ریچارد برانسون با پرواز ویرجین گلکتیک به فضا سفر کرد - تکفارس 
ریچارد برانسون با پرواز ویرجین گلکتیک به فضا سفر کرد - تکفارس 

ریچارد برانسون با پرواز ویرجین گلکتیک به فضا سفر کرد

حامد شهرزاد
۲۱ تیر ۱۴۰۰ - 18:22
ریچارد برانسون با پرواز ویرجین گلکتیک به فضا سفر کرد - تکفارس 

میلیاردر انگلیسی با نام ریچارد برانسون روز یکشنبه بیش از ۵۰ مایل بالاتر از صحرای نیومکزیکو با هواپیمای موشکی ویرجین گلکتیک به فضا سفر کرد و با موفقیت در اولین پرواز آزمایشی به فضا سفر کرد. این یک حرکت نمادین و نقطه عطفی برای سرمایه‌گذاری اوست که وی ۱۷ سال پیش آغاز کرد.

برانسون، یکی از شش کارمند ویرجین گلکتیک که برای سوار شدن آماده شده بود، تبلیغ این مأموریت را به عنوان مقدمه‌ای برای دوره جدیدی از جهانگردی فضایی مطرح کرد. شرکتی که وی در سال ۲۰۰۴ تاسیس کرد آماده است تا سال آینده عملیات تجاری خود را آغاز کند.

برانسون ۷۰ ساله، بلافاصله پس از در آغوش گرفتن نوه‌های خود پس از پرواز، گفت:

ما اینجا هستیم تا فضا را برای همه قابل دسترسی کنیم. به طلوع عصر جدید فضایی خوش آمدید.

موفقیت پرواز همچنین به یک رقابت کاملاً تبلیغاتی با میلیاردر بزرگ یعنی جف بزوس، صاحب شرکت خرده فروشی آنلاین آمازون تبدیل شد که‌امیدوار بود ابتدا به موشک شرکت فضایی خود پرواز کند. بزوس در اینستاگرام گفت:

پرواز را تبریک می‌گویم. نمی‌توانم صبر کنم تا به آن‌ها بپیوندم!

مدیران صنایع فضایی، مشتریان آینده و سایر افراد در این همایش و جشن حضور داشتند تا شاهد پرتاب این فضاپیما باشند. این جشن به میزبانی استیون کولبر، کمدین تلویزیون در اواخر شب پخش مستقیم شد. ایلان ماسک، یکی دیگر از پیشگامان میلیاردر صنعت فضایی که همچنین بنیانگذار خودروساز برقی تسلا وارز است، به این جشن پیوست. خالد، خواننده و نامزد گرمی تک آهنگ آینده خود را پس از پرواز اجرا کرد.

هواپیمای موشکی مسافربری وی اس اس یونیتی که به نقطه پرتاب ارتفاع خود در حدود ۴۶ هزار فوتی (۱۴ هزار و ۲۰ متر) رسیده بود، از کشتی مادر ر‌ها شد و با پرتاب خدمه موشک، آن را ر‌ها کرد و آن را مستقیماً به سمت بالا با سرعت مافوق صوت به سیاهی فضا فرستاد. هواپیمای فضایی وقتی از زمین به سمت فضا اوج می‌گرفت، با تشویق جمعیت به وضوح از زمین قابل مشاهده بود.

مطالب مرتبط:

در اوج صعود با خاموش شدن موشک، خدمه پس از تغییر چند دقیقه تجربه عدم وجود جاذبه، قبل از تغییر هواپیمای فضایی به حالت ورود مجدد، بی‌وزنی را تجربه کردند. این فضاپیما شروع به پایین آوردن هواپیمای سرنشین دار به باند فرودگاه شد. کل پرواز حدود یک ساعت طول کشید. برانسون در ویدئویی از فضا گفت:

من زمانی کودکی بودم و به ستاره‌ها نگاه می‌کردم. اکنون من یک فرد بزرگسال در یک سفینه فضایی هستم که به پایین به سمت زمین زیبای خود نگاه می‌کنم.

در یک جشن با هواداران خارج از دروازه پرتاب فضاپیما در بندرگاه فضایی، او و همکارانش از خود پذیرایی کردند.

کریس هادفیلد، فضانورد بازنشسته کانادایی نیز در این سفر حضور داشت. سخنگوی شرکت گفت که پایه‌های رسمی هواپیمای فدرال بعداً ارائه خواهد شد.

ویرجین گالاکتیک گفته است که قبل از آغاز فعالیت تجاری منظم در سال ۲۰۲۲، در نظر دارد حداقل دو پرواز آزمایشی دیگر در ماه‌های آینده داشته باشد. به گفته مدیر عامل شرکت یعنی مایکل کولاژایر، یکی از این پرواز‌ها چهار فضانورد ایتالیایی را آموزش می‌دهد. وی گفت:

۶۰۰ متقاضی ثروتمند رزرواسیون را انجام داده اند که قیمت آن‌ها برای هر بلیط ۲۵۰ هزار دلار برای تجربه بی‌وزنی و تماشای پرواز فضایی است.

برانسون گفته است که هدف او کاهش قیمت در هر صندلی در حدود ۴۰ هزار دلار برای هر صندلی است زیرا این شرکت خدمات خود را افزایش داده و مقیاس اقتصادی بیشتری را به دست می‌آورد. برانسون در نهایت تصور می‌کند یک ناوگان به اندازه کافی بزرگ بتواند سالانه ۴۰۰ پرواز در این فضا انجام دهد. بانک سرمایه‌گذاری مستقر در سوئیس ارزش بالقوه بازار گردشگری فضایی را تا سال ۲۰۳۰ سالانه به ۳ میلیارد دلار برآورد کرده است.

اثبات ایمن بودن سفر راکت برای عموم مردم بسیار مهم است. نمونه اولیه هواپیمای موشکی ویرجین گلکتیک هنگام پرواز آزمایشی بر فراز صحرای موهاوی کالیفرنیا در سال ۲۰۱۴ سقوط کرد و منجر به کشته شدن یک خلبان و مجروح شدن دیگری شد.

مشارکت برانسون در پرواز روز یکشنبه، که بیش از یک هفته پیش اعلام شده بود، شخصیت او را به عنوان مدیر جسور توصیف کرد که برند‌های مختلف ویرجین- از خطوط هوایی گرفته تا شرکت‌های موسیقی – مدتهاست به آن افتخار می‌کنند. جف بزوس نیز قصد داشته است در اواخر این ماه با ناوچه موشکی خودش با نام نیو شپرد پرواز کند.

برانسون اصرار دارد که او و بزوس رقبای دوستانه‌ای هستند و برای شکست دادن یکدیگر در سفر به فضا مسابقه نمی‌دهند. برانسون در یک کنفرانس خبری پس از پرواز گفت:

ما بهترین‌ها را برای جف بزوس آرزو می‌کنیم.

با این حال، بلو اوریجین، ویرجین گلکتیک را به دلیل کوتاهی در تجربه واقعی پرواز در فضا، مورد انتقاد قرار داده است و گفته است که برخلاف یونیتی، نیو شپرد بزوس را در بالای ۱۰۰ مایلی (۱۰۰ کیلومتری)، قرار خواهد داد که توسط یک هوانوردی بین المللی تنظیم شده است. این منطقه به عنوان مرز بین جو زمین و فضا تعریف می‌شود.

بلو اوریجین روز جمعه در مجموعه‌ای از پست‌های توییتر خود گفت:

نیو شپرد برای پرواز در بالای خط کارمان طراحی شده است بنابراین هیچ یک از فضانوردان ما در کنار نام خود ستاره ندارند.

با این حال، آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا یعنی ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا هر دو یک فضانورد را هر کسی که بالاتر از ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) پرواز کرده باشد تعریف می‌کنند.

سومین شخص تأثیرگذار در بخش گردشگری فضایی یعنی ایلان ماسک قصد دارد اولین خدمه غیرنظامی خود را (بدون حضور خود ماسک) در ماه سپتامبر به مدار خارج از جو بفرستد. این موضوع پس از آن است که بار‌های زیادی را برای حمل بار و فضانوردان به‌ایستگاه فضایی بین المللی برای ناسا فرستاده است.

سخنگوی ویرجین گلکتیک به وال استریت ژورنال گفت که ایلان ماسک برای سفر فضایی خود بلیط خریده است. این روزنامه گفت که مشخص نیست که لیست انتظار ماسک برای رسیدن به یک صندلی تا کجا فاصله دارد. بلافاصله نمی‌توان با نمایندگان مسک تماس گرفت.

دو خلبان هواپیمای فضایی با نام‌های دیو مکای و مایکل ماسوچی در این پرواز خواهند بود. سه متخصص دیگر مأموریت، بت موسی، مربی اصلی فضانورد شرکت بودند. کولین بنت، مهندس اصلی عملیات ویرجین گلکتیک و سیریشا بندلا، معاون تحقیقاتی نیز خواهند بود.

منبع: REUTERS

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید