سازنده دیپ فیک های تام کروز معتقد است مردم نباید نگران همه گیری این فناوری باشند - تکفارس 
سازنده دیپ فیک های تام کروز معتقد است مردم نباید نگران همه گیری این فناوری باشند - تکفارس 

سازنده دیپ فیک های تام کروز معتقد است مردم نباید نگران همه گیری این فناوری باشند

محمدحسین فرقانی
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - 17:37
دیپ فیک تام کروز

اخیراً چندین ویدیوی دیپ فیک تام کروز در پلتفرم تیک‌تاک توسط کاربران این برنامه دست‌به‌دست شد. این موضوع باعث گمانه‌زنی‌های بسیاری مبنی بر آغاز دوران سلطنت هوش مصنوعی با کلیپ‌های دیپ فیک این‌چنینی شد؛ فناوری که به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا تصویر خود را هر شخص دیگری را روی ویدیوهایشان قرار دهند. با این حال کریس اوم (Chris Ume)، سازندهٔ بلژیکی این ویدیوهای دیپ فیک، معتقد است افراد نباید نسبت به این موضوع خیلی نگران یا بدبین باشند.

اوم مصاحبه‌ای با خبرگذاری وِرج (The Verge) در این باره انجام داد و طی آن تأکید زیادی بر زمان و تلاشی که در تولید این ویدیوها انجام شده اشاره نمود. وی علاوه بر این، یکی از دلایل محبوبیت ویدیوهایش را همکاری با یکی از تقلیدکنندگان تام کروز به نام مایلز فیشر (Miles Fisher) دانست.

کریس اوم در این باره می‌گوید:

«ساخت ویدیوهای دیپ فیک فقط با فشردن یک دکمه انجام نمی‌شوند. این پیامی هست که تلاش می‌کنم به مردم و علاقه‌مندان برسانم؛ هر کلیپ کوتاه دیپ فیک هفته‌ها کار می‌برد و سازندهٔ آن‌ها نیز باید به الگوریتم متن باز DeepFaceLab آشنایی‌های لازم را داشته باشد. علاوه بر این، ساخت چنین ویدیوهایی توانایی‌ها و ابزار ویرایش پیشرفتهٔ ویدیو را نیز می‌طلبد. برای ساخت چنین ویدیوهایی، معمولاً از ترکیب جلوه‌های بصری (VFX) و تصاویر تولیدشده توسط کامپیوتر (CGI) استفاده می‌گردد؛ در نهایت نیز برای بهبود آن از ترفندهای ریز و جزئی مربوط به دیپ فیک بهره می‌بریم تا ویدیویی کامل و بی‌نقص آماده گردد.»

دیپ فیک تام کروز

کریس اوم سال‌هاست با فناوری دیپ فیک کار می‌کند و از این رو، از تجارب زیادی در این زمینه برخوردار است. او پیش از این روی پروژه‌های بزرگی چون سریال کارتونی South Park فعالیت داشته. وقتی اوم اولین بار کلیپی از فیشر (تقلیدکنندهٔ تام کروز) را در فضای مجازی مشاهده کرد، تصمیم گرفت روی ساخت ویدیوهای این سلبریتی کار کند.

اوم و فیشر پس از این تصمیم گرفتند تا با یکدیگر روی ساخت این ویدیوهای «بی‌خطر» روی برنامهٔ تیک‌تاک کار کنند. حساب کاربری آن‌ها در تیک‌تاک (deeptomcruise) سریعاً ده‌ها هزار دنبال‌کننده و لایک کسب کرد و اکنون نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است. اوم ابتدا ویدیوها را از حساب خود حذف کرد اما بعدها تصمیم گرفت آن‌ها را دوباره برای مخاطبین خود قرار دهد.

او می‌گوید که این حساب کاربری (که تنها هدفش قرارگیری ویدیوهای دیپ فیک تام کروز روی آن بود) به آخر خط رسیده؛ چراکه تنها هدفش تکمیل شده. اوم در این باره می‌گوید:

«ما از ساخت این ویدیوها لذت بردیم، برای مردم و مخاطبین‌مان (دربارهٔ کلیپ‌های دیپ فیک) آگاهی به ارمغان آوردیم، من توانایی‌هایم در این زمینه را به رخ کشیدم، و هزاران نفر از دیدن این ویدیوها شاد شدند. از این جهت، کارمان روی این پروژه به اتمام رسیده.»

یکی از سخنگویان تیک‌تاک در مصاحبه با وِرج خبر از قانونی‌بودن ویدیوهای منتشرشده از سوی اکانت deeptomcruise داد و نیز به این موضوع اشاره کرد که تام کروز حقیقی خود برای جلوگیری از ایجاد هرگونه سوءتفاهم اکانت رسمی خود را ساخته؛ از این رو جای هیچ نگرانی نیست.

دیپ فیک تام کروز

فناوری دیپ فیک سال‌هاست که از سوی متخصصین کامپیوتری در دست توسعه بوده و بدون شک، هر چه جلوتر می‌رویم، ویدیوهای واقعی‌تری منتشر می‌شوند. علاوه بر واقعیت افزوده‌شده ساخت این ویدیوها توسط عموم مردم نیز به‌شدت آسان شده است. اگرچه گمانه‌زنی‌های زیادی در رابطه با خطرات احتمالی این فناوری وجود دارد، تاکنون مسئله یا موضوع بحث‌برانگیزی در رابطه با دیپ فیک‌های منتشرشده پیش نیامده است.

با وجود این، کلیپ‌های کوتاه دیپ فیک تام کروز جنبهٔ سودمند و مفید این فناوری را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد؛ جنبه‌ای که علاوه بر خنده‌داربودنش، می‌تواند درهای زیادی را در دنیای تکنولوژی باز کند. اوم می‌گوید:

«استفاده و کاربردهای متعددی برای دیپ فیک‌ها وجود دارد؛ از میان آن‌ها می‌توان به پویانمایی شخصیت‌ها در تصاویر تولیدشده توسط کامپیوتر (CGI)، بازگردانی تصاویر و ویدیوهای قدیمی اشاره نمود. یکی دیگر از پتانسیل‌های فناوری دیپ فیک، در فیلم‌های دوبله‌شده است؛ به‌طوری که باعث می‌شود لب‌زدن بازیگران حین تکلم دیالوگ‌های دوبله‌شده، بسیار طبیعی‌تر به‌نظر برسد.»

دیپ فیک تام کروز

کریس اوم خود می‌گوید خیلی نگران آیندهٔ فناوری دیپ فیک نخواهد بود. طبق سخنان وی، این فناوری سال‌هاست توسعه پیدا کرده و با این حال، درک و تصور جوامع از این‌که کدام ویدیو حقیقی و کدامیک ساختگی است، ثابت مانده.

«این موضوع درست مثل همه‌گیری برنامهٔ فتوشاپ است؛ برنامه‌ای که ۲۰ سال پیش هیچ‌کس از طرز کار با آن و حتی از وجودش خبر نداشت. حالا نیز مردم رفته‌رفته در حال آشنایی با ماهیت فناوری دیپ فیک هستند. هر چه جلوتر می‌رویم، تصور مردم از فیلم و سریال‌ها تغییر پیدا می‌کند، همان‌گونه که فتوشاپ باعث شد تصور مردم از مفهوم تصاویر به‌طور کامل عوض شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.