تماشا کنید: اولین انسانی که با ذهن خود یک کامپیوتر را کنترل می‌کند - تکفارس 
تماشا کنید: اولین انسانی که با ذهن خود یک کامپیوتر را کنترل می‌کند - تکفارس 
تماشا کنید: اولین انسانی که با ذهن خود یک کامپیوتر را کنترل می‌کند - تکفارس 

تماشا کنید: اولین انسانی که با ذهن خود یک کامپیوتر را کنترل می‌کند

فرزاد اسرافیلی
۵ فروردین ۱۴۰۳ - 12:45
کنترل کامپیوتر با دهن

ویدیوی اولین انسانی که با ذهن خود یک کامپیوتر را کنترل می‌کند منتشر شده است. اوایل سال جاری میلادی، ایلان ماسک اعلام کرد اولین بیمار انسانی، کاشت تراشه نورالینک را به عنوان بخشی از اولین آزمایش بالینی این شرکت دریافت کرده است. اکنون، شرکت فناوری نورالینک ویدئویی کوتاه از رابط مغز انسان و کامپیوتر موسوم به BCI به اشتراک گذاشته است.

این شرکت صورت زنده ویدئویی کوتاه را در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با حضور مردی ۲۹ ساله به نام نولان آرباگ پخش کرد. وی هشت سال پیش بر اثر حادثه غواصی از گردن به پایین فلج شده بود. در این ویدئو، آرباگ که جراحی را فوق العاده آسان توصیف کرده بود، توضیح می‌دهد که پس از کاشت تراشه نورالینک در مغز وی، باید یاد می‌گرفت چگونه حرکت ذهنی را از حرکت فیزیکی متمایز کند تا بتواند کنترل ماوس را روی صفحه نمایش بدست بگیرد.

آرباگ گفت:

در ابتدا تمام سعی‌مان، تلاش برای حرکت دادن بود. سعی کردم مثلاً دست راستم را به سمت چپ، جلو و عقب حرکت دهم. و از آنجا، فکر می‌کنم برای من شهودی شد که شروع به تصور حرکت مکان‌نما کنم.

در این کلیپ که یک مهندس نورالینک نیز در آن حضور داشت، آرباگ BCI را با حرکت دادن ماوس در اطراف صفحه نمایش لپ تاپ و توقف پخش کننده موسیقی روی صفحه نمایش، نشان داد. او گفت که این عمل کاشت به او اجازه بازی شطرنج و تجربه بازی Civilization VI را داده است.

او خاطرنشان کرد که قبلاً برای تجربه بازی از ابزارهای کمکی دیگری استفاده کرده است، اما کاشت نورالینک این امکان را به او داده است تا به مدت طولانی به تجربه این بازی و همچنین بازی آنلاین بپردازد. به گفته او، برای هر بار شارژ مجدد نورالینک، می‌تواندحدود هشت ساعت به بازی بپردازد. لازم به ذکر است نحوه شارژ کردن این تراشه مشخص نیست.

آرباگ اولین بیمار انسانی است که این کاشت را دریافت کرد. این شرکت قبلا BCI را روی حیواناتی از جمله شامپانزه‌ها آزمایش کرده بود و روش‌های آن‌ها موضوع تحقیقات فدرال بوده است.

در این ویدئو، آرباگ تجربه‌ خود را از کاشت مغزی، علی‌رغم وجود برخی مشکلات اولیه، مثبت ارزیابی کرده است. وی گفت:

 این فناوری هنوز کامل نیست، می‌توانم بگویم به یک سری مسائل برخوردیم. نمی‌خواهم مردم فکر کنند این پایان سفر است. یک سری کارها باید در این زمینه انجام شود، فقط می‌توانم بگویم این فناوری در حال حاضر زندگی من را متحول کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید