افشای اطلاعات تازه درباره پردازنده‌های سری Ryzen 9000 - تکفارس 
افشای اطلاعات تازه درباره پردازنده‌های سری Ryzen 9000 - تکفارس 
افشای اطلاعات تازه درباره پردازنده‌های سری Ryzen 9000 - تکفارس 

افشای اطلاعات تازه درباره پردازنده‌های سری Ryzen 9000

افشین نوری
۷ بهمن ۱۴۰۲ - 10:31
Ryzen 9000

شرکت AMD خود را برای معرفی پردازنده‌های سری Ryzen 9000 آماده می‌کند و حالا اطلاعات تازه‌ای درباره آن‌ها فاش شده است.

این پردازنده‌ها که با نام Granite Ridge نیز شناخته می‌شوند ظاهرا قرار است بهار امسال از راه برسند. طبق اطلاعات امروز، پردازنده‌های سری Ryzen 9000 در بازه زمانی می تا ژوئن ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد.

این پردازنده‌ها با بهره‌گیری از معماری Zen 5 دارای افزایش دو رقمی در عملکرد IPC یا همان تعداد دستورالعمل‌های قابل اجرا در هر سیکل خواهند بود. این پردازنده‌ها همچنین از حافظه رم ۶۴۰۰ مگاهرتزی DDR5 پشتیبانی خواهند کرد.

پردازنده‌های Ryzen 9000 دارای یک یا دو مجموعه CPU موسوم به CCD خواهند بود که هر یک از این واحدها ۸ هسته پردازشی Nirvana با ریزمعماری Zen 5 و ۱ مگابایت کش خواهند داشت. این پردازنده‌ها ظاهرا با استفاده از فناوری ۴ نانومتری TSMC N4 ساخته می‌شوند.

Ryzen 9000

به نظر می‌رسد هسته‌های Zen 5 دارای ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد IPC بهتر نسبت به Zen 4 خواهند بود. البته پردازنده‌های سری Ryzen 9000 همچنان از طراحی On package chiplet بهره خواهند برد.

با توجه پردازشگر گرافیکی یکپارچه آن‌ها، انتظار می‌رود که پردازنده‌های Ryzen 9000 از معماری گرافیکی RDNA 2 بدون ارتقا به نسخه RDNA 3.5 استفاده کنند.

مشخصات کلیدی پردازنده‌های سری Ryzen 9000 به صورت زیر است:

  • معماری Zen 5 با هسته‌های موسوم به Nirvana
  • تعداد ۶ تا ۱۶ هسته‌ Zen 5
  • کارت گرافیک یکپارچه با معماری RDNA 2 (یا شاید RDNA 3.5)
  • توان حرارتی (TDP) بین ۶۵ تا ۱۷۰ وات
  • سرعت کلاک شبیه به پردازنده‌های سری Ryzen 7000 با بهبود دستورالعمل‌ها در هر چرخه (IPC)
  • دارای حداکثر ۶۴ مگابایت کش L3 و ۱۶ مگابایت کش L2
  • ساخت با استفاده از فناوری ۴ نانومتری (N4) TSMC
  • سازگاری با حافظه DDR5 با سرعت حداکثر ۶۴۰۰MT/s

عرضه پردازنده‌های Ryzen 9000 در بازه زمانی می تا ژوئن ۲۰۲۴ این فرصت را به AMD خواهد داد تا زودتر از پردازنده‌های Arrow Lake-S اینتل وارد بازار گیمینگ امسال شود. شرکت AMD همچنین به‌تازگی نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 8000G را با قابلیت هوش مصنوعی معرفی کرده است.

قویترین پردازنده این سری مدل Ryzen 7 8700G است که ۳۳۰ دلار قیمت دارد و مجهز به هشت هسته Zen 4 با ۱۶ رشته پردازشی و فرکانس ۵.۱ گیگاهرتز شده است. این پردازنده از گرافیک Radeon 780M با معماری RDNA 3 بهره می‌برد. واحد پردازش عصبی XDNA این پردازنده از برنامه‌های مختلفی مثل ادوبی پشتیبانی می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید