نگاهی به آینده | ربات‎هایی که سازه‎هایی سیمانی را چاپ می‌کنند - تکفارس 
نگاهی به آینده | ربات‎هایی که سازه‎هایی سیمانی را چاپ می‌کنند - تکفارس 
نگاهی به آینده | ربات‎هایی که سازه‎هایی سیمانی را چاپ می‌کنند - تکفارس 

نگاهی به آینده | ربات‎هایی که سازه‎هایی سیمانی را چاپ می‌کنند

پوریا اسدی
۸ شهریور ۱۳۹۷ - 17:00
نگاهی به آینده | ربات‎هایی که سازه‎هایی سیمانی را چاپ می‌کنند - تکفارس 

چاپ سه بعدی یکی از انقلاب‌های هیجان انگیزی است که در سال‌های مختلف به بخش تولید راه یافته است اما این فناوری بدون محدودیت نیست. شاید بزرگترین محدودیت این واقعیت باشد که مگر اینکه خودتان یک چاپگر سه بعدی بزرگ را ایجاد کنید یا مدل خود را به قطعات زیادی تقسیم کنید، برای ایجاد اشیاء بزرگ با مشکل روبرو می‌شوید. خوشبختانه، محققان دانشگاه تکنولوژی Nanyang سنگاپور، راه‌حل جالبی را برای رفع مشکل مطرح کرده‌اند – و مانند همه بهترین راه حل‌ها، شامل یک جفت بازوی ربات می‌شود.

در یک نسخه‌‌ی نمایشی جدید ویدئویی -در بالا- محققان نشان دادند که چگونه روبات می‌تواند اشیاء را با تقریبا هر اندازه‌ای، با حرکت به اطراف برای انجام چاپ، بسازد. این نمایش از اجزایی استفاده نموده که توسط یک نازل و اتصالات، مواد چاپی و – شاید مهم‌تر از همه – نرم‌افزار ویژه هدایت کننده که در دانشگاه توسعه یافته، به کار گرفته می‌شود. این فناوری به پیشرفت خود در آینده ادامه خواهد داد که در آن تمام قسمت‌های روبات متحرک می‌توانند برای ایجاد ساختارها همکاری کنند.

Pham Quang Cuong، استادیار مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه تکنولوژیکی Nanyang، به Digital Trends گفت:

آنچه که ما می‌بینیم [در ویدیو] دو روبات متحرک است که همزمان یک ساختار بتنی را چاپ می‌کنند. دو روبات ابتدا از ایستگاه پایه خود به محل چاپ منتقل می‌شوند، سپس با قرار دادن یک نوع خاص از لایه‌های سیمان به صورت ردیف به ردیف به روش هماهنگ سازه را ایجاد کرده و در نهایت به ایستگاه‌های پایه خود بازگردانده می‌شوند. تمام روند به طور مستقل انجام می‌شود، [بدون] هیچ دخالت انسانی.

Cuong با استفاده‌های نوآورانه برای روبات‌ها در وظایف ساخت و ساز بیگانه نیست. او گفت:

استفاده بالقوه اصلی [برای این آخرین پروژه] چاپ قطعات معماری و غیر سازه‌ای، مانند نمادها، در محل یا خارج از محل سازه است. تیم دیگری از مرکز تحقیقاتی ما -مرکز چاپ سه بعدی سنگاپور- اخیرا یک واحد حمام را با استفاده از تکنیک مشابه چاپ کرده‌اند.

اخیرا. مقاله‌ای با عنوان «چاپ سه بعدی در مقیاس بزرگ توسط یک تیم از روبات‌های سیار» که جزییات این پروژه را توصیف می‌کند، در مجله Automation in Construction منتشر شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید