بلو اوریجین با موفقیت جف بزوس و همراهانش را به فضا فرستاد - تکفارس 
بلو اوریجین با موفقیت جف بزوس و همراهانش را به فضا فرستاد - تکفارس 
بلو اوریجین با موفقیت جف بزوس و همراهانش را به فضا فرستاد - تکفارس 

بلو اوریجین با موفقیت جف بزوس و همراهانش را به فضا فرستاد

حامد شهرزاد
۳۰ تیر ۱۴۰۰ - 16:39
بلو اوریجین جف بزوس

جف بزوس صبح سه شنبه با سه مسافر دیگر و به کمک فضاپیمای بلو اوریجین به فضا سفر کرد و سپس در کپسول خدمه شرکت فضایی خود با موفقیت در صحرای تگزاس به زمین نشست.

ماموریت ان اس ۱۶ اولین مأموریت بلو اوریجین بود که انسان را با خود حمل می‌کرد و خدمات تجاری را برای تجارت گردشگری فضایی این شرکت آغاز کرد. جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان که بلو اوریجین را در سال ۲۰۰۰ تأسیس کرد، سیگنالی را به گردشگران احتمالی فضایی ارسال کرد که موشک جدید بلو اوریجین با نام نیو شپرد این شرکت برای پرواز بی‌خطر است و برای تجارت آماده استفاده است.

تقویت‌کننده شش طبقه نیو شپرد در ساعت ۹: ۱۲ صبح سه شنبه در آسمان صاف از محل راه‌اندازی از راه دور در ون هورن تگزاس از زمین بلند شد، در حالی که کپسول خدمه آر اس اس فرست استپ به شکل گاندراپ این شرکت در بالای آن ثابت شده بود. بزوس، برادرش مارک، افسانه فضا یعنی والی فانک و یک نوجوان هلندی با نام الیور دیمن که اولین مشتری پرداخت‌کننده بلو اوریجین بود، در داخل کپسول بودند.

کپسول خدمه قبل از جدا شدن از تقویت‌کننده، با حداکثر ارتفاع ۶۶ مایلی با سه برابر سرعت صوت پیش رفت. مسافران احساس کوتاه مدت بی‌وزنی را تجربه کردند و می‌توانستند انحنای زمین را در لبه جو آن ببینند.

مطالب مرتبط:

بزوس: مأموریت اصلی من انجام شد

بلو اوریجین جف بزوس

بزوس پس از رفتن به کپسول خود، گفت:

ماموریت اصلی من انجام شد. من کاملاً در فضا معلق بودم. من از آسان بودن تجربه جاذبه تعجب کردم. . . مثل شنا بود.

این مأموریت باعث شد فانک ۸۲ ساله مسن‌ترین فردی باشد که به فضا رسیده و دایمن ۱۸ ساله را جوانترین فرد معرفی کرده است. بزوس گفته است که پرتاب به فضا از همان کودکی آرزوی او بوده است. وی پس از بنیانگذار ویرجین گلکتیک، ریچارد برانسون که در ۱۱ جولای با هواپیمای فضایی شرکت اسپیس شیپ شماره دو پرواز کرد، دومین میلیاردر سوار موشک خود به فضا است. به نظر می‌رسد که میلیاردر‌ها در حال صعود به فضا یکی پس از دیگری هستند.

یک فانک با خوشحالی در مورد پرواز خود در هنگام مراسم اهدای جوایز پس از پرتاب گفت:

ما درست به بالا رفتیم و من تاریکی را دیدم. من فکر کردم که می‌خواهم دنیا را ببینم. البته ما به اندازه کافی بالا نیستیم ولی احساس خوبی داشتم.

ویدئویی از داخل کابین در اوج ارتفاع نشان داد که خدمه در حال شناور شدن هستند، در یک نقطه وارونه و پا‌های بزوس در هوا است. بزوس می‌پرسد که چه کسی چنین وضعیتی را می‌خواهد؟

تقویت‌کننده نیو شپارد به صورت عمودی بر روی یک بالشتک بتنی در فاصله ۵ مایلی از محل پرتاب قرار گرفت و سومین بار را به فضای مخصوص تقویت‌کننده خاص بسته شد. قبل از پرواز روز سه شنبه، بلو اوریجین ۱۵ پرتاب آزمایشی بدون پیچ موشک نیو شپرد خود را انجام داده بود.

به مسافران ان اس ۱۶ بال فضانوردی اعطا شد. این یک مراسم تشریفاتی برای افرادی است که بیش از مرز جو زمین یعنی ۵۰ مایل بالاتر از سطح زمین پرواز کرده اند.

این شرکت هنوز قیمتی را که برای هر صندلی بلو اوریجین اخذ می‌کند اعلام نکرده و از ارائه هرگونه رقم مربوط به پارکینگ خودداری کرده است. بزوس در پاسخ به سؤال پایگاه خبری د ورج هنگام عکسبرداری در محل فرود نیو شپرد، گفت:

ما بعداً این موضوع را اعلام خواهیم کرد که شرکت بلو اوریجین چه مبلغی را قصد دارد برای هر صندلی از مشتریان دریافت کند.

وی در پاسخ به این سؤال که بعدا چه زمانی ممکن است باشد، پاسخ داد:

ما هنوز کاملاً مطمئن نیستیم.

بلو اوریجین جف بزوس

صندلی مسافری که توسط دیمن، یک دانش‌آموز دبیرستانی در پرواز اخیر از هلند اشغال شده بود، در ابتدا مختص برنده ناشناس حراجی بود که بلو اوریجین در ماه ژوئن انجام داد. این برنده ۲۸ میلیون دلار پیشنهاد پرواز داد اما بعلت درگیری در برنامه‌ریزی برای مأموریت بعدی نیو شپرد انصراف داد و این صندلی به صورت مجدد وارد مزایده شد.

سخنگویان بلو اوریجین از شناسایی پیشنهاد دهنده یا گسترش در مورد زمان‌بندی خودداری کردند. پدر دیمن، بنیانگذار و مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی هلند، در پاییز صندلی را در ماموریت بعدی نیو شپارد خریداری کرده بود و به جای آن که با پرواز اول به فضا برود، صندلی را به پسرش هدیه داد.

جدیدترین پرواز آزمایشی نیو شپرد در ماه‌آوریل یک مأموریت تمرینی برای فضانوردان بود، جایی که مدیران شرکت در لحظات منتهی به بلند شدن به عنوان مسافر تمرین می‌کردند. استیو لانیوس، مدیر پرواز بلو اوریجین، ان اس ۱۶ روز یکشنبه به خبرنگاران گفت:

هر ماموریتی که ما تاکنون انجام داده‌ایم ما را برای سوار کردن انسان‌ها آماده کرده است.

پرواز روز سه شنبه یک موفقیت طولانی مدت برای این شرکت بود زیرا با رقابت سریع سایر شرکت‌های فضایی مانند اسپیس ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، روبه رو شد. بلو اوریجین برای اجرای یک برنامه پرتاب چند میلیارد دلاری، از نیو گلن که سیستم موشکی بسیار بزرگتر این شرکت است کمک گرفت و سیستم موشکی خود را که در فلوریدا در حال توسعه است، به نیروی هوایی واگذار بود، اما از اسپیس ایکس و دیگر رقیب خود اتحاد راه‌اندازی متحد شکست خورد.

در ماه‌آوریل، ناسا بلو مون، پیشنهاد فرود ماه انسان توسط این شرکت را رد کرد. آژانس تصمیم گرفت به جای آن سیستم استارشیپ اسپیس ایکس را انتخاب کند.

جف بزوس

بلو اوریجین نیو شپرد را از تاسیسات لانچ سایت وان خود در ون هورن که شهری دورافتاده در غرب تگزاس و تقریباً ۷۰ مایلی مرز آمریکا و مکزیک است، راه‌اندازی کرد. اولین تکرار پرواز این موشک به عنوان یک پروژه کوچکتر به نام گلدارد آغاز شد که در سال ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. نیو شپرد برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ پرتاب شد اما در هنگام تلاش برای فرود سقوط کرد. تمام پرواز‌های دیگر موفقیت آمیز بوده است، و این اطمینان را به بلو اوریجین داده است که بنیانگذار میلیاردر خود را به ماموریت آغازین موشک بفرستد.

صبح روز دوشنبه بزوس در مصاحبه‌ای با سی ان ان گفت:

ما می‌دانیم که این موشک یک وسیله نقلیه ایمن است. اگر وسیله نقلیه برای ما ایمن نباشد، برای هیچ کس ایمن نیست. . مهندسان بلو اوریجین برخی از ارزیابی‌های اصلی را با برخی از مسافران ان اس ۱۶ در میانه پرواز انجام دادند و بررسی داده‌های پس از ماموریت که انبوهی از داده‌ها بودند را برای اطلاع از هرگونه تغییر در تجربه مسافر در آینده فراهم می‌کند. درس‌هایی که از پرواز‌های نیو شپرد گرفته شده است بر سایر وسایل نقلیه بلو اوریجین را مانند نیو گلن و بلو مون اعمال خواهد شد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید