ای ام دی تراشه گرافیکی RX 6000M را معرفی کرد - تکفارس 
ای ام دی تراشه گرافیکی RX 6000M را معرفی کرد - تکفارس 
ای ام دی تراشه گرافیکی RX 6000M را معرفی کرد - تکفارس 

ای ام دی تراشه گرافیکی RX 6000M را معرفی کرد

مهدی حلوائی
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - 20:42
ای ام دی در کامپیوتکس 2021

شرکت ای ام دی امروز در جریان مراسم کامپیوتکس ۲۰۲۱ برخی از جدیدترین محصولات خود را معرفی کرد. یکی از این محصولات تراشه‌ی گرافیکی RX 6000M بود که جدیدترین و قدرتمندترین تراشه‌ی گرافیکی مخصوص نوت‌بوک‌ها می‌باشد.

سری تراشه‌های RX 6000M شامل تراشه‌ی پرچمدار RX 6800M با ۴۰ واحد پردازشی و ۱۲ گیگابیت حافظه‌ی گرافیکی، تراشه‌ی RX 6700M با ۳۶ واحد پردازشی و ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی و تراشه‌ی RX 660M با ۲۸ واحد پردازشی و ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی می‌شود. هر سه تراشه از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی کرده و به ترتیب از ۹۶، ۸۰ و ۳۲ مگابایت کش بی‌نهایت (Infinity Cache) برای کاهش تاخیر بهره می‌برند.

مطالب مرتبط:

ای ام دی در کامپیوتکس 2021

به ادعای ای ام دی تراشه‌ی RX 6800M قابلیت اجرای بازی‌ها با بالاترین تنظیمات گرافیکی به‌صورت ۱۴۴۰ پیکسل و ۱۲۰ فریم را داشته و تراشه‌ی RX 6700M نیز بازی‌ها را با رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل و نرخ فریم ۱۰۰ پیکسل با تنظمیات گرافیکی حداکثری اجرا خواهد کرد. تراشه‌ی RX 6600M نیز بازی‌ها را با بالاترین تنظیمات گرافیکی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و به‌صورت ۱۰۰ فریم اجرا می‌کند.

نوت‌بوک‌هایی که علاوه بر این تراشه‌ها به پردازنده‌‌های ای ام دی رایزن مجهز شده‌اند از ویژگی‌هایی مانند اسمارت اکسس مموری (که به پردازنده اجازه‌ی دسترسی به حافظه‌ی GDDR6 تراشه‌ی گرافیکی را می‌دهد) و فناوری اسمارت شیفت (که با توجه به نیاز سیستم انرژی مورد نیاز را بین پردازنده و تراشه‌ی گرافیکی تقسیم می‌کند) نیز بهره‌مند خواهند شد.

ای ام دی همچنین از برنامه‌ی Advantage Design Framework رونمایی کرد که با همکاری شرکای تولیدکننده‌ی قطعات رایانه‌‌ها طراحی شده است. به‌لطف این سیستم لپتاپ‌های جدید از تمام ویژگی‌هایی مانند پردازنده‌ و تراشه‌ی گرافیکی ای ام دی و قابلیت‌هایی مانند ای ام دی فری سینک (Free Sync) استفاده خواهند کرد.

ای ام دی در کامپیوتکس 2021

فروش این لپ تاپ‌ها که شامل لپتاپ ایسوس راگ استریکس G15/G17 می‌شود از اوایل ماه جاری آغاز خواهد شد. لپتاپ‌های ایسوس راگ استریکس G15 و G17 از تراشه‌ی گرافیکی RX 6800M، پردازنده‌ی رایزن ۵۹۰۰X و دیگر فناوری‌های شرکت ای ام دی استفاده خواهند کرد.

ای ام دی همچنین امروز از ویژگی مورد انتظار FidelityFX سوپر رزولوشن (FSR) رونمایی کرد. این ویژگی همانند DLSS انویدیا با نمونه‌برداری و افزایش رزولوشن برخی قسمت‌های تصویر، عملکرد سیستم در زمان انجام وظایف سنگینی مانند استفاده از قابلیت رهیگری پرتو را ارتقا داده و کیفیت تصویر را جفظ می‌کند.

قابلیت FSR

فناوری FSR برخلاف DLSS از یادگیری ماشینی استفاده نکرده و در نتیجه به سخت‌افزار اختصاصی نیازی نخواهد داشت. این ویژگی با بیشتر تراشه‌های گرافیکی مانند ای ام دی RX 6000، RX 5000، RX 500 و وگا و همچنین تراشه‌های گرافیکی انویدیا سری ۱۰ به بالا هماهنگ خواهد بود.

همانند انویدیا، ای ام دی قابلیت FSR را در سطح‌های بیشترین کیفیت، کیفیت، متعادل و عملکرد ارائه داده اما انتخاب توسعه‌دهندگان تاثیر نهایی را بر روی عملکرد آن خواهد داشت. در حالی که FSR ویژگی جالبی به‌نظر می‌رسد اما در مقایسه با DLSS بسیار ساده‌تر می‌باشد. از این رو این فناوری بیشتر به فناوری‌های استفاده‌شده در تلویزیون‌ها شباهت داشته و به همین دلیل در سخت‌افزارهای بیشتری قابل استفاده است.

ای ام دی در جریان این مراسم از پردازنده‌‌های مخصوص رایانه‌های DIY نیز رونمایی کرد. این پردازنده‌ها شامل رایزن ۷ ۵۷۰۰G و رایزن ۵ ۵۶۰۰G شده و همانند پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ براساس معماری جدید ZEN 3 طراحی شده است. این پردازنده‌ها همچنین از گرافیک مجتمع رادئون نیز پشتیبانی خواهند کرد.

ای ام دی تراشه گرافیکی RX 6000M را معرفی کرد - تکفارس 

پردازنده‌ی رایزن ۷ ۵۷۰۰G شامل ۸ هسته، ۱۶ ترد (Thread)، سرعت کلاک پایه‌ی ۳٫۸ گیگاهرتز، سرعت کلاک حداکثری ۴٫۶ گیگاهرتز، ۸ واحد پردازشی گرافیکی و توان طراحی حرارتی (TDP) 65 وات می‌شود. پردازنده‌ی رایزن ۵ ۵۶۰۰G نیز دارای ۶ هسته و ۱۲ ترد بوده و سرعت کلاک پایه‌ی ۳٫۹ گیگاهرتز، سرعت کلاک حداکثری ۴٫۴ گیگاهرتز، ۷ واحد پردازش گرافیکی و توان طراحی حرارتی ۶۵ وات از دیگر ویژگی‌های آن است.

پردازنده‌های رایزن ۷ ۵۷۰۰G و رایزن ۵ ۵۶۰۰G به ترتیب ۳۵۹ دلار و ۲۵۹ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. فروش این دو محصول از ۵ آگوست (۱۴ مرداد) آغاز خواهد شد.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید