یافتن راهی جدید برای ردگیری اسلحه‌های چاپ شده با پرینتر سه‌بعدی - تکفارس 
یافتن راهی جدید برای ردگیری اسلحه‌های چاپ شده با پرینتر سه‌بعدی - تکفارس 
یافتن راهی جدید برای ردگیری اسلحه‌های چاپ شده با پرینتر سه‌بعدی - تکفارس 

یافتن راهی جدید برای ردگیری اسلحه‌های چاپ شده با پرینتر سه‌بعدی

پوریا اسدی
۱ آبان ۱۳۹۷ - 13:30
یافتن راهی جدید برای ردگیری اسلحه‌های چاپ شده با پرینتر سه‌بعدی - تکفارس 

از زمانی که چاپ سه بعدی به جریان اصلی تبدیل شده است، نگرانی‌هایی در مورد این موضوع وجود دارد که امکان دسترسی وسیعی به طرح‌های اسلحه چاپ شده‌ی سه بعدی آسان شده است. در حالی که اسلحه در ایالات متحده آمریکا قانونی است، ترس قانون گذاران این است که چاپ سه بعدی می‌تواند مجرمان را قادر به عرضه آسان سلاح‌های دستی خانگی بدون شماره سریال کند که ردگیری آن امکانپذیر نیست. این مسئله چنان شدید شده است که رئیس جمهور ترامپ در ماه جولای ۲۰۱۸ به این موضوع اشاره کرد و گفت او به دنبال حل این مسئله است.

با این حال، تاکنون هیچ راه ساده‌ای برای انجام این کار وجود نداشته است. خوشبختانه محققان دانشگاه بوفالو، دانشگاه راتگرز و دانشگاه Northeastern در حال کار بر روی یک راه‌حل هستند. آنها یک سیستم را به نام PrinTracker ایجاد کرده‌اند که قادر به ردیابی اشیاء  چاپ شده به منبع آنها است. با کمک اثر انگشت منحصر به فرد چاپگر سه بعدی، آنها امیدوارند که این امر بتواند به سازمان‌های انتظامی‌ و اطلاعاتی کمک کند تا منبع اسلحه‌های چاپ شده‌ی را همراه با محصولات تقلبی و سایر اشیا‌ها پیگیری کنند.

دکتر ونیائو شاو، دانشیار علوم کامپیوتر و مهندسی در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه ایالتی، به Digital Trends گفت:

“این یک واقعیت است که هر انسان یک اثر انگشت منحصر به فرد دارد؛ با این حال، اینکه ماشین‌ها می‌توانند اثر انگشت داشته باشند، کمتر شناخته شده است. از طریق کار ما نشان داده می‌شود که هر چاپگر سه بعدی دارای اثر انگشت منحصر به فرد است و از تجزیه و تحلیل یک دقیقه‌ای از هر شیء چاپ شده با پرینتر سه بعدی، سیستم ما می‌تواند هویت منبع آن را مشخص کند. در چشم انداز ما، اهمیت این تکنولوژی با اولین کشف وجود اثر انگشت در دهه ۱۹۳۰ برابر است.

اثر انگشت در روی اشیای تولید شده، در چاپ مانند یک علامت به طور تصادفی حک نمی‌شود. در عوض، نقص‌های کوچک ناشی از نوع مدل چاپگر، رشته، اندازه نازل و سایر عوامل است که این امر را میسر می‌کند. در حالی که چاپ نتایج ممکن است برای شما یا من مشابه باشد، تجزیه و تحلیل نزدیک این جزئیات می‌تواند چاپگر خاص مورد استفاده برای یک کار را نشان می‌دهد. محققان الگوریتم ویژه‌ای را طراحی کرده‌اند که این جزئیات را محاسبه می‌کند. در یک آزمایش با استفاده از ۱۴ چاپگر سه بعدی، محققان توانستند پرینتر سه بعدی مناسب را در ۹۹٫۸ درصد از اوقات تشخیص دهند. این الگوریتم همچنین می‌تواند چاپگر مناسب را دقیقا تعیین کند حتی زمانی که کلیدها آسیب دیده و هویت خود را پنهان کرده است.

Zhengxiong Li یکی دیگر از محققان در این پروژه به Digitaltrends گفت:

ما همچنان به تحکیم تحقیقات‌مان در یک سیستم قابل دسترس می‌اندیشیم تا تاثیر بیشتری بر جامعه داشته باشیم. ما مشتاقانه منتظر کار با مجریان قانون، تولید کنندگان پرینتر سه بعدی یا سایر سازمان‌های مربوطه هستیم تا بتوانند سیستم‌مان را در تحقیقات قانونی خود مورد استفاده قرار دهند.”

همراه با لی، پژوهشگر دانشگاه بریتیش کلمبیا Aditya Singh Rathore یکی دیگر از نویسندگان اصلی این پروژه بوده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید