Skai خودروی پرنده‌ی چند منظوره با سوخت هیدروژن - تکفارس 
Skai خودروی پرنده‌ی چند منظوره با سوخت هیدروژن - تکفارس 
Skai خودروی پرنده‌ی چند منظوره با سوخت هیدروژن - تکفارس 

Skai خودروی پرنده‌ی چند منظوره با سوخت هیدروژن

پوریا اسدی
۹ خرداد ۱۳۹۸ - 22:00
Skai خودروی پرنده‌ی چند منظوره با سوخت هیدروژن - تکفارس 

یک استارت آپ دیگر به لیست بلند شرکت‌های توسعه دهنده‌ی اتومبیل‌های پرنده اضافه شده است. Alaka’i Technologies یک وسیله نقلیه جدید را به نام Skai عرضه خواهد کرد  و مانند بسیاری از رقبا، Alaka’i قصد دارد تا از وسیله نقلیه خود به عنوان یک تاکسی پرنده یا خودروی تحویل‌دهنده‌ی کالا استفاده کند. چیزی که این محصول را یگانه می‌کند سوخت آن است: سلول‌های سوخت هیدروژنی.

دکتر بروس هولمز، عضو هیئت مدیره Alaka’i، به Digital Trends در مورد انتخاب هیدروژن گفت این روش پاکترین شکل انرژی موجود در این سیاره است. بسیاری از طرح‌های رقیب از باتری‌ها استفاده می‌کنند، اما Alaka’i معتقد است که می‌تواند تاثیرات مخرب محیطی کمتر و عملکرد بهتر را از سلول‌های سوختی به دست آورد. او گفت سوخت‌های هیدروژنی چگالی انرژی بیشتری نسبت به باتری‌ دارند، به این معنی که آنها می‌توانند انرژی بیشتری را در یک حجم مشخص ذخیره کنند. این امر کاهش وزن بدون به خطر انداختن محدوده عملیاتی را میسر می‌کند. هولمز گفت که سلول‌های سوختی Skai همچنین ۹۹٪ قابل بازیافت هستند، از فلزات نادر خاک موجود در باتری‌های لیتیوم یون استفاده نمی‌کنند و طول عمر چند دهه‌ای دارد. همچنین به شکل سریعتری شارژ می‌شود.

Skai خودروی پرنده‌ی چند منظوره با سوخت هیدروژن - تکفارس 

زمان سوختگیری سریع به عنوان مزایای استفاده از خودروهایی با سوخت هیدروژن شناخته می‌شود، اما تولید و توزیع هیدروژن مشکل ساز است. هولمز اظهار داشت که Alaka’i هیدروژن خود را از منابع تجدیدپذیر مانند باد، خورشید و هیدرو الکتریکی دریافت خواهد کرد. به جای ساختن یک شبکه ایستگاه‌های سوخت رسانی دائمی، Alaka’i قصد دارد تا خودروهای Skai  را با کامیون‌های مخصوص سوختگیری نماید، شبیه هواپیما‌هایی که در فرودگاه‌های پرواز می‌کنند. این یک سردرد زیربنایی عمده است که در حال حاضر سازندگان وسایل نقلیه با باتری سلولی با آن مواجه هستند.

سلول‌های سوختی Skai قدرت موتورهای الکتریکی را فراهم می‌کنند که از شش بال استفاده می‌کند. این طرح باعث می‌شود که ظاهر Skai برای هواپیمای بدون سرنشین غول پیکر مناسب باشد، زیرا Alaka’i قصد دارد یک نسخه خودران را پس از راه اندازی مدل اولیه بسازد. Skai دارای فضایی برای چهار مسافر و یک خلبان است و Alaka’i در نظر دارد تا ظرفیت بارگیری ۱۰۰۰ پوندی و سرعت بالای ۱۱۸ مایل در ساعت را پشتیبانی نماید. طبق گفته Alaka’i، با یک مخزن کامل هیدروژن، Skai باید فاصله  ۴۰۰ مایلی یا حدود چهار ساعت پرواز را طی نماید.

Alaka’i دارای چهار برنامه اصلی برای Skai است. نسخه مسافری Skai Cab به عنوان یک تاکسی پرنده عرضه می‌شود، شبیه به چیزی  که Uber و چندین شرکت دیگر بدنبال آن هستند. مدل Skai Cargo به عنوان یک وانت پرنده برای تحویل کالا در فواصل نزدیک استفاده می‌شود و بسته‌های کوچک را به مقصد   می‌رساند. نسخه Skai Med برای امداد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدل Skai Craft  به عنوان وسیله‌ی حمل و نقل شخصی یا به اشتراک‌گذاری خدمات طراحی شده است.

Skai خودروی پرنده‌ی چند منظوره با سوخت هیدروژن - تکفارس 

پس از شنیدن عبارت “هواپیما با هیدروژن” بسیاری از مردم به احتمال زیاد به یاد فاجعه‌ی هندیبورگ خواهند افتاد. صرفنظر از منبع انرژی، یک هواپیما که اغلب وقت خود را صرف پرواز در مناطق پر جمعیت می‌کند، نیاز به ایمنی بالا دارد. هولمز ادعا می‌کند که Skai می‌تواند پرواز کند حتی اگر یک بال را از دست بدهد و حتی فرود اضطراری را پس از از دست دادن دو بال انجام دهد. سیستم ایمنی سوخت  هیدروژن Skai بیش از سه برابر محصولات رقبا خواهد یود و وسیله نقلیه به چتر نجات مجهز است.

Skai نیاز دارد تا گواهینامه فدرال هوایی (FAA) را قبل از تولید انبوه بدست بیاورد. هولمز گفت Alaka’i قصد دارد تا تا سال ۲۰۲۰ این روند را تکمیل کند. اگر بتواند بر این موانع غلبه کند، Alaka’i هنوز هم باید با رقبایی از سوی سایر شرکت‌های سازنده و همچنین شرکت‌های هواپیمایی  مانند Rolls-Royce و Bell Helicopter روبرو شود، شرکت‌هایی که همه آنها به دنبال به پرواز درآمدن تاکسی‌های پرنده هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید