چاپ سه‌بعدی قلب با سلول های انسانی - تکفارس 
چاپ سه‌بعدی قلب با سلول های انسانی - تکفارس 

چاپ سه‌بعدی قلب با سلول های انسانی

پوریا اسدی
۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - 21:00
چاپ سه‌بعدی قلب با سلول های انسانی - تکفارس 

دانشمندان دانشگاه تل آویو (TAU) اعلام کردند که اولین قلب سه بعدی با رگ‌های خونی، بطن و حفره‌ را ایجاد کرده‌اند. این گامی‌ عظیم برای ساخت اندام‌های سه‌بعدی بوده که هدف آن تغییر جهان پزشکی است.

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در میان مردان و زنان در ایالات متحده است. اگرچه پیوند قلب یک راه حل ممکن برای این تغییر وضعیت است، اما کمبود عظیمی در اهداکنندگان اندام پیوندی وجود دارد. در نتیجه دانشمندان در تلاش برای راه‌های دیگری به منظور ساختن قلب برای پیوند هستند.

یک راه حل شامل پرینت بافت زنده‌ی سه بعدی است این راه حل نسبتا جدید یک نوع چاپ سه‌ بعدی است که از سلول‌های زنده، عوامل رشدکننده و مواد بیولوژیکی برای ساخت بخش‌های مختلف قلب استفاده می‌کند. در نهایت، رویای چاپ سه بعدی دیجیتال، قادر به ایجاد یک قلب کاملا کاربردی برای پیوند است. هنوز راه زیادی برای دستیابی به موفقیت کامل مانده، اما اخبار دانشگاه تل آویو یک نشانه‌ی مهم برای پیشرفت در این زمینه است. قلب با استفاده از سلول‌های انسانی چاپ شد که با احتمال کمتری توسط بدن بیمار رد شود زیرا این قلب به صورت منحصربفرد برای هر بیمار شاخته شده است.

محققان برای ایجاد این قلب کوچک، از بافت چربی یک فرد سالم نمونه برداری کردند. سپس آن را به اجزای سلولی تسقسیم نموده و پس از برنامه‌ریزی دوباره سلول‌های بنیادی چندگانه، “جوهر” آن را شخصی سازی کردند. هرچند افراد قبلا قادر به ایجاد ساختار قلب به شکل سه بعدی بوده‌اند، اما این کار بدون سلول‌ یا عروق خونی انجام شده است.

پروفسور تل دویر از دانشکده سلول‌های مولکولی و بیوتکنولوژی دانشگاه دانشگاه تل آویو در بیانیه ای گفت:

نتایج نشان از پتانسیل رویکرد ما برای مهندسی بافت به صورت شخصی و جایگزینی اندام در آینده دارد.

این قلب که به عنوان  نسخه‌ی نمایشی ساخته شدهف  تقریبا به اندازه یک قلب خرگوش است.محققان امیدوارند که در آینده قادر به ایجاد قلب کامل انسان باشند. آنها همچنین قصد دارند قلب‌های سه بعدی چاپ شده خود را به مدل‌های حیوانی پیوند دهند. پس از آن ممکن است که آزمایشات انسانی به اجرا گذاشته شود.

دویر گفت

شاید در ۱۰ سال آینده پرینترهای اعضای پیوندی در بهترین بیمارستان‌های سراسر جهان وجود داشته باشند و این روش‌ها به طور مرتب به کار گرفته می‌شود.

مقاله‌ی این پروژه با نام «چاپ سه بعدی: از  چاپ اشیای پلاستیک‌ تا قلب‌های شخصی انعطاف پذیر» در مجله Science Advanced منتشر شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.