فناوری Stentrode شرکت Synchron که بدون جراحی انجام می‌شود، فناوری نورالینک به جراحی رباتیک نیاز دارد. این فناوری سیگنال‌های الکتریکی مغز را به دستورات دیجیتال تبدیل می‌کند و به‌عنوان واسطه‌ای بین ذهن و کامپیوتر عمل می‌کند.

ایلان ماسک معتقد است که تراشه مغزی نورالینک کاملا امن است و خطری برای بیماران ایجاد نخواهد کرد. او حتی گفته است که حاضر است آن را در داخل مغز فرزندش قرار دهند. 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید