تحقیقات جدید از فواید شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان پرده برداشت - تکفارس 
تحقیقات جدید از فواید شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان پرده برداشت - تکفارس 
تحقیقات جدید از فواید شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان پرده برداشت - تکفارس 

تحقیقات جدید از فواید شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان پرده برداشت

امیر مریخ
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - 21:00
تحقیقات جدید از فواید شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان پرده برداشت - تکفارس 

مرکز پژوهشی Pew در حال حاضر  ما را وادار کرده است تا در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند نوجوانان یک بازنگری انجام داده و تفکرات خود را تغییر دهیم. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

در یک نظرسنجی جدید، برخی از تاثیرات مثبت رسانه‌های اجتماعی را که نوجوانان آن‌ها را تجربه می کنند، به اشتراک گذاشته شده است. در حالی که تا به اینجای کار ما در مورد جنبه‌های منفی و تاثیرات بد رسانه‌های اجتماعی بر کاربران جوان شنیده‌ایم، ابعادی منفی‌ که گه گاه در مورد آن‌ها اخباری را می‌خوانیم، اتفاقاتی مانند موج‌های احساسی که به واسطه‌ی این شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان به وجود می‌آید و آن‌ها را در خود غرق می‌کند و یا ارسال نادانسته و یا ناخواسته‌‌ی محتوا‌هایی که نظرات و سوء استفاده‌های دیگری را در پی خود خواهد داشت، اما با این حال در طی این تحقیق به موارد مثبتی که به واسطه‌ی فعالیت نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی، نسیب آن‌ها خواهد شد، اشاره شده است.

در طی تحقیق صورت گرفته، این مرکز ۷۴۳ نوجوان را در سن ۱۳ تا ۱۷ سالگی بین تاریخ ۷ مارس تا ۱۰ آوریل سال جاری مورد بررسی و نظارت قرار داده است. این یافته نشان داد که در بیش از ۸۰ درصد از نوجوانان که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، رسانه‌های اجتماعی به آن‌ها احساس وابستگی بیشتری نسبت به دوستانشان را القاء کرده است و بیش از دو سوم آن‌ها نیز ابراز داشتند که شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها کمک می‌کند تا با گروه های مختلفی از افراد ارتباط برقرار کنند و به آن‌ها این حس منتقل می‌شد که در هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی از یک سیستم پشتیبانی دائمی بهره می‌برند. شصت و شش درصد از این جامعه‌ی آماری نیز گفتند که رسانه‌های اجتماعی به آن‌ها اجازه حمایت از مسائل و اتفاقاتی که برایشان مهم بود را داده است و ۶۸ درصد نیز گفتند که شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها در القای احساس راحتی و آرامش کمک بسزایی کرده است.

علاوه بر این، در طول یک نظر سنجی از این جامعه‌ی آماری هنگامی که از این گروه از نوجوانان خواسته شد تا از بین گزینه‌های آیا رسانه های اجتماعی به آن‌ها حس محروم بودن یا شامل بودن، احساس نا امنی یا احساس اعتماد به نفس، احساس جعلی بودن یا احساس حقیقی بودن و گوشه گیر بودن یا اجتماعی بودن القاء کرده است یکی را انتخاب کنند، اکثر نوجوانان  گزینه مثبت‌ را به عنوان تجربه‌ی خود برگزیدند.

با این حال، در کنار مزایای ارائه شده توسط رسانه‌های اجتماعی، اکثر نوجوانانی که مورد بررسی قرار گرفتند، اعلام داشتند که چنین پلتفرم‌هایی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز، مکان قابل اطمینان نیستند. در این نظر سنجی فقط ۳۷ درصد از افراد گفتند شبکه‌های اجتماعی منبع خوب و قابل اعتمادی از اطلاعات هستند، و در ادامه نیز فقط هفت درصد گفته‌اند که این نوع رسانه‌ها در این زمینه به آن‌ها “بسیار” کمک کرده‌اند.

در طی سال گذشته، فیس بوک نگاهی به اینکه آیا رسانه‌های اجتماعی یک نفوذ خوب یا بد تلقی می‌شوند، انجام داد، و در طی آن به برخی از پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته بود اشاره کرد. این گزارش‌ها که از این گروه از نوجوانان به دست آمده است به نظر می‌رسد که حداقل تا حدی با گزارشات ارائه شده توسط فیسبوک انطباق داشته باشد. این مسئله کاملا واضح است که مطمئنا رسانه‌های اجتماعی تاثیرات منفی فراوانی دارند و گروه‌های حمایت از والدین و کودکان نگرانی‌های خود را پیرامون تأثیرات منفی این دسته از شبکه‌ها بر نحوه‌ی رشد کودکان ابراز کرده‌اند، اما خوشبختانه خبر‌های خوشحال کننده‌ی جدید باعث القای این حس می‌شوند که بلاخره یکی از عادات روزمره دنیای مدرن برخی از نکات مثبت خود را نشان داده و ما را به آینده امیدوار ساخته است. نظرات خود را با ما به اشتراک گذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید