پیشرفت غیرمنتظره در چاپ بافت زنده - تکفارس 
پیشرفت غیرمنتظره در چاپ بافت زنده - تکفارس 
پیشرفت غیرمنتظره در چاپ بافت زنده - تکفارس 

پیشرفت غیرمنتظره در چاپ بافت زنده

پوریا اسدی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - 12:00
پیشرفت غیرمنتظره در چاپ بافت زنده - تکفارس 

دانشمندان قدم مهمی‌ را در مسیر چاپ سه بعدی اندام‌های جایگزین برداشته‌اند. این تکنیک جدید برای چاپ بافت‌های زنده دانشمندان را قادر می‌سازد تا شبکه‌های عروقی برای انتقال خون، هوا و دیگر مایعات، مانند آنچه که در بدن وجود دارد را به وجود آورند.

در کنار انتشار این تحقیقات در مجله Science، دانشمندان در ویدیویی نشان دادند که  یک کیسه هوایی به شکل ریه می‌تواند مواد مغذی و اکسیژن را به بافت‌های مجاور برساند.

اردن میلر، استادیار مهندسی زیست در دانشگاه مهندسی براون، در بیانیه‌ای توضیح داد:

یکی از بزرگترین موانع سر راه راه برای تولید بافت‌های جایگزینی کارا، ناتوانی ما در چاپ عروق پیچیده‌ای است که بتواند مواد مغذی را به بافت‌های پیچیده انتقال دهد.

علاوه بر این، اندام‌های ما در واقع شامل شبکه‌های عروقی مستقل مانند مجرای هوا و رگ‌های خونی ریه یا مجاری صفراوی و رگ‌های خونی در کبد هستند. این شبکه‌ها به صورت فیزیکی و بیوشیمیایی با هم در تعامل هستند و معماری کل شبکه به شدت براساس عملکرد بافت‌ها شکل می‌گیرد. بافت ما اولین نمونه‌ی استفاده از تکنولوژی چاپ مواد زیستی است که به طور مستقیم و جامع با چالش عروق پیچیده برخورد نموده است.

اهمیت این فناوری توسط همکار میلر، کلی استیونس از دانشگاه واشنگتن، برجسته شده است. استیونس گفت:

مهندسی بافت برای چندین سال با این مشکل مبارزه کرده است. با این کار ما می‌توانیم سوالات  زیادی را جواب دهیم من جمله اگر بتوانیم بافت‌هایی تولید کنیم که شبیه بافت‌های فعلی بدن باشد و حتی مانند آن در بدن تنفس و تغذیه کند، آیا به همان اندازه کارایی خواهد داشت یا خیر. این سوالی اساسی است زیرا چگونگی عملکرد بافت‌های چاپی بر روی مقدار موفقیت آن به عنوان یک درمان تاثیر خواهد گذاشت.

دانشمندان انتظار دارند که چاپ بافت زنده در ۲۰ سال آینده به بخشی از روند درمان به صورت رایج تبدیل شود. پژوهش‌های فعلی هم در دانشگاه‌ها و هم در مراکز خصوصی ( شرکت‌ استارت آپ Volumetric که از چندین محققان تشکیل شده) در حال پیگیری است. اما میلر طرفدار چاپ سه بعدی به صورت منبع باز است و تمام داده‌های این آزمایش را به صورت رایگان از طریق مجله Science منتشر کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید