مشخصات تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک فاش شد - تکفارس 
مشخصات تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک فاش شد - تکفارس 
مشخصات تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک فاش شد - تکفارس 

مشخصات تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک فاش شد

فرشاد مکوندی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 21:11
دایمنسیتی 9400

طبق گزارش رسانه‌های چینی، مدیاتک برنامه دارد تا از تراشه جدید خود با نام دایمنسیتی ۹۴۰۰ در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی رونمایی کند.

مدیاتک در حال آماده‌ شدن برای عرضه جدیدترین تراشه پرچم‌دار خود است. این تراشه که قرار است امسال عرضه شود، از فرایند ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کند و از تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰، در استفاده از ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی پیشی می‌گیرد. این تراشه احتمالاً از جدیدترین معماری پردازنده آرم که با اسم رمز BlackHawk شناخته می‌شود، استفاده می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مدیاتک و آرم برای استفاده از معماری BlackHawk در تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ با یکدیگر همکاری می‌کنند. این همکاری می‌تواند عملکرد دایمنسیتی ۹۴۰۰ را در مقایسه با رقبای خود افزایش دهد.

طبق شایعات، تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ مانند نسل قبل خود، از هسته‌های کم‌مصرف در چینش هسته‌های خود استفاده نمی‌کند. عدم وجود هسته‌های کم‌مصرف، می‌تواند عملکرد این تراشه را در وظایفی که از چند هسته استفاده می‌کنند، افزایش دهد.

اطلاعات افشا شده حاکی از آن است که دایمنسیتی ۹۴۰۰ از ترکیب هسته‌های X5+X4+A7 ساخته خواهد شد. این هسته‌ها، شامل یک هسته Cortex-X5، چهار هسته Cortex-X4 و چهار هسته Cortex-A720 هستند. همچنین این تراشه از رم‌های LPDDR5T پشتیبانی می‌کند که برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی بر روی دستگاه بسیار مهم است و بر روی کاغذ، از مدل زبانی بزرگ ۳۳ میلیارد پارامتری دایمنسیتی ۹۳۰۰ پیشی می‌گیرد.

در حالی که اعداد دقیق عملکرد این تراشه به اشتراک گذاشته نشده است، ادعا می‌شود که تعداد دستورالعمل بر سیکل کلاک (IPC) این تراشه بالاتر از تراشه‌های A17 Pro اپل و Nuvia کواکلام است و بر روی کاغذ می‌تواند حتی از اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۴ نیز پیشی بگیرد. بهتر بودن تعداد دستورالعمل بر سیکل کلاک تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰، به این معنی است که در فرکانس ثابت، این تراشه می‌تواند نسبت به تراشه‌های دیگر محاسبات بیشتری انجام دهد.

طبق اعلام رسمی، تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ برای عرضه در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید