موانع نهایی اداره هواپیمایی فدرال آمریکا برای پرتاب جف بزوس به فضا برطرف شد | تکفارس: اخبار و بررسی تكنولوژی، کامپیوتر، موبایل و اینترنت
موانع نهایی اداره هواپیمایی فدرال آمریکا برای پرتاب جف بزوس به فضا برطرف شد | تکفارس: اخبار و بررسی تكنولوژی، کامپیوتر، موبایل و اینترنت

موانع نهایی اداره هواپیمایی فدرال آمریکا برای پرتاب جف بزوس به فضا برطرف شد

حامد شهرزاد
۲۳ تیر ۱۴۰۰ - 11:37
jeff bezos

اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده آمریکا مجوز پرواز بلو اوریجین به فضا را صادر کرد تا بنیانگذار میلیاردر این شرکت یعنی جف بزوس و سه مسافر دیگر به فضا در روز سه شنبه آینده فرستاده شوند. این موضوع آخرین مانع نظارتی را برای دومین میلیاردر کارآفرین فضایی پرواز در فضا برطرف کرد.

نیو شپرد برای پرتاب به فضا آماده است

بلو اوریجین در حال آماده‌سازی پرتاب اولین فضاپیمای سرنشین دار خود به فضا است تا اولین خدمه انسان خود را در تاریخ سه شنبه ۲۹ تیر (۲۰ جولای) سوار بر موشک فضاپیمای خود با نام نیو شپرد کند که از یک سایت فضایی بیابانی در ون هورن تگزاس پرتاب می‌شود. مجوز اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده آمریکا برای پرواز انسان‌ها دوشنبه شب تأیید شده و تا ماه آگوست معتبر است و پس از بررسی دقیق سخت‌افزار و نرم‌افزار نیو شپرد صادر می‌شود.

بلو اوریجین روز دوشنبه در بیانیه‌ای دقیقاً قبل از صدور مجوز گفت:

نیو شپرد برای پرتاب به فضا آماده شده است. شروع پرواز برای ساعت ۹ صبح به وقت محلی در سه شنبه آینده تنظیم شده است و با پخش مستقیم این پرواز در یوتیوب در ساعت ۷: ۳۰ صبح به وقت محلی شروع می‌شود. این شانزدهمین پرتاب نیو شپرد است و آخرین آزمایش آن در ماه‌آوریل به عنوان یک تمرین بدون حضور فضانورد آغاز شده است.

مطالب مرتبط:

بلو اوریجین جف بزوس

رقیب گردشگری فضایی بلو اوریجین یعنی ویرجین گلکتیک، بنیانگذار میلیاردر خود، ریچارد برانسون و سه کارمند شرکت دیگر را روز یکشنبه به فضا فرستاد. برانسون پیش از این قرار بود در یک مأموریت بعدی پرواز کند اما پرواز او در اقدامی نه چندان قابل پیش بینی انجام شد تا از جف بزوس ۹ روز زودتر به فضا فرستاده شود. برانسون آن را اتفاقی می‌داند.

این تصمیم باعث ایجاد هفته‌ها طعنه و ناراحتی از بلو اوریجین شد، که چند روز قبل از پرواز توئیتری را در توییتر خود نوشت و مقایسه آن را با هواپیمای فضایی اسپیس شیپ شماره دو نیو شپارد و ویرجین گلکتیک انجام داد.

مجوز اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده آمریکا برای پرتاب ویرجین گلکتیک به فضا با حضور برانسون ۱۶ روز قبل از پرواز یعنی ۱۱ جولای صادر شد. بلو اوریجین یک هفته قبل از پرواز بزوس مجوز خود را دریافت می‌کند. ویرجین گلکتیک از روش متفاوتی برای رساندن مسافران خود به فضا استفاده می‌کند.

این روش اسپیس شیپ شماره دو است که قبل از افتادن در ۴۵ هزار فوتی از باند نیومکزیکو متصل به یک هواپیمای حامل به فضا فرستاده شد و موتور موشک خود را مشتعل کرد تا به سمت فضا در ۵۳٫۵ مایل بالاتر از زمین (ارتفاع آن) فرستاده شود.

ناسا و اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده آمریکا این فاصله از زمین را فضا در نظر می‌گیرند. برانسون و خدمه‌اش دقایقی پس از شناور شدن در جاذبه کمبر روی همان باند در نیومکزیکو به سلامت نشستند.

موشک بلو اوریجین با نام نیو شپرد یک پرتاب ساب بوریتال تقریباً شش طبقه است که یک کپسول خدمه را به ارتفاع تقریبا ۶۲ مایل می‌فرستد، ارتفاعی که بسیاری از کشور‌ها فضا را در نظر می‌گیرند. تقویت‌کننده موشک برای فرود عمودی برمی گردد، در حالی که کپسول خدمه پس از صرف چند دقیقه در جاذبه کم، دوباره برای شناور شدن در زیر چتر‌ها شناور می‌شود.

بزوس، برادرش مارک، نماد سازمان هواپیمایی و نامزد فضانوردی با نام والی فانک و یک مسافر چهارم نامعلوم که ۲۸ میلیون دلار در حراجی برای صندلی خود پرداخت کرده است، برای پرواز در تاریخ سه شنبه ۲۹ تیر (۲۰ جولای) در نیو شپرد خواهند بود. این مشابه تاریخی است که انسان برای اولین بار پا به ماه گذاشت.

مجوز اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده آمریکا به جای ایمنی مسافران سرنشین، شرایط ایمنی افراد و ساختمان‌های زمینی در نزدیکی سایت پرتاب بلو اوریجین را کنترل می‌کند. قانون فعلی ایالات متحده اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده آمریکا را از تنظیم ایمنی مسافران پرواز‌های فضایی منع می‌کند، قانونی که پیش از این برای ایجاد انعطاف‌پذیری نوآورانه در بخش تجاری فضایی نوپا طراحی شده است.

بنابراین بلو اوریجین و هر شرکت فضایی دیگری که انسان‌ها را به فضا پرتاب می‌کند، از مسافران خود فرم رضایت آگاهانه را برای اطمینان از آگاهی از خطرات ایمنی پرتاب موشک به فضا، امضا می‌کند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید