همکاری سامسونگ و AMD برای ساخت یک چیپست اگزینوس جدید - تکفارس 
همکاری سامسونگ و AMD برای ساخت یک چیپست اگزینوس جدید - تکفارس 

همکاری سامسونگ و AMD برای ساخت یک چیپست اگزینوس جدید

افشین نوری
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:36
Samsung Exynos

در حالیکه لپ تاپ های ویندوز ۱۰ سامسونگ از جمله لپ تاپ جدید گلکسی بوک گو (Galaxy Book Go) از چیپست‌های اسنپدراگون کوالکام بهره می‌برند، اما طبق گزارش‌های جدید، سامسونگ یک چیپست اگزینوس جدید در نیمه دوم امسال معرفی خواهد کرد که برای پردازش لپ تاپ های آینده این شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط:

این تراشه که ظاهراً اگزینوس ۲۲۰۰ نام دارد، از پردازنده‌های گرافیکی Radeon شرکت AMD که عملکردی در حد گرافیک یک پی‌سی دارند بهره خواه برد. اگزینوس ۲۲۰۰ قرار است با استفاده از فناوری ۵ نانومتری سامسونگ ساخته شود.

نکته جالب‌توجه اینکه سامسونگ و شرکت AMD امروز در بیانیه رسمی اعلام همکاری‌ خود گفته‌اند که هیچ همپوشانی‌‌ای بین محصولات مجهز به چیپست اگزینوس جدید و چیپ‌های شرکت AMD وجود نخواهد داشت. اما به نظر می‌رسد که اگزینوس ۲۲۰۰ ابتدا در یکی از لپ تاپ ‌های AMD رونمایی خواهد شد و سپس در داخل تبلت‌های گلکسی (و حتی گوشی‌های هوشمند) به کار گرفته خواهد شد. این پردازنده به احتمال زیاد علاوه بر ویندوز از اندروید نیز پشتیبانی خواهد کرد.

تراشه‌ جدید اگزینوس قرار است با نسل دوم چیپست‌های اسنپدراگون سری ۸ و البته چیپست M1 اپل رقابت کند. کوالکام چیپست‌های جدید اسنپدراگون خود را در ماه سپتامبر سال گذشته معرفی کرد و اپل نیز چیپست M1 خود را اخیراً در داخل تبلت آیپد پرو استفاده کرده است. اما در حالیکه جدیدترین تراشه کوالکام همچنان از هسته‌های پردازشی سال ۲۰۱۹ یعنی Kryo 495 بهره می‌برند، اگزینوس ۲۲۰۰  به احتمال زیاد از هسته‌های فعلی کورتکس AMD استفاده خواهد کرد.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.