مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴؛ نسل جدید آیفون چه ویژگی‌هایی دارد؟ - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴؛ نسل جدید آیفون چه ویژگی‌هایی دارد؟ - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴؛ نسل جدید آیفون چه ویژگی‌هایی دارد؟ - تکفارس 

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴؛ نسل جدید آیفون چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهدی حلوائی
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - 17:23
مقایشه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵

آیفون ۱۴، علی‌رغم اینکه گوشی فوق‌العاده‌ای بود، از نظر سخت‌افزاری پیشرفت قابل توجهی نسبت به آیفون ۱۳ نداشت اما اپل سعی کرده تا با آیفون ۱۵ این موضوع را جبران کند و بخش‌های کلیدی این گوشی را نسبت به قبل ارتقا دهد. اما آیا غول فناوری آمریکایی در رسیدن به این هدف موفق بوده است؟

بدون شک مهم‌ترین ویژگی جدید آیفون ۱۵، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی آن است که تصاویر و ویدیوها را با کیفیت بهتری ثبت می‌کند. آیفون ۱۵ همچنین از تراشه‌ی A16 بهره برده که برای اولین بار در نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۴ شاهد استفاده از آن بودیم. از دیگر ویژگی‌های جدید آیفون ۱۵ می‌توان به رم سریع‌تر و طراحی مشابه سری نسخه‌های پرو اشاره کرد. در این مقاله به مقایسه‌ی این گوشی و آیفون ۱۴ خواهیم پرداخت.

طراحی

چند سالی می‌شود که اپل تغییرات گسترده‌ای را در ظاهر گوشی‌های خود ایجاد نکرده است و این موضوع شامل حال آیفون ۱۵ نیز می‌شود. مهم‌ترین تفاوت ظاهری این گوشی با آیفون ۱۴ در حفره‌ی داینامیک آیلند آن است که اپل از آن در گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو رونمایی کرده بود. در طرف دیگر، آیفون ۱۴ از حفره‌ی قدیمی ناچ بهره برده است. آیفون ۱۵ همچنین دارای درگاه USB-C می‌باشد که در ادامه در خصوص آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

از دیگر ویژگی‌های ظاهری آیفون ۱۵ می‌توان به پنل پشتی مات و فریم آلومینیومی منحنی آن اشاره کرد. اپل ادعا می‌کند که پنل پشتی این گوشی مقاومت بالاتری نسبت به آیفون ۱۴ داشته و خود گوشی نیز با دریافت استاندارد IP68 در برابر آب و گرد و خاک مقاومت بسیار بالایی دارد. این دو گوشی از نظر ابعاد، تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و محصول جدید اپل تنها کمی سبک‌تر و کوچک‌تر است.

اپل آیفون ۱۵ را در پنج رنگ مشکی، سبز، زرد، صورتی و آبی به بازار عرضه کرده است. همچنین جعبه‌گشایی این گوشی نسبت به آیفون ۱۴ کمی متفاوت است چرا که اپل این گوشی را به همراه کابل USB-C به فروش می‌رساند.

نمایشگر

آیفون 14

نمایشگر آیفون ۱۴ همین حالا نیز در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های جدید، عملکرد بهتری داشته و پنل اولد آن روشنایی، کنتراست و دقت رنگ فوق‌العاده‌ی را ارائه می‌دهد. نمایشگر آیفون ۱۵ نیز این عملکرد عالی را با ارائه‌ی روشنایی ۱۶۰۰ نیت HDR و ۲۰۰۰ نیت در زیر نور خورشید (۲ برابر آیفون ۱۴) ارتقا داده است. بنابراین، کیفیت تصاویر آیفون ۱۵ در حالت HDR بسیار بهتر بوده و مشاهده‌ی تصاویر آن در محیط‌های روشن نیز نسبت به آیفون ۱۴ آسان‌تر است. با این وجود، آیفون ۱۵ برخلاف بسیاری از گوشی‌های اندرویدی، فاقد ویژگی نرخ تازه‌سازی بالا است.

نرخ‌تازه‌سازی نمایشگر آیفون ۱۵ همانند آیفون ۱۴ برابر با ۶۰ هرتز است. بدون شک این ناامیدکننده‌ترین نکته در خصوص پرچمدار جدید اپل است. حتی نرخ ۹۰ هرتز (نسخه‌های پروی آیفون ۱۵ از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند) نیز می‌توانست پیشرفت قابل قبولی برای این گوشی باشد اما متاسفانه اپل معتقد است که این کار باعث می‌شود تا فاصله‌ی بین نسخه‌های غیر پرو و پرو کمتر شود.

علاوه بر نرخ تازه‌سازی، دوربین‌های قدرتمندتر نسخه‌های پرو نیز یکی دیگر از دلایلی است که کاربران را از خرید نسخه‌های پایه و پلاس آیفون ۱۵ منصرف و به خرید مدل‌های گران‌تر ترغیب می‌کند.

مطالب مرتبط:

عملکرد و سیستم عامل

مقایسه آیفون 15 و آیفون 14

سال گذشته اپل در گوشی آیفون ۱۴ از تراشه‌ی مشابه سری آیفون ۱۳ استفاده کرد و همین موضوع سر و صدای زیادی را به پا کرده بود. این شرکت حالا بار دیگر از همین رویکرد در آیفون ۱۵ نیز استفاده کرده و این گوشی را به تراشه‌‌ی A16 آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس مجهز کرده است. به‌طور کلی این تراشه در مقایسه با مدل استفاده‌شده در آیفون ۱۴ دارای پیشرفت جزئی بوده و قدرت پردازشی و گرافیکی و همچنین مصرف انرژی آن اندکی از A15 بهتر است.

آیفون ۱۵ برخلاف پرچمدار قبلی اپل از تمامی کارکردها و ویژگی‌های اختصاصی داینامیک آیلند پشتیبانی کرده و از این حفره برای نمایش اطلاعاتی مانند تایمر، مدت زمان باقی مانده تا رسیدن سفارش و موارد دیگر استفاده می‌کند. این گوشی همچنین تا ۲ سال امکان درخواست امداد جاده‌ای از طریق ارتباط ماهواره‌ای را به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار می‌دهد. در طرف دیگر، آیفون ۱۴ از ارتباط ماهواره‌ای تنها برای ارسال پیام‌های اضطراری استفاده می‌کند.

قرار است آیفون ۱۵ به همراه آی او اس ۱۷ به بازار عرضه شود اما آیفون ۱۴ نیز این سیستم‌عامل را از طریق به‌روزرسانی دریافت خواهد کرد. آی او اس ۱۷ شامل تغییرات گسترده‌ای شده و به لطف بهبود اپلیکیشن‌های فیس تایم (FaceTime) و مسیج، ارتباط با دیگران را آسان‌تر از قبل کرده است. این سیستم‌عامل همچنین ویژگی‌ها و اپلیکیشن‌های جدیدی را نیز درون خود جای داده است.

دوربین

آیفون 15

آیفون ۱۴ دارای دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی است که عملکرد خوبی دارد اما آیفون ۱۵ از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی جدیدی بهره می‌برد که جزئیات تصاویر ثبت‌شده توسط آن بسیار بالاست. با این وجود، این دوربین در حالت پیش‌فرض، تصاویر را با کیفیت ۲۴ مگاپیکسل به ثبت می‌رساند تا تعادل مناسبی بین کیفیت و حجم تصاویر ایجاد شود.

هرچند که نسخه‌ی پایه‌ی گوشی‌های آیفون فاقد دوربین تله‌فوتو هستند اما کیفیت بالای تصاویر دوربین آیفون ۱۵ به این گوشی اجازه می‌دهد تا با زوم ۲x خود، تصاویری مشابه دوربین‌های تله‌فوتو را ثبت کند. در طرف دیگر، آیفون ۱۴ از زوم دیجیتالی بهره می‌برد و به همین دلیل کیفیت تصاویر زوم آن چندان جالب نیست، هرچند که اپل با تکنیک‌های نرم‌افزاری، کیفیت این تصاویر را به حد مطلوبی می‌رساند.

اپل همچنین جزئیات و دقت رنگ تصاویر شب آیفون ۱۵ را ارتقا داده و حالت HDR این گوشی نیز در تصاویر، تعادل خوبی را بین محیط‌های تاریک و روشن ایجاد می‌کند.

مطالب مرتبط:

صدا

گوشی‌های آیفون به داشتن بهترین اسپیکرهای موجود شهرت دارند و این موضوع برای آیفون ۱۴ نیز صدق می‌کند. هرچند که اپل جزئیات کیفیت اسپیکر آیفون ۱۵ را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود این گوشی نیز در این بخش نمره‌ای عالی را دریافت کند.

عمر باتری و شارژ

پیش ار معرفی رسمی آیفون ۱۵، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص استفاده‌ی این گوشی از باتری بزرگ‌تر نسبت به آیفون ۱۴ منتشر شده بود اما ظاهراً این شایعات حقیقت نداشته‌اند. انتظار می‌رود که این گوشی همانند آیفون ۱۴ با هر بار شارژ کامل تا یک روز دوام بیاورد. البته ممکن است عمر باتری این گوشی در برخی شرایط به بیشتر از یک روز نیز برسد.

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، آیفون ۱۵ برخلاف آیفون ۱۴ از درگاه USB-C استفاده می‌کند اما با این وجود، سرعت شارژ این دو گوشی تفاوتی با یکدیگر ندارد. از این رو، آیفون ۱۵ از شارژ باسیم ۲۰ واتی و بی‌سیم ۱۵ واتی پشتیبانی خواهد کرد.

جمع بندی

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش آمده این است که آیا آیفون ۱۵ ارزش خرید بیشتری نسبت به آیفون ۱۴ دارد. در حال حاضر و تا زمان عرضه‌ی آیفون ۱۵ نمی‌توان نظر دقیقی در این خصوص داد اما به‌نظر می‌رسد که این موضوع بیش از هر چیزی به عملکرد و ویژگی‌های دوربین این گوشی بستگی خواهد داشت.

البته درگاه USB-C آیفون ۱۵ نیز می‌تواند بسیاری از کاربران را به خرید آن ترغیب کند اما باید اعتراف کرد که عدم استفاده‌ی اپل از پتانسیل واقعی این درگاه، کمی ناامیدکننده است. آیفون ۱۵ نسبت به پرچمدار قبلی اپل از سرعت شارژ و سرعت انتقال داده‌ی بالاتری بهره نمی‌برد و درگاه USB-C آن کاربرد خاصی ندارد.

آیفون ۱۵ همچنین از نمایشگر جذابی برخوردار بوده اما نرخ تازه‌سازی این نمایشگر کماکان ۶۰ هرتز است. در واقع می‌توان گفت که آیفون ۱۴ پرو از این نظر، محصول جذاب‌تری نسبت به آیفون ۱۵ به حساب می‌آید، به خصوص که این گوشی حالا با قیمت کمتری قابل خریداری است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید