۵ قابلیت مهم آیفون ۱۴ که از روی اندروید کپی شده‌اند - تکفارس
۵ قابلیت مهم آیفون ۱۴ که از روی اندروید کپی شده‌اند - تکفارس
۵ قابلیت مهم آیفون ۱۴ که از روی اندروید کپی شده‌اند - تکفارس

۵ قابلیت مهم آیفون ۱۴ که از روی گوشی های اندرویدی کپی برداری شده‌ اند

افشین نوری
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - 09:36
آیفون 14

اپل به‌تازگی سری آیفون ۱۴ را در چهار مدل آیفون ۱۴ استاندارد، آیفون ۱۴ پلاس، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس معرفی کرد، اما خیلی‌ها معتقدند که این گوشی‌ها هیچ نوآوری خاصی ندارند و صرفا تکرار مدل‌های سال گذشته آیفون هستند.

البته مدل‌های پرو آیفون ۱۴ در مقایسه با مدل‌های غیر پرو ارتقاهای نسبتا خوبی دارند که می‌توان به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، تراشه A16، طراحی جدید جزیره پویا و نمایشگر همیشه روشن اشاره کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که اپل اکثر قابلیت‌های جدید این گوشی‌ها را از روی گوشی‌های اندرویدی کپی‌برداری کرده است که ما در اینجا به ۵ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. پس ما با همراه باشید.

جریزه هوشمند

اپل در جریان معرفی سری آیفون ۱۴ مانور زیادی روی قابلیت جدید جزیره پویا در مدل‌های پرو این سری داد. اما این قابلیت قبلا در گوشی ال جی V10 ارائه شده بود و اپل هیچ نوآورری جدیدی در این زمینه نداشته است. ال جی حتی از این قابلیت در گوشی دیگر خودش نیز استفاده کرد و تقریبا می‌توان گفت که قابلیت جزیره هوشمند آیفون ۱۴ پرو بسیار شبیه به طراحی رابط کاربری قبلی ال جی است. شرکت‌های چینی مثل ویوو نیز از رابط کاربری تعاملی در سیستم‌عامل OrginOS خود استفاده کرده‌ است. ‌

آیفون ۱۴

دوربین سلفی پانچ‌ هول

اپل امسال برای اولین بار از طراحی پانچ‌ هول در گوشی‌های آیفون خود استفاده کرده است، در حالیکه این فناوری از سال ۲۰۱۸ روی گوشی‌های اندرویدی ارائه شده است. گوشی هواوی نوا ۴ اولین گوشی‌‌ای بود که این طراحی را معرفی کرد و سپس برندهای دیگر اندرویدی آن را با ایجاد تغییراتی ارائه کردند‌. بنابراین فناوری پانچ هول با اشکال مختلف دایره‌ای و قرصی سال‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شود و اپل حالا از این فناوری در گوشی‌های خود استفاده کرده است. بنابراین اپل در این بخش نیز نوآوری خاصی ارائه نکرده است.

۵ قابلیت مهم آیفون ۱۴ که از روی اندروید کپی شده‌اند - تکفارس

نمایشگر همیشه روشن

فناوری نمایشگر همیشه روشن را سامسونگ برای اولین بار ابداع کرد و این قابلیت سال‌هاست که تحت عنوان Always-On-Display در گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌شود. حالا اپل امسال برای اولین بار از این فناوری در گوشی‌های آیفون خود استفاده کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که اپل حتی در فناوری‌های مرسوم نیز بسیار عقب است و نه‌تنها مبدع آن‌ها نیست بلکه با چند سال تاخیر از آن‌ها استفاده می‌کند. 

۵ قابلیت مهم آیفون ۱۴ که از روی اندروید کپی شده‌اند - تکفارس

نرخ نوسازی متغیر 

اپل سال گذشته فناوری نرخ نوسازی متغیر را به اسم قابلیت ProMotion در مدل‌های پرو سری آیفون ۱۳ ارائه کرد که باعث ایجاد فرکانس متغیر از ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز در نمایشگر می‌شد. امسال نیز این قابلیت در مدل‌های پرو آیفون ۱۴ با نرخ متغیر بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز ارائه شده است. اما موضوعی که وجود دارد این است که این فناوری نیز مثل موارد قبلی سال‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شود که می‌توان به گوشی‌هایی مثل وان پلاس ۹ پرو و اوپو فایند X3 پرو اشاره کرد. 

نرخ تازه‌ سازی

قابلیت تشخیص تصادف

اپل در مراسم رونمایی از سری آیفون ۱۴ تمرکز زیادی روی تبلیغ این قابلیت گذاشت. این قابلیت قادر است در صورت بروز هر گونه تصادفی بلافاصله با مراکز اورژانس تماس بگیرد. اپل این قابلیت را برای ساعت‌های هوشمند جدید خود یعنی اپل واچ‌سری ۸ نیز ارائه کرد. اما واقعیت این است که این قابلیت نیز اصلا چیز جدیدی نیست و گوگل قبلا آن را در گوشی‌های سری پیکسل ۶ ارائه کرده بود. 

۵ قابلیت مهم آیفون ۱۴ که از روی اندروید کپی شده‌اند - تکفارس

نتیجه‌گیری

شاید موارد فوق را خیلی از علاقمندان گوشی‌های آیفون ندانند و فکر کنند که اپل این فناوری‌ها را برای اولین بار عرضه می‌کند. اما آنچه مسلم است این است که اپل یک شرکت مبدع نیست و صرفا فناوری‌های روز را‌ با چند سال تاخیر و در یک شکل و شمایل جدید ارائه می‌کند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که گوشی‌های جدید این شرکت چقدر مورد توجه مشتریان قرار خواهند گرفت.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید