مصاحبه جو روگان و زاکربرگ؛ آینده متا و نورالینک - تکفارس 
مصاحبه جو روگان و زاکربرگ؛ آینده متا و نورالینک - تکفارس 

مصاحبه جو روگان و زاکربرگ؛ آینده متا و نورالینک

امیرحسین ندایی
۷ آبان ۱۴۰۱ - 11:33
مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا در مصاحبه‌ای در پادسکت جو روگان، رویکرد این شرکت برای تکنولوژی رابط عصبی (تکنولوژی‌ای که به شما امکان کنترل کردن تکنولوژی را با ذهنتان می‌‌دهد) را شرح داد.

زاکربرگ گفت متا در حال تحقیق درباره تکنولوژی رابط عصبی است و به عنوان بخشی از برنامه گسترش متاورس آن به شما می‌آید. وی همچنین افزود که این شرکت در حال حاضر به طور کامل روی تکنولوژی‌ای متمرکز است که می‌تواند سیگنال‌ها را از مغز دریافت کند، اما هیچ گونه اطلاعاتی را به آن ارسال نمی‌کند.

زاکربرگ در این باره گفت:

بخش بسیار دشوار آن این است که ما نمی‌خواهیم کامپیوتر به مغز شما به طور مستقیم اطلاعاتی ارسال کند و برنامه‌ای برای انجام چنین کاری نداریم.

زاکربرگ و ماسک

وی این تکنولوژی را با شرکت رابط عصبی نورالینک ایلان ماسک مقایسه کرد که در حال توسعه تراشه‌ای است که امید است روزی در جمجمه مردم کاشته شود و با استفاده ازالکترودهای آن که در مغز قرار می‌گیرند، می‌تواند فعالیت‌های مغز را ثبت کرده و آن را تحریک نیز کند.

وی همچنین افزود:

برخی افراد، مانند ایلان ماسک، با شرکت‌ نورالینک و شرکت‌های مشابه آن، تنها کاری که می‌کنند این است که این قضیه را از مسیر اصلی خود دور می‌کنند. منظورم این است این تکنولوژی‌ای که آن‌ها در نظر دارند، شاید دهه‌ها با ما فاصله داشته باشد.

وی همچنین در شوخی‌ای به جو روگان، مجری برنامه، افزود که هیچکس نمی‌خواهد از اولین دریافت کنندگان نورالینک باشد.

زاکربرگ افزود:

من فکر نمی‌کنم مردم عادی طی ده یا پانزده سال آینده صرفا برای تفریح بخواهند چیزی را درون مغز خود بکارند.

شما به نسخه بالغ و کامل چنین تکنولوژی‌‌‌ای نیاز دارید، نه نسخه‌ای که هر سال قرار است از سال پیش بسیار بهتر شود و اگر بخواهید چنین چیزی را نصب کنید، باید هر سال آن را به‌روزرسانی کنید.

ماسک همچنین ادعاهایی عجیب‌و‌غریبی را مطرح کرده و به عنوان مثال ادعا کرده است که نورالینک مانند یکی از این ساعت‌های هوشمند ردیاب سلامتی در جمجمه شما خواهد بود و همچنین گفته که نورالینک هم‌زیستی خودآگاه انسان و هوش مصنوعی‌ را تسهیل خواهد کرد.

آزمایش‌های انسانی نورالینک هنوز آغاز نشده‌اند، اما شرکت بیوتکنولوژی Synchron که رقیب نورالینک نیز می‌باشد، آزمایش‌های انسانی خود را در ماه جولای آغاز خواهد کرد.

زاکربرگ همچنین افزود که تکنولوژی‌های کاربردی، مشابه و نزدیکی به نورالینک برای افرادی که صدمه دیده‌ هستند در دسترس قرار خواهد گرفت.

نورالینک طی بیانیه‌ای عمومی در جولای سال ۲۰۲۱ گفته بود که این شرکت در حال تلاش برای رسیدن به اولین نمونه مصرفی تراشه‌اش است؛ تراشه‌ای که افراد معلول با تنها فکر کردن و قدرت ذهنشان، قادر به کنترل یک نشانگر ماوس روی صفحه نمایش خواهند شد.

با تکان دادن مچتان پیام دهید

زاکربرگ در ادامه برنامه رویاپردازی‌های خود برای به کار بردن رابط کاربری عصبی در متاورس را شرح داد و به عنوان مثال یکی از برنامه‌هایش این است که آن را با یک جفت عینک AR ادغام کند.

برخلاف نورالینک، زاکربرگ قصد ندارد تراشه‌ای وارد مغز مردم کند، بلکه می‌خواهد از دستگاه‌های پوشیدنی برای دریافت سیگنال‌های مغزی‌ای که او می‌گوید می‌توان آن‌ها را از سایر اجزا بدن هم تشخیص داد، استفاده کند.

او گفت:

مسیری که ما در حال پیمایش آن هستیم، بر پایه وجود تمام این نورون‌های حرکتی درون بدنمان بنا شده است.

نورن‌های حرکتی یاخته‌های مغزی‌ای هستند که دستورها را از مغز دریافت کرده و به عضلات بدن شما ابلاغ می‌کنند.

او همچنین افزود که مردم می‌توانند سیگنال‌های مغزی خود را با استفاده از حرکات کوچک در سایر اجزا بدن خود به دستگاه‌های خارجی ارسال کنند.

او ادامه داد:

از قرار معلوم، شما می‌توانید دستگاهی روی مچ خود بگذارید که در واقع می‌تواند با استفاده از آن با مغزتان مکالمه کنید. در ذهنتان به دستتان بگویید در مسیری که به آن عادت ندارد حرکت کند و این مچ‌بند یک‌جورهایی این سگینال‌های مغزی را دریافت کرده و آن‌ها را به چزهای کاملا متفاوتی مانند حرکت دست شما در دنیای مجازی تبدیل کند؛ آن‌ هم در حالی که دست واقعی شما درست سر جای خودش قرار دارد و تکان نخورده است.

زاکربرگ همچنین ایده‌هایی مبنی بر نحوه استفاده این تکنولوژی در دنیای واقعی ارائه داد:

شما در آینده زمانی از این تکنولوژی استفاده خواهید کرد که به عنوان مثال در یک ملاقات رسمی نشسته‌اید و همسر شما به شما پیام می‌دهد. این پیام در گوشه شیشه عینک شما ظاهر می‌شود و شما هم می‌خواهید بدون درآوردن گوشی خود به آن پیام پاسخ دهید؛ چرا که درآوردن گوشی در چنین موقعیتی تقریباً بی‌ادبی تلقی می‌شود. با استفاده از این مچ بند و با تنها تکان دست خود، می‌توانید این کار را انجام دهید. تنها کافیست مچتان را کمی بچرخانید؛ آن هم نه چرخی واضح و زیاد، بلکه چرخشی نامحسوس و در حدی که هیچکس نفهمد شما چه کردید و در حال ارسال پیام هستید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.