آمازون برای پرتاب تعداد زیادی ماهواره آماده می‌شود - تکفارس
آمازون برای پرتاب تعداد زیادی ماهواره آماده می‌شود - تکفارس
آمازون برای پرتاب تعداد زیادی ماهواره آماده می‌شود - تکفارس

آمازون برای پرتاب تعداد زیادی ماهواره آماده می‌شود

محمدرضا نصیرزاده
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 12:55
آمازون

در کمتر از ۱۵ سال آمازون امیدوار است تا به ساخت و پرتاب ۸۰ ماهواره در ماه بپردازد تا بتواند منظومه کویپر، شبکه ۱۰ میلیارد دلاری خود را که مشابه با طرح‌های به اجرا درآمده توسط اسپیس ایکس و OneWeb است و منجر به دسترسی اینترنت در سراسر دنیا شده است را عملی کند.

در شش ماه آینده آمازون در نظر دارد تا عملیاتی‌سازی ساخت ماهواره‌های کویپر را در کارخانه‌ای به وسعت بیش از ۵۲ هزار مترمربع در کرکلند واشینگتن شروع کند. در هفته‌های گذشته نیز مسئولین آمازون و مقامات شهر فلوریدا از در دست‌ساخت داشتن یک مجموعه دیگر در مرکز فضایی کندی ناسا برای پردازش ماهواره‌های پروژه کویپر خبر دادند.

پروژه کویپر یکی از چندین پروژه تحت عنوان ابر منظومه‌ها است که یا در حال حاضر در فضا مستقر شده‌اند و یا زمان پرتاب آنها نزدیک است. در مقایسه می‌توان از شبکه استارلینک اسپیس ایکس با بیش از ۴۰۰۰ ماهواره در مدار و همچنین منظومه OneWeb که متشکل از بیش از ۶۰۰ راکت فضایی است اشاره کرد.

طبق آخرین‌مهلتی که برای حفظ مجوز از کمیسیون ارتباطات دولت فدرال وجود برای پرتاب های آمازون وجود دارد می‌توان گفت برنامه‌های این شرکت برای پرتاب ماهواره‌هایش بسیار جاه‌طلبانه است. این شرکت قصد دارد تقریباً نیمی از ۳۲۳۶ ماهواره خود را تا ماه جولای ۲۰۲۶ به فضا پرتاب کند که یعنی حداقل دو پرتاب یا بیشتر در هر ماه و طبق گفته مسئولینِ آمازون این برنامه زمانی نیاز به یک ساختمان اختصاصی برای آماده‌سازی ماهواره‌ها قبل از پرتاب دارد.

لازم به ذکر است آمازون سال گذشته بزرگ‌ترین قرارداد تجاری مربوط به پرتاب‌های فضایی در تاریخ را امضا کرد که شامل پرتابگرهای وولکان Vulcan, بلو اوریجینس نیو گلِن Blue Origin’s New Glenn و آریان Ariane می‌شود. در مجموع آمازون هفتاد و هفت پرتاب شامل سی و هشت پرتاب وولکان به‌اضافه نه عدد اطلس ۵, هجده راکت آریان ۶ و دوازده مأموریت نیو گلن را همراه با قراردادهایی برای ۱۵ مورد دیگر خریداری کرده است. از این خریدها انتظار می‌رود پرتاب‌های ۳۲۰۰ ماهواره منظومه کویپر را به‌خوبی انجام دهند؛ اما باید در نظر داشت همه این راکت ها به جز اطلس ۵ هنوز در حال ساخت هستند. به نظر می‌رسد اولین پرتاب آمازون توسط وولکان انجام شود و سپس توسط راکت اروپایی آریان ۶ و بعد از آن نیو گلن این پرتاب‌ها ادامه یابد.

منبع: arstechnica.com

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید